Få karet mest mulig lettstellt, forslag??

Har overtatt naboen sitt akvarium. Fulgte med en Eihmen 2010, eg skal kjøpe ny sand, men det eg lurer på, er om eg kan kjøpe noe mer som kan gjøre det ennå mer lettstelt. Flere filter?, ser det er noe filter som kan ligge på bunn?? noen forslg. Karet er omtrent 80 liter.
jeg ville hvert fall kjøpt nye lysrør. hvis de som er der har sitti i 5 år så tenker jeg de har mistet mesteparten av sin effekt.

utvendig filter er aldri feil i mine øyne. fluval eller eheim skal være det beste sier de.

sand og stein er jo ålreit. hva med røtter? selvsagt avhengig av fisk da røtter kan senke ph en del. og planter? planter kan jo være veldig fint i mine øyne.
Et utvendig filter er vesentlig større enn de innvendige, noe som gjør at du må rense de sjeldnere. Det er kanskje den enkelt-tingen du kan kjøpe som gjør ting lettere for deg.

Du trenger en ordentlig slange til å slamsuge/bytte vann. Du kan kjøpe en in&out-slange som du bare kobler rett på vannkrana for å både tømme og fylle på vann. Det er vesentlig enklere enn å bære bøtter frem og tilbake.

Du bør kjøpe en timer/koblingsur til lyset, slik at du slipper å huske på å skru av og på lyset hver dag. Det sparer deg også for litt jobb.

Du KAN kjøpe en foringsautomat også, men det er viktig at du bruker litt tid på akvariet ditt også (ellers er det jo ikke noe vits å ha det), og ikke minst - det er viktig at du bruker litt tid daglig på å se på fiskene og se at de har det bra. Det er ofte lettest å gjøre samtidig som du forer fiskene, derfor er det like greit å droppe automaten. En annen fordel med å observere fiskene er at du også lettere ser om de endrer adferd, noe som ofte er et tegn på sykdom eller andre problemer.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å bytte ofte vann. Èn gang i uka, 30% er en bra regel. Ofte, og rent vann, gjør at du lettere holder alger unna, og at fiskene dine er friske og raske. Ofte er mangel på vannbytter en utløsende årsak til problemer i akvariet, som algeoppblomstring og syke/døde fisk - og DET blir mye jobb for å bli kvitt, så det beste er å ha gode vannbytterutiner.

Og, ikke fall for fristelsen til å kjøpe for mye fisk. Fler fisk øker belastning på filteret (renses oftere), og du må bytte mer vann oftere. Større sjanse for krangling fiskene imellom, større sjanse for sykdom osv.
Lettstelt, da tenker jeg stort kar, lite fisk, stor filterkapasitet.
Jo større filterkapasitet jo bedre. Se på nettbutikkene, de har god pris på bra utvendige filtere.

Ha lett belastning, dvs ikke veldig mye fisk.
takk for tips tenkte å bruke pumpa som eg fikk med, karet er jo ikke så stort, men får se det ann da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap