Hinne på overflate

Skiftet vann for en uke siden, og nå er det et grønnlig oljelag på vannoverflaten. Hva kan dette komme av? Det er andre gange det skjer, og ved vannbytte klarer jeg ikke fjerne alt. Det eneste jeg har gjort annerledes de siste ukene er at jeg hat tilsatt Gh/th+... Skal dette gå ut over plantene eller noe?

I tillegg lurer jeg på hvordan dere som har reker gjør det ved vannbytte? Føler jeg mister noen reker ved hvert vannbytte, og jeg synes det er så trist!!
Inaktiv bruker
Alger, Hvor lenge er lyset på? Hvor mye forer du?
Prøv å sett utblåset på filteret ditt slik at det lager sirkulasjon i overflaten. Kanskje du har en proteinhinne i karet ditt.
Reker har jeg ikke kompetanse om.
Har lyset på om dagen og av om natten, litt forskjellig på antall timer. Forer annenhver dag. Er alger oljete sm dette da? Ville gjerne ha litt alger som snegler og reker kunne spise, men slike alger hjelper ikke...

Utblåsningen er slik at den skaper litt uro i vannet, men det hjelper ikke...
10-11 timer med lys pr dag er tilstrekkelig. Du kan prøve å mørklegge karet noen dager slik at algene ikke har så gode levevilkår lenger.
Inaktiv bruker
Fisk ut algene, så mørkelegger du akvariet en ukestid.
Så kjøper du en timer som du stiller inn tiden. 9-11 timer holder.
Prøv å dra avis/tørkerull langs over vannhinnen.
Tusen takk for gode tips, mørklegging skal bli og timer skal kjøpes. Prøver tørkepapiret ved neste vannskifte

Noen som hadde noen anbefalinger på hvordan man utfører vannskifte uten å få rekene med i avfallsvannet??
Inaktiv bruker
Øse ut vannet med liter mål ta helt i overflaten.
Nb liter målet må ikke ha vært bortig såpe.
Du kan prøve å trekke innsuget på slangen/slamsugeren med tynnstrømpebukse eller lignende. Da kommer ikke reker eller småfisk med ut. Meeen det hjelper ikke hvis du skal slamsuge.

Har du prøvd å sette utblåset fra pumpa slik at det bryter overflata?
Takk for mange tips verken øse eller strømpebukse vil få ut all skiten som ligger i bunn og da er jeg like langt føler jeg. Kommer faktisk ganske mye avføring fra disse rekene og sneglene :-/

Prøver å mørklegging akvariet nå i første omgang så ser jeg hva som skjer med vannet. Forer minimalt slik at det ikke skal være det som gjør det så får vi se hvordan det ser ut om noen dager
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap