Brukt akvarium, sykdommer

Naboen tilbydde meg å få overta deres som har stått tomt i over 5 år. Kom frem at det hadde vært sykdom i det, og mitt spørsmål er da om det er noe vits i å starte det opp, eller om det mest sansynlig vil være sykdom der nå, er flere fine røtter, men kan eg bruke de, forslag til hva eg bør gjøre.
Hvis det har stått tomt i fem år så er det lite trolig at bærerne av sykdommer har overlevd. Fyll det med vann og vask det men uten såpe også tester du om det er lekk samtidig. Også ville jeg lest en artikkel her som heter fiskeløs innkjøring. Bare å søke det opp.

Men er jo en del ting som må kjøpes inn også. Pumpe, sand, lystopp hvis det ikke følger med, nye lysrør osv.
ja har lest litt om oppstart, mange måter. Det eg lurer på om det er lurt å bruke vann fra det eg har på 28 l, eller bare bruke gørr fra pumpen. eller ska eg innimellom sette pumpen fra det lille oppi det store??? Alt av utstyr har fulgt med, deriblandt en eihmen 2010 innvendig pumpe.
Hvor stort er det nye karret? Gørr er knall veit du. Bare mål verdier og følg nøye med på de. Anbefaler dråpetester. Jbl er knall.
karet er ca 80 liter. Ser det ligg stix med(nitritt), mulig de er for gamle, skal sjekke Takk for svar
disse sticksa skal visst være veldig unøyaktige. jeg ville absolutt gått for dråpe tester.. har du råd og mulighet ville jeg kjøpt jbl testlab. inneholder absolutt alt du trenger. fra ph til nitritt osv.
ok ska se ka de har på butikken
Tror nok den er vesentlig billigere på nett enn i butikken.
Aquamanias.no

Webzoo.net

Eller akvarieudstyr.dk.
Vask karet godt med rent vann , og test om det lekker, slik som Are skriver, så tror jeg det går fint. Du kan jo koke røttene for sikkerhetsskyld.

Filtergrums inn i filteret på den andre pumpen er lurt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap