Skum/bobler i akvariumet?

Hei!

Er ikke helt sikker på om dette er rett del forum, men prøver uansett jeg. Merket i går at det var dannet seg et lite skum lag på deler av toppen av akvariumet. Det er tettest ved varmekolben og slangen til pumpen (som forsåvidt er på hver sin side av akvariet). Utenom de to plassene er det bare litt "løst" skum som flyter her og der. Tok vekk skummet i går, men det er tilbake i dag.

Kan nevnes at fiskene som er i er diverse maller, fire perleguramier, to snegler, gibbiceps og en kampfisk. Er sikker på at skumlaget ikke er noe skumrede fra kampfisken, da dette laget er veldig tynt og lite resistent her hos meg.

Tok noen vannverdier for noen få minutter siden og de ble målt slik:

Nitritt under 0,3
PH 7.5
KH 8

Tok for få dager siden og matet fiskene litt ekstra siden min niese var på besøk, og matet de på reste dagen. Det ser ut som de har spist opp all maten, men kan det være problemet for det om?

Ingen form for såpe har vært i nærheten av vannet. Jeg bruker Aquatan vannforbedringsmiddel i ny og ne (har ikke vært brukt på ca 1,5 uker).

Lurer egentlig på om skummet kan være skadelig for fisken og hvordan jeg blir kvitt det for godt? :o

Tusen takk for all hjelp!
Kanskje det er perleguramiene som prøver å lage skumrede? Skummet deres ser helt annerledes ut enn kampfisken sitt, med mikroskopiske bobler.
Hm, tror du hadde rett der ja! Satt og googlet litt og det så ut til og stemme ganske bra. Utover kvelden begynte og to av de og slynge seg rundt hverandre, spytte skum o.l.. Veldig fascinerende og se på! Hadde ikke forventet det siden karet ikke er tilpasset på samme måte som de som har hatt oppdrett på gurami har gjort. Gledelig suprise!

Takk for svar
Mine guramier leker også i selskapskar uten at jeg har lagt til rette for det, så forplantningstrangen kan være stor
Tilfeldig bekjentskap
© André Nyborg
Reklame for plussmedlemskap