Fra 100l via 56l til 180l. hvordan?

Har et 100-liters kar som har stått i noen uker, og alt er greit der. Nå har det seg slik at jentungen gikk amok med magnetskrapen for noen dager siden, og jeg synes hele moroa ved det karet ble borte. Jepp, jeg er litt pedantisk..

Jeg skaffet meg et nytt kar på 56 liter i forrige uke, med tanke på å ha snegler, reker og evt en kampfisk i. Da jeg satte det opp for 6 dager siden, tømte jeg filterguffe fra 100-literen i filteret. Jeg tømte også de 30 literne fra vannbyttet i 100-literen i det nye karet, men droppet et par liter av den første slamsugingen.

Fjortisen min som ikke er så nøye på riper i glasset, er meget ivrig etter å få 100-literen opp på rommet sitt, og jeg skal hente meg en 180-liter på mandag. Den skal altså bytte plass med 100-literen her i stua.

Spørsmålet er altså hvordan jeg gjør dette mest mulig smertefritt for fiskene og for meg. Må 56-literen stå i 5 uker når jeg har brukt både filterguffe og vann fra det innkjørte karet? Kan det evt. holde med et par uker?

Når det er klart, vil det bli plass til fiskene mine i 56-literen for en periode? Jeg har 6 coryer, 5 kuhlii-ål, en sewillia lineolata, to otto, to dverggurami, 10 neontetra, 3 guppyer, ei viftereke og ei eplesnegle.

Uff, det høres fryktelig trangt ut, men kan de klare for noen uker, tro?

Fryktelig takknemlig for eventuelle kloke svar og innspill. Ikke greit å være nybegynner i noe så vanskelig som dette. Man vil jo ikke plage de små, vakre fiskene sine.
Nei nå ble jeg svimmel. Så jeg tar 56-literen først. Har den bakteriekulturen du tilsatte for 6 dager siden fått noe å spise? Hvis ikke er jeg redd den har sultet ihjel. 0,5 - 1 ml Salmi daglig, eller så mye mat du tror fisk og reker trenger når alt er klart må kulturen ha inntil du er sikker på at alt er ok, og fisken overtar matingen. Ville ventet med å sette inn snegler og reker til karet var godt innkjørt, særlig rekene kan være litt fine på det, og det tar tid før et kar er helt i balanse selv om den værste innkjøringen er overstått...

Det er ikke alltid lett å spå hva som skjer under innkjøring, tester er nokså nødvendig, men det har du sikkert fått med deg allerede. Anbefaler JBL, de sier ifra før fisken henger gispende i overflata.

Og så trinn to, for her er det jeg blir svimmel. 100-literen er oppe og går med fisk og riper, og skal bo hos fjortisen. Er det noen grunn til at fiskene ikke kan bo midlertidig der mens 180-literen kjøres inn? Akkurat under flytting holder bakterier og fisk seg fint i live i en 30-40 liter vann av type gjæringskar fra Europris eller smartboks så sant filteret er medflyttbart, er det type hjørnefilter eller Juwel er det litt hastverk, men en time eller to går hvis du hiver filtermediet i en bøtte med akvarievann og sørger for at det rører seg litt oppi der...

Du kan klare å holde liv i alle i 56-literen med vannskift og vannskift og luftesten og vannskift, men litt risikosport synes jeg det høres ut som, og kanskje ikke den helt store trivselsfaktoren...

Veldig glad jeg slapp denne øvelsen her som helt rykende fersk kjenner jeg! Så nå bare ramser jeg opp hva som er viktig:

Filterkultur må ha mat daglig, ellers sulter den ihjel. I et kar med fisk går det litt av seg selv, men det er for eksempel ikke bare å plumpe oppi full middagsporsjon etter en to-ukers ferie uten fiskevakt. Bakteriene først, så fisken ;o)

Filterkultur må ha sirkulasjon, men er ikke så nøye på hvor den bor, det holder lenge med en bøtte.

Fisk kan gå i vann uten tilstrekkelig filterkapasitet hvis man skifter vann og følger med og vet hva man ser etter og har tester og har mulighet for å holde sirkulasjon ved hjelp av luftpumpe og luftesten, og er kanskje egentlig ikke noe for nybegynnere. Men det kan gå, vi er mange om har fisk i karantenekar for en kortere eller lengre periode.

Og så et spørsmål: Kjenner du noen med friske akvarier ikke så veldig langt unna som kan spandere litt filterslam på deg? Som du kan mate med en gang det er på plass? I så fall sparer du tid nemlig...

Er slett ikke sikker på at du ble så mye mer bumpete av dette, men så var det jo minst tre ting på gangen også som min sønn sa at han ikke klarte da han var tre...
Tusen takk for svar. Skjønner godt man kan bli litt svimmel, ja.

Ja, 56-literen har blitt stellet etter oppskriften på innkjøring her inne, så den skulle være ok, den.

Saken er at 180-literen må stå der 100-literen står nå, og fjortisen hadde egentlig tenkt å vente med å sette det opp til han har bedre tid utover våren. Spørs om det ikke blir lettere å ha det i gang allikevel, i stedet for å trykke fiskene sammen i den lille, ja. Flyttes på må de jo allikevel.

Damen jeg skal hente 180-literen hos, skal holde filteret i gang i et annet kar til vi henter det. Vil bakteriene overleve turen hjem om vi holder det fuktig og temperert? Turen tar halvannen til to timer, avhengig av hvor heldig vi er med ferjeavganger og slikt.


Et godt innkjørt filter kan godt overleve noen timers strømstans, men du er tryggere på at alt går veien hvis du på en eller annen måte kan få dratt gjennom litt vann underveis. Ikke mye bevegelse som skal til. Under strømstans har jeg for eksempel helt en liter eller to over svampene i en 450-liter en gang i timen og unngått problemer.

Nå er det jo ikke bare å surre med vann i en bil på en ferje, så det beste er kanskje å krysse fingrene og få filteret i gang så fort du kommer hjem.

En god del av bakteriekulturen i et kar som har gått lenge bor andre steder enn i filteret, så følger det fisk med er det lurt å mate forsiktig til å begynne med. Dette går helt sikkert bra :o)

Lykke til! Og kos deg med nytt akvarium!
Skal prøve å stelle med filteret på vei hjem. Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe en stakkar nybegynner.
Ang filtert og bilturen, så skal jeg komme med et lite tips, det andre må du høre med noen andre enn meg om Siden jeg er minst like grønn som deg, antagleig grønnere...

Filteret legger du i ei tett bøtte, dersom innvendig, eller så kobler du det til ei vannkanna dersom det er et utvendig. Også kjøper du den en vekselretter fra 12V DC til 220V AC. Den trenger ikke å være så veldig stor, bare sjekk at den klarer å levere nok kontinuerlig, ikke bare som toppeffekt. En Eheim 20710 bruker bare 12W, så denne holder lenge http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161937813 Det står ikke hva som er kontinuerlig effekt på den, men siden den står med 100W som maks, så kan du regne med ca halvparten, dvs 50W som kontinuerlig effekt. Har nå ikke regnet med varmekolbe, hvis du trenger det også, så må du øke størrelsen på vekselretteren.

Lykke til med flyttingen av både akvarie og fisk
Hei, og takk for innspill. Jeg hadde ikke trengt å stresse så mye med dette filteret, for det viste seg at selger og jeg hadde misforstått hverandre. Hun hadde flyttet fra leiligheten, og skrudd av filter og varme. Det var riktignok i vann, men ikke på den måten jeg hadde tenkt meg. Like greit egentlig, for da jeg fikk se karet, var det en god del mer ruvende enn jeg trodde. En meterstokk er fin å ha, men du verden hvor overrasket man kan bli over hvor dårlig den overfører data til harddisken noen ganger. *småflau*

Lurer på om jeg er nødt til å starte min egen private akvarietråd, for de siste ukene har egentlig vært meget innholdsrike. Kan sikkert være moro for meg å se tilbake på om ti år, tenker jeg. Humre og le litt over hvor teit jeg var da jeg var - yngre.

Det syns jeg jammen du skal gjøre! Starte personlig tråd altså. Det vil bli spennende både for deg og oss det. Og du har veldig rett i å se tilbake på sin personlige akvarieutvikling, og det går fort
Ja, da er en personlig tråd i gang. Eplas start, og veien videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap