Vask av grus

Hei.

Ny/gammel akvarist her Har endelig fått kjøpt inn alt til den nye 720 literen
Og lurte på om jeg trenger/må vaske grusen.
Er vel egentlig for å få vekk småpartikkler som vil grumse til vannet?
Har kjøpt 80kg (vet ikke om det er nok engang ;p ) 3-5mm engelsk sjøsten.
Vet ikke om jeg orker vaske all den grusen;p
Tenkte bare kjapt skylle av den i en balje med hull i bunn, og så ha den i. Der etter fylle karet og la det stå uten pumpa på et døgn ell no slikt, slik at evt partikkler havner i bunn.
Jeg hadde grus i starten av akvariehobbyen, aldriii mer. Jeg vasket og skrubbet og herjet på. Men det hjalp ikke, du verden om jeg slamsuget, det var tåkete resten av dagen da...endte opp med at jeg tok ut grusen igjen og vasket, men da også - evigvarende støv føltes det som.. da jeg la ned grusen igjen ble alt dekket av et tykt lag grums.. måtte UT med grusen igjen. Aldri om jeg bruker grus igjen.

Hva med å bruke sand istede? Biltema sanden (ikke Olivin, den andre) er fin, og rein fra starten av - trengs ikke skylles (men noen gjør det uansett) - og alle fisk kan ha sand men ikke alle kan ha grus.

Men vil du ha grus, så ja du må nok vaske den veldig, veldig godt. Den engelske grusen jeg hadde var utrolig støvete.
Hei.Jeg bruker engelsk grus i alle mine kar og er veldig fornøyd med det.Det jeg gjorde var å fylle en 10 liters bøtte med nesten halvparten med grus.Dusje oppi til det dekker grusen og gnu det rundt litt. 3 ganger hver bøtte.Har hatt det oppi akvariet og det har vært klart vann etter et døgn eller to.Når jeg slamsuger blir det veldig lite grums.Etter 3-4 timer så er det klart igjen.God filtrering er en selvfølge.
Gjorde rent brukt grus her om dagen ved at jeg skyllet den lett mens jeg gne rundt i den en stund.Grumsa ingenting etterpå.
Har aldri opplevd grumselag på bånn.Kanskje på tide med en skikkelig rengjøring da
Hei.Jeg bruker engelsk grus i alle mine kar og er veldig fornøyd med det.Det jeg gjorde var å fylle en 10 liters bøtte med nesten halvparten med grus.Dusje oppi til det dekker grusen og gnu det rundt litt. 3 ganger hver bøtte.Har hatt det oppi akvariet og det har vært klart vann etter et døgn eller to.Når jeg slamsuger blir det veldig lite grums.Etter 3-4 timer så er det klart igjen.God filtrering er en selvfølge.
Gjorde rent brukt grus her om dagen ved at jeg skyllet den lett mens jeg gne rundt i den en stund.Grumsa ingenting etterpå.
Har aldri opplevd grumselag på bånn.Kanskje på tide med en skikkelig rengjøring da

for en ekkel kommentar!

bruk SAND!!!!! Mitt tips!
KAH
for en ekkel kommentar!


Jeg ser ikke det ekle i den kommentaren !!
Jeg vasker grusen ute om sommeren med hageslange og en 40-50 liters plast dunk. skyller grusen til den er helt ren.. om vinteren så bruker jeg dusjen..
men jeg bruker ikke grus lenger, det samler seg så mye møkk og shiit mellom grusen så jeg byttet til sand. Det ble MYE bedre!!!
Er en intern greie mellom meg og Abboren!

Har brukt rådasand(grus) i ca sammes størrelse før (200 og 325 liters kar) og vert veldig fornøyd med den, og har aldri hatt no problemer med det. Har flyttet karene et par ganger (med grusvask i sil...) og ikke hatt noe spes å utsette på det. Hadde vel kjøpt rådasand nå og hvis dem hadde hatt den, men fikk elvegrusen til samme pris så det var greitt
Blir nok å ha grusen i, men men trenger bare råd om lett rengjøring ;p
KAH
Er en intern greie mellom meg og Abboren!


Hehe. Fiskene er fortsatt i live. De ser fine ut de fleste.

GRUS!!
Grapejuice
Hva med å bruke sand istede? Biltema sanden (ikke Olivin, den andre) er fin, og rein fra starten av - trengs ikke skylles (men noen gjør det uansett) - og alle fisk kan ha sand men ikke alle kan ha grus. :)



Stemmer jo det Skulle akkurat til å skrive at hvis det kom noen gode grunner for å har sand istedenfor grus så kanskje jeg skulle vurdere det. Satt og las litt på dvercikleder og at dem trengte sand. Må høre litt med madammen da om jeg får aksept for sand istedenfor hehe.
Ikke helt bestemt enda da men.... ;p

Burde gjerne si at det skal hovedsaklig bli en slag amazon/søramerika med kanskje litt ymse ellers som passer biotop ;p
Frode Kildedal
Har brukt rådasand(grus) i ca sammes størrelse før (200 og 325 liters kar) og vert veldig fornøyd med den, og har aldri hatt no problemer med det. Har flyttet karene et par ganger (med grusvask i sil...) og ikke hatt noe spes å utsette på det. Hadde vel kjøpt rådasand nå og hvis dem hadde hatt den, men fikk elvegrusen til samme pris så det var greitt :) Blir nok å ha grusen i, men men trenger bare råd om lett rengjøring ;p


Hei.kommer litt an på foring og hva slags fisk,men jeg slamsuger kanskje hver 5-6 uke som et vannbytte.Graver godt nedi grusen,gjerne helt i bånn for å få med deg mest mulig.Og hvis vannet blir helt jævlig så slamsug på neste vannbtte også
Så hvis man forer litt vettu og er flink med vannbytter og slamsuging så vil jeg tro man ikke trenger ta ut grusen helt for å rengjøre den på år. Tror jeg da (etter råd og egne erfaringer)
Grusen jeg har i 325 literen er vel 10+ år gammel, har vaske den 1-2 ganger på den tida tro jeg
Du skal ALDRI trenge å ta ut grusen for å rengjøre den! Eneste ved gang ved sjukdom eller salg av kar! Har du PUKK så må du slamsuge ved hvert vannbytte! Dette slipper du med SAND! Ciklider får ikke silt PUKK igjennom gjellene, som mange av de gjør på leting etter mat bl.a.! Corydoras bl.a. kan slite vekk bartene på matleting i PUKKEN!

Når du skal se etter sand, så velg sand som ikke har skarpe kanter. Som kan skade fiskene både innvendig og utvendig!

Kommer ikke på, per dags dato, en eneste fisk jeg kunne holdt på PUKK med god samvittighet!

Lykke til med valget!
Grusen ble tatt ut og vasket pga flytting av kar, ellers så hadde den blitt verende der uten vask
Hvis jeg bytter til sand tror jeg ikke jeg komer til å gå for Biltema sand, men rådasanden istedenfor. Hvis/om jeg bytte hva slags størrelse til amazon aktig biotop 0,2-1mm el no slikt? Har litt lyst på litt dvergciklider....
Skal du kjøre rådasand, anbefaler jeg 0,33mm! Den er konge!
KAH Ditt gjøkur. Trenger slett ikke slamsuge hvert vannbytte.
Nå mangler du bare rødvinen.
KAH
Er en intern greie mellom meg og Abboren!



Ok, beklager innblandingen..
Hm ser ut som det bir sand da... Pga av jeg har lyst på dvergciklider.
Hvis jeg bare får bytta grusen igjen nå da ;p Ble kjøpt i går så burde vel
gå bra
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap