Kan et av disse møblene fungere som akvariebord?

Hei alle sammen!

Beklager om noen synes jeg maser litt Men er det noen som gidder å se om noen av møblene jeg har funnet på Ikea kan fungere som møbel til en 325 liter akvastabil? Sambo har satt foten ned mot bruk av leca i stua, og porsastativene kan gå, men jeg har egentlig lyst på noe litt mer dekorativt, gjerne med skuffer eller skap.

Har trålet Ikea sine sider, og funnet noen heltre produkter som kanskje kan funke. Noen har litt knappe mål, så akvariet blir "hengende" litt utenfor. Er dette svært uheldig? Mål på karet er 130x50x50.

Hemnes kommode

Värde benkeskap. Dette vil sikkert holde, men serien er ganske dyr, så ikke førstevalg.

[URL=http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40157485/Groland arbeidsbenk]Groland arbeidsbenk[/URL]. Denne ser også veldig stabil ut, men her mangler det noen cm i bredden.

Hemnes avlastningsbord.. For spinkelt?

Norden sjenk. Ser stabil ut, men mangler noen cm i bredden.

Er det håp for noen av disse møblene?

Susanne

Njei
Hepp!

Først og fremst bør du unngå alt som ikke har rette mål. Er det for lite, så er det for lite og det er ikke ideelt at akvariet henger på utsiden.

Uten at jeg er noen snekker synes jeg dette ser tynt ut for 325 liter. De du har lagt ut er jo laget til helt andre formål enn å bære 400-500 kg og jeg tror det er optimistisk å tro disse konstruksjonene tåler såpass.

Du KAN lage skap etc av de rette porsareoler også. Legg en plate i bunnen av stativet og lag dører foran, så er meget gjort.
Har du sett på Bestå serien?

Har noen kar på dette, selv om de ikke er like store som ditt. Virker iallefall solid oppbygd og en kan velde skapdører/skuffer etter eget ønske.
Susanne i Oslo
Hei alle sammen! Beklager om noen synes jeg maser litt:-) Men er det noen som gidder å se om noen av møblene jeg har funnet på Ikea kan fungere som møbel til en 325 liter akvastabil? Sambo har satt foten ned mot bruk av leca i stua, og porsastativene kan gå, men jeg har egentlig lyst på noe litt mer dekorativt, gjerne med skuffer eller skap.


Synes det ser rimelig skrapelig ut. Et 325 liter som er oppe og går veier noen hundre kg og Ikea er ikke kjent for og være de mest kvalitets sikre eller kvalitets bevisste.. Ville heller lagt ut noen ekstra kroner for møbelet, det er en billig garanti kontra 325 liter på stuegulvet.
Takk for svar

Fikk vel egentlig svar som forventet. Ser jo at mange har store akvarier på vanlige møbler, men har selvsagt ikke lyst til å risikere knust akvarium. Det betyr nok at akvariet jeg hadde tenkt å kjøpe brukt er uaktuelt, og at jeg er på leting igjen. Sukk, er SÅ utålmodig etter å komme i gang.
Om du har en Fretex butikk i rimelig nærhet, kan du kikke innom der. Jeg kjøpte et gammelt skrivebord i heltre furu på Fretex i Moss for et par år siden for er par hundre kroner, type med et lite skap på hver side og uttrekkbar hylle med plass til tastatur for pc på midten. Stivet det av med å lime og skru fast en 6 mm finerplate bak og limte en laminert furu hobbyplate oppe på den gamle platen. Boret hull i bakveggen i det ene skapet for slanger til utvendig filter. Malte i lys farge. Der står en 160 liter, men det kunne fint vært en 325 liter. Totalpris ca 450 kroner.

Og jeg fant ett fint gammelt møbel på loppemarked. Massiv eik, 150 kr. Forsterket med hjørnejern for sikkerhetsskyld. Det står en 250 liter på det, kunne fint vært mere også.

Det som er med mye nye møbler er at det ikke brukes ordentlig tre, men plater av ymse slag. Dette tåler ofte ikke så mye. Se på finn, om du kan finne noe av tre.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap