Hull i plantene mine

Takker for et glimrende forum med masse nyttig info for en nybegynner

Har hatt innkjøringsperiode nå i ca 3 uker og har nå plassert en gyppy og 2 maller som jeg tror er ancistrus (gikk ikke klart frem da jeg kjøpte dem)

Ser ut til at noen spiser planetene, (de ser ikke syke ut)

Kan det være mallene som " er synderen"

bruker Tetra Betta for (fikk beskjed i butikken om det var greit til disse)

sender med et bilde for å vise mallen , men også hullene i plantene.

Takker for alle gode svar!
det er en liten ancistrus ja ;D

bladene er sikkert spist på, mest sannsynlig av guppyene da de er mest hissige på planter, etter min erfaring.

gir du algetabletter og evt agurk til de ?
Takk for nyttig svar!
Har ikke gitt dem alge tabletter, men skal selvsagt skaffe det!

agurk skal de også få!
må man synke maten eller tar de den i overflaten,?
Må rester fjernes og erstattes med nytt ofte?

lønnner deg seg og fjerne ødelagte blader , eller "heler " de seg selv.?

igjen takk for fint svar!

algetabletter, agurk og squash er snop for disse fiskene.
For å ungå at de flyter opp, så kan du stikke en teskje gjennom biten, eller feste den på en sugekopp å sette den på glasset.

Restene bør fjernes etter 8-10 timer. Ellers vil det råtne og gjøre vannkvaliteten dårlig.
Hvis bladene på planten ikke ser ut til å råtne/vissne, så tror jeg ikke du må fjerne dem, men du kan gjøre det hvis du vil.
Alle planter benytter seg av næringen som er igjenn i skadde blader. Når bladene er vissnet helt, så har planten trukket alle næringstoffer ut av bladet og brukt det i resten av planten. Men planten vil nok ikke dø hvis du fjerner bladet, så der gjør du som du vil.


Mallen er en vanlig ancistrus. Men du burde kjøpe flere guppyer. Disse er stimfisker og kan bli veldig nervøse alene. Husk bare på at det burde være flere hunner enn hanner, siden hannene kan slite ut hunnen(e) hvis de er i overtall.
Sabrina M
Men du burde kjøpe flere guppyer. Disse er stimfisker og kan bli veldig nervøse alene. Husk bare på at det burde være flere hunner enn hanner, siden hannene kan slite ut hunnen(e) hvis de er i overtall. :)


Guppy er slett ikke stimfisk, og har man en av hvert kjønn blir de fler helt av seg selv. Men overtall av hunner og resten av rådene er jeg helt enig i ;o)
Takk for nyttige svar, har tenkt å skaffe flere fisk, men tenkte det var greit å holde det på et minimium for biologien hadde kommet i gang i karet , men en guppy eller to til ville kanskje ikke spilt så stor rolle,

Har god kontroll på vannkvalliteten enda, ingen alarmerende verdier på hverken NO2 eller NO3 , men har forstått at dette kan fort forandre seg i 4-6 ukers perioden etter oppstart.

ellers så ser det ut til at agurk og algetablettene er populære!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap