Hvilken biltemasand, grov (0,2-1,0mm) eller finkornet (0,1-0,7mm) ?

Prøvde å søke litt på forumet her, men fant bare noen eldgamle tråder.
Så derfor lager jeg en egen tråd, hvor jeg lurer på hva dere vil anbefale
av biltemasand.

Det er 2 typer:
Grovkornet (0,2-1,0mm) art. nr 175425
Finkornet (0,1-0,7mm) art. nr 175422

Lurer bare på hvilken som er best å bruke med tanke på rengjøring, ulike snegler, maller osv. Vet det ikke er mye forskjell, men man vet jo ikke. Greit å høre noen sine anbefalinger.

Er sanden god til å gro planter, og mose i eller er det noe som er bedre.

Bruker nå blank veldig grovkornet braziliansk quartz, men med den kan jeg ikke ha snegler eller maller, og dette vil jeg gjøre noe med.

Takker for svar på forhånd


Mvh
Daniel Sonne Schou
Den grove biltema-sanden er veldig fin å bruke, jeg har den i alle kar og plantene vokser som bare det og alle fisk liker den
Artikkel nr. 175425
Har prøvd den fine også, men den blir bare virvlet opp og den blir altfor kompakt synes jeg.
Plussmedlem
Brur kun den groveste. Den fineste skal være FOR finkornet for plantene visst, slik at røttene risikerer å råtne og dø....

Har forøvrig maller og cory i kara her.
175425 den grove,den andre er ikke for akvarier
Inaktiv bruker
Jeg har begge to. :P Den fineste er som en evig deig... ;P Men jeg har fått planter til å vokse i den! det bla mye røtter ja.
Men den groveste er nokk best. Der ble det røtter uten problem og den er litt fastere.
ja leste litt feil jeg ,det er jo fin og grov,jeg bruker grov,ble anbefalt her,og kommer aldri til og gå tilbake til grus man kjøper på zoo.
Jeg bruker den fine og vurderer å bytte til den grove kun fordi den fine sanden flytter veldig på seg hele tiden med strømningene i vannet.
Har heller aldri opplevd råtne røtter, og vil si at alle plantene mine trives godt.
Takk for svar !
Hei folkens

Vil bare si takk for svar.
Dere var jo rimelig enige i at den Grovkornede sanden var den beste.

Så da blir det denne



Mvh
Daniel Sonne Schou
Vilken J&%¤# tur jag såg denna tråden, og vilken tur jag ikke hade tid att bära 10 säckar sand just igår :=) var inne på biltema igår og skulle bestille 170 kg sand, jag bad om sanden som kunde brukas till akvarier og de ende han visa mig var den finkorniga. Men då skall jag alltså spörre om den litt grövre neste gang

Och ett litet spörsmål til om detta ämne, hvordan rengjör man sand? Har brukat grus i alla mina kar og då har jag (när jag gjort vannbyten) brukt en slang med avskuren pet flaksa som jag trycker ner i gruset og drar opp så gruset lägger sig igen og slammet/driten sugs in i slangen. Kan man göra det samma med sand lr kommer sanden flyga med slammet og driten ut?

Og nu i skrivande stund kom jag på et til spörsmål :P Om man har både sand og grus i karet, kommer detta bara va snyggt fram tills dess att man rengjör det första ggn? Eftersom grus är mye tyngre än sandkornen. Ser för mig att sanden liksom lägger sig over gruset?
Vilken J&%¤# tur jag såg denna tråden, og vilken tur jag ikke hade tid att bära 10 säckar sand just igår :=) var inne på biltema igår og skulle bestille 170 kg sand, jag bad om sanden som kunde brukas till akvarier og de ende han visa mig var den finkorniga. Men då skall jag alltså spörre om den litt grövre neste gang

Och ett litet spörsmål til om detta ämne, hvordan rengjör man sand? Har brukat grus i alla mina kar og då har jag (när jag gjort vannbyten) brukt en slang med avskuren pet flaksa som jag trycker ner i gruset og drar opp så gruset lägger sig igen og slammet/driten sugs in i slangen. Kan man göra det samma med sand lr kommer sanden flyga med slammet og driten ut?

Og nu i skrivande stund kom jag på et til spörsmål :P Om man har både sand og grus i karet, kommer detta bara va snyggt fram tills dess att man rengjör det första ggn? Eftersom grus är mye tyngre än sandkornen. Ser för mig att sanden liksom lägger sig over gruset?
Har du sand og grus sammen, så vil sanden bli liggende på bunn, med grus oppå...

Å rengjøre sand er mye lettere, for da fører du bare slamsugeren like over sanden. Skitten blir liggende på toppen når du har sand, og er derfor mye lettere å fjerne...
du kan også søke på det på youtube også,der får du også mange videoer,fra folk som gjør jobben,kjekt verktøy
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap