Må jeg vente i 5 uker før jeg kan kjøpe fisk? Eller er 5 dager nok?

Jeg har 43 liter akvarium, og er HELT fersk på akvariefronten...
Fylte vann og SafeStart og Aquasafe i på fredag. Har 2 planter... Er det nok med 2 planter?
Må jeg vente i 5 uker før jeg kan kjøpe fisk?
Eller er 5 dager nok??? Det sier de i dyrebutikken...
Og hva slags fisk skal jeg begynne med? Har veldig lyst på kampfisk, men kan vel ha mer enn bare den i akvariet mitt??

HJELP!!!
Du har fått i gang et filter også, ikke sant?

Det er fem uker, ikke fem dager. Ikke stol blindt på noe de sier i akvariebutikken, de er først og fremst ute etter pengene dine.

Du kan ha mer enn kampfisk, men det er litt begrenset hva som går oppi et så lite kar, og hva kampfisken kan trives sammen med. Du kan se etter i Fiskebasen.
Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet da

Ja,filter og varmekolbe er på plass

Skal det bare stå som det er i de 5 ukene? Eller er det mer jeg må gjøre for å forberede?
Dutne
Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet da ;-) Ja,filter og varmekolbe er på plass :-) Skal det bare stå som det er i de 5 ukene? Eller er det mer jeg må gjøre for å forberede?


Kan godt "mate" filteret,altså gi et fiskeforflak i ny og ne, hjelper til med å bygge opp en god bakterie-kultur.

du må bare se hvilken lynne kampfisken du kjøper er i, noen er ganske kranglete, mens andre driter rett og slett i andre fisker.

Om det går, sjekk på dyrebutikken om kampfiskene går med andre fisk, da er det en større sjans på at de vil være "snille". men er de i sånne bur som henger i akvariet, er det vanskelig å sei hva de vil gjøre.

viktigste er å prøve seg fram, lykke til videre
Her er en fin artikkel som du kan lese mens du venter :o)

Ellers er det veldig bra at du planlegger hva slags fisk du kan ha, før du kjøper de. Kampfisker er flotte, og du kan ha en hann i ditt kar. Vil ikke anbefale å ha hann og hunn når du bare har ett kar, for av og til så kan de sloss til den ene dør.

Kjøp gjerne flere planter. Det går ikke ann å ha for mye planter i et akvarium :o) Planter suger opp næring og hjelper til med å rense vannet, de produserer oksygen og lager naturlige gjemmesteder for fisken.

Du kan ha noen andre fisker sammen med kampfisken, men da er det viktig å ikke ha fisk med store slør som kampfisken kan oppfatte som konkurrenter, f eks guppy. Det er heller ikke bra å ha fisker som napper i sløret til kampfisken.

Kuhliål er morsomme fisker som går utmerket sammen med kampfisk.
Tusen takk for svar, alle tre

Jeg leste hjemmesiden til Lars S, og den ga meg svar på mye!
Så nå har jeg også gitt litt for til akvariet mitt
Men jeg jeg lurer fortsatt på om jeg skal skifte noe av vannet i innkjøringsukene?
Og ja, jeg har nå bestemt meg for å vente 5 uker... Har ikke mye lyst til å starte med å få sykdom, så da er det bedre å vente
Jeg synes kampfisken er kjempefin, så flotte farger!!! Og har lest at den er ganske lett å holde, så da tror jeg den er et trygt valg, for meg som beveger meg i "ukjent farvann" hehe..
Men jeg "må" vel ha en som spiser alger også?
Og er det lurt å begynne med kampfisken alene? Og så kjøpe en algespiser?
Men da skal jeg ut å kjøpe flere planter imens jeg venter... Da skjer det ihvertfall noe... som demper min utålmodighet

Ja, og så var det vannprøver da... Skal jeg ta en prøve i uka?

På forhånd... tusen takk for svar
Når det gjelder algespiser, pass på at de i butikken ikke selger deg en pleco eller noe slik. De blir for store. Ancistrus sp går greit. Evt snegler, de gjør en super jobb.
Kjenner du noen som har et akvarium? I så fall kan du hoppe over innkjøringsperioden med å få såkalt filterguffe fra et innkjørt filter, og gni dette inn i ditt filter. Slik får du podet de gode bakteriene som renser vannet inn i ditt filter. Da kan du ha i fisk med det samme. Av og till misslykkes denne kickstarten, så det er lurt å følge med på vannverdiene i begynnelsen.

Så lenge du ikke har fisk i karet, så trenger du ikke å bytte vann. Om du bytter vann, så går faktisk innkjøringen saktere.

Du må ikke ha en algespiser, men de kan være nyttige.

Du må i alle fall teste vannet før du kjøper fisk. Får du testet vann på en dyrebutikk? Uansett så er det lurt å ha noen vanntester selv. Test for pH og for NO2 (nitritt) er de aller mest nødvendige. Ikke kjøp sånne alt-i-ett strimmel tester, de er altfor unøyaktige. Dråpetester fra JBL er de beste.
Jeg kjenner en som har akvarie... men hun bor litt langt unna...
De sa på Buddy på Jessheim at jeg kunne ta med vann dit å teste... men er vel kanskje greit å kjøpe test selv, for det må jo testes ofte....?
I et oppgående akvarium trenger ikke du å teste vannet uten du ser mystisk fiskedød, eller at de ser ut som om de ikke trives, i innkjøringsperioden bruker jeg å teste vannet før jeg har oppi fisk, og rund en 4-7 dager etter jeg har oppi fisk, da ser du om vannet er ute av balanse, eller ikke.


skader ikke å teste noen dager etter du har i ny fisk i
Ok, tusen takk, igjen !!!
Hva med killi? klovnekilli for eksempel, kan være litt vanskelig og få tak i, men hvis du spør den lokale dyrebutikken din kan de sikkert få til å bestille den fra leverandøren sin
Den så kjempefin ut
Jeg skal spørre om den er mulig å få tak i her

Tusen takk!!
Bare hyggelig Forresten, 2 planter kan være litt lite, for hvis du får klovnekilliene til å legge egg, så kan noe av yngelen vokse opp med foreldrene hvis du har mange gjemmeplasser
Wow... så kuult
Jeg skal ut å kjøpe fler planter... Har du noen anbefalinger?
Hvis du har noen røtter eller steiner i akvariet, så kan du ta og feste javamose på dem, den er veldig fin for yngel å gjemme seg i Den er veldig lett å feste, du bare tar fiskesnøre på den så den sitter, så gror javamosen fast etter hvert, og du kan fjerne fiskesnøret. En plante som er veldig lett og få til, og som sprer seg fort er Vallisneria spiralis Det finnes mange andre vallisneria arter også som er veldig lette å få til.
Hvis du skal handle på buddy på jessheim, sjekk karene deres først. Sist jeg var innom der var det mye død fisk der.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap