Skal kjøpe første kar-er brukt akvarium med fisk en god idé?

Hei

Første innlegg fra meg, men jeg har vært rundt på akvaforum og lest en stund. Jo mer jeg leser, jo mer lyst får jeg på et akvarium. Og jo mer jeg leser, jo større akvarium "må" jeg ha. Så nå er det kanskje best å handle før jeg ender opp med hele atlanterhavet i stua

Egentlig skulle dette være barnas prosjekt, men jo mer interessert jeg blir, jo mindre ivrige blir de. Jeg er også veldig interessert i planter, så her har jeg tenkt å slå flere fluer i en smekk.

Jeg har tenkt å kjøpe meg et brukt akvarium for å se om jeg virkelig synes dette er gøy over tid uten å bruke opp alle familiens sparepenger. Ser på finn at det finnes en del kar til salgs, men ikke veldig mange på den størrelsen jeg ønsker meg, 120-180l. Flere av de som er aktuelle selges med fisk. Er det en god idé å starte med et kar med fisk? Utfordringen blir slik jeg ser det å få akvariet i balanse fort nok etter transporten til at fisken kan leve der.

Jeg har lest meg til at utfordringen er å få filterbakteriene til å overleve, og at dette krever at filteret er ute av drift kortest mulig. Hva kan jeg gjøre for å ta best mulig vare på filteret i en time (eller to om jeg er uheldig)?

Neste utfordringen er det nye vannet i akvariet, eller? Kan jeg bare fylle på fra springen? Og sette fiskene i vannet straks det har nådd riktig temperatur? Hva gjør jeg med fisken i mens? Og hva gjør jeg om det viser seg at filterbakteriene har avgått ved døden?

Jeg kunne godt tenke meg å skifte bunnsubstrat og sette inn flere/nye planter. Kan dette gjøres i samme operasjon som flytting av fiskene, eller blir det alt for mye stress for fiskene? Mister jeg noe (bakterier for eksempel) om jeg skifter bunnsubstrat slik at dette er en dårlig idé?

Noe annet jeg bør tenke på i en slik flytte prosess?

Takker for svar

Susanne
Hei og velkommen

Jeg personlig ville kjøpt så stort akvarium som mulig. Grunnen er at da holder du flere muligheter åpne i tilfelle du ombestemmer deg i forhold til valg av fisk osv. Med forbehold om at det passer inn der du bor og at det passer i forhold til lommeboka.

Jeg tror jeg ville prøvd å kjøpe uten fisk men gjerne med innvendig bakgrunn og Evt filter(e). Da har da lenger tid og flere muligheter til å prøve deg fram på oppsett osv.

Det går helt klart an å kjøpe kar med fisk. Jeg ville mellomlagret vann før jeg fikk i hus det nye karet. Altså fylle kaldt vann i rene bøtter det ikke har vært vaskemiddel o.l i. Eller baljer selvsagt. Da har du romtemperert vann i det du får karet i hus og fiskene får mindre tid i poser.

Jeg ville også prøvd å få med meg så mye av det vannet som er i akvariet som mulig.

Bakteriekulturens levetid når filteret ikke er i gang er veldig varierende. Men en tommelfinger regel er jo mindre tid jo bedre.

Susanne i Oslo
Jeg har lest meg til at utfordringen er å få filterbakteriene til å overleve, og at dette krever at filteret er ute av drift kortest mulig. Hva kan jeg gjøre for å ta best mulig vare på filteret i en time (eller to om jeg er uheldig)? Susanne


Jeg har flyttet ett par ganger. Lar filteret stå å gå i en bøtte med akvarievann, for så å flytte det til slutt når alt er klart. Har også varmekolben oppi for å holde så jevn temperatur som mulig.
kan gå i flere dager med riktig temp i filteret, og litt fuktig.

vedkommende som selger akvariet, må ta ut fisken i egne poser helst ikke så mange pr pose (avhengig av størrelse på fisken) da luften i posen er viktigst.

når du da er hjemme igjen, fyller du opp karet med samme temperatur vann som var der før de som selgte tok det ned
så setter du filteret i og venter 20-30 min til vannet blir klart. mens du venter legger du posene i akvariet så vannet i posene vil ha ca samme temp som akvarievannet, når akvarietvannet har blitt klarere.


Lykke til videre.
Første punkt er å finne riktig akvarium. Om du skal kjøpe med fisk, avhenger av om du liker de fiskene som selger har i karet eller ikke. Hvis ikke, finn et annet, ellers betaler du for noe du ikke bil ha. Kjøp så stort du har plass til og råd til.

Du bør nok legge en detaljert plan. Dette er en logistikkoppgave som krever en del, men som er fullt mulig å gjennomføre.

Se først på hva du trenger av utstyr for å gjennomføre flytteprosessen. Jeg ville kjøpt tre 25 liters plastkanner med skrukork for å ta vare på en del av vannet fiskene går i nå. Dessuten en 55 liters dunk som du får billig på Claes Ohlsson, gjerne med lokk. Denne dunken kan du senere bruke til å lagre og temperere vann til vannbytter.

Dessuten en litt stor bøtte til frakt av filteret (går ut fra utvendig filter, med Juvelkar og innvendig filter blir problemet et annet, og det har jeg ikke oversikt over.) Du får 20 liters murbøtter i byggevarehusene. Spander gjerne en varmekolbe på 150 watt også. De fleste fisker går helst i akvarium med sandbunn, og noen er helt avhengig av sand. Kjøp derfor gjerne ny sand på Biltema, billig og god, trenger ikke å skylles. Kjøp den grove og pass på at et står passer for akvarium på posen. Kjøp også noen poser beregnet for frakt av fisk i en akvariebutikk. Vanlige fryseposer er for tynne.

Nå kommer flyttingen: fyll de tre plastkannene og den store bøtta med vann fra akvariet og sett filteret i bøtta. Fyll dunken fra Claes O. med vann fra en av kannene. Det er nok vann igjen til fiskene og de klarer seg en periode uten filter.
Når du har fått dette på plass hjemme, kan du reise og hente fiskene og akvariet. Er plantene fine, kan du oppbevare dem i plastposer, eller en bøtte, til du får plantet dem hjemme. Du må nok ta ut grus eller sand for at ikke karet skal bli for tungt å bære, eventuelt gå i stykker under transport. Skal du gjenbruke grus/sand, bør du nok skylle den godt. Det fjerner gode bakterier, men det er nok lurt å starte med ren grus/sand.

Når akvariet står på plass, fyller du i sand, ca 5 – 6 cm tykkelse bakerst, tynnere foran. (Les gjerne om bunnsubstrat og planteakvarier, det finnes torvplater etc. som kan legges under sanda for dem som er planteentusiaster.) Legg i eventuelle steiner, plant plantene.

Fyll vann fra kannene dine, sjekk at dette vannet og vannet i posene med fisker har omtrent samme temperatur og slipp fiskene oppi. Nå kan du sette i gang filteret.
Sett vann til temperering og lufting natten over i kanner og dunk, og etterfyll med dette når temperaturen er riktig. Før du gjør dette, tester du pH slik at det ikke blir mer enn maks. 0,5 i forskjell på gammelt og nytt vann.

Lykke til med flott hobby. Start gjerne planleggingen nå av hvor og hvordan du skal få på plass flere akvarier :-o
Tusen takk for svar alle sammen! Det er med andre ord gjennomførbart men krever litt innsats å flytte et akvarium i drift. Takk for tipset om torvplatene, det høres ut som noe jeg må ha

Det er også en fordel om vannverdiene er noenlunde like i det nye karet, dersom ikke bør du bruke en stund på å gradvis venne fiskene til den nye "vanntypen"
Tilfeldig bekjentskap
© Janne L.R
Reklame for plussmedlemskap