Trenger råd om 30l fluval akvarium

Hei. Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en fluval 30liter. Og dermed følger mange spørsmål som trengs å besvares.

Utstyr jeg har er som følger:
1. Fluval Nano filter
2. Fluval Stratum substrat
3. Fluval mini pressurized CO2 KIT
4. Fluval 11W lampe

1. Er det noen som har erfaringer med dette filteret?
2. Noen med erfaring med et slikt substrat? Har forsøkt å lese meg til fornuft angående dette. Har lest at dette er utrolig godt for planter. Men at det kan senke PH. Og er problematisk ved vannskifte på grunn av Vekten på de invdividuelle kornene. Hvor det dermed muligens vil virvle rundt en del. Hvordan kan jeg få bukt med disse problemene ved fiskehold i et slikt akvarie?
3. CO2. kan dette ha negativ effekt på fisker? og hvor ofte skal man la dette stå på?
4. Har noen tips om pene teppeplanter for bunnen av akvariet? Og vil dette være nok lys for de fleste planter?


Har også sett mange her anbefaler varmekoble. Noe jeg egentlig hadde bestemt meg for å skaffe. Men da jeg var innom den lokale dyrebutikken fikk jeg beskjed om at en varmekolbe i en 30-liter kunne være mer til ulempe enn fordel. på grunn av svingninger i temperatur skapt av varmekolben selv. Dette var jo heller det motsatte av salgstriks fra deres side... Derfor ble jeg i tvil, og venter med kjøp av det til jeg eventuelt vet om det vil være gundtig å ha det.

Takk på forhånd!

Inaktiv bruker
Jeg kjenner ikke til produktene men du burde ikke ha fisk i et så lite karr.
Det må isåfall være Boraras merah som kan passe der.
Men finnes mange fine reker og snegler som vil like seg der.

Teppe plante. Ferskvannstang skal i følge folk dekke veldig bra.
Jeg forstår. Jeg skrev inn her tidligere om opprettelsen av en 20liter med kampfisk. Det ble jeg sterkt frarådet og tok det til etteretning. Jeg gjorde deretter en del research på kampfiskhold, og fant ut at det fantes et mylder av meninger om hva som var ideelt for disse fiskene.
Derfor bestemte jeg meg for å ta kontakt med en erfaren oppdretter av kampfisk, som fortalte at 30 liter var perfekt for en kampfisk alene. Jeg gikk av den grunn til innkjøp av en 30 liter. Siden jeg ønsket mer info om hvordan å sette opp dette akvariet for å skape de beste forholdene for fisk, laget jeg denne tråden på forumet.
Føler det er et mylder av meninger her inne, som ikke er nærmere begrunnet enn at det står i fiskebasen. Så hvor kommer dette enorme spriket i meninger fra, og hvem skal man egentlig stole på?
Når det gjelder de aller fleste fisk, så er det "jo større, jo bedre" som gjelder. Det er vel minimumsmålene det diskuteres om.

Etter min mening går det helt fint å holde kampfisk i 30 liter, så lenge du vet hva du gjør, og legger forholdene til rette. Og det ser det ut til at du vil, så da håper jeg alle vil hjelpe deg med det. Fisken vil nok ha det bedre i en 30-liter med lav sirulasjon, og mange hjemmesteder, enn i en 100-liter med kraftig strøm uten planter...
30 liter går fint til kampfisk. Men da bør du ha varmekolbe, da kampfisk liker ganske varmt vann, 26-28 grader. Butikken har delvis rett, om du har for stor varmekolbe i et lite kar, så vil temperaturen svinge for mye. Dvs kolben slår seg på, varmer opp vannet hurtig, slår seg av, temperaturen synker osv. Tror det skal fungere med en 25w kolbe. Det finnes 10 watts kobler også, men den jeg har sett har ikke termstat. Kanskje er det lurt å sette på en timer også, slik at kolben kun er på når lyset er slått av, for å hindre at det blir for varmt.

Ellers vil kampfisken ha lite strøm, dekkglass og masse planter, og gjerne en rot, hule eller annen dekorasjon som kan undersøkes daglig av den :o)
Takk for alle råd. Jeg har nå satt opp min 30L som skal godgjøre seg en stund. Og jeg tenker jeg skal skrive en liten oppdatering om hvordan dette har fungert etterhvert som jeg får tatt noen vannprøver osv.
Jeg tror nok akvariet vil slite litt med å holde optimal temperatur for en kampfisk. Men jeg får se i hvilken grad den varierer før jeg går til innkjøp av varmekolbe.
Er det forresten noen her som har erfaring med teppeplanter? jeg har gått til innkjøp av en Callitrichoides "Cuba", men har planer om å plante en mer gressliknende teppeplante sammen med den.
Har noen her prøvd dette ut? og i så fall med hvilke resultater?

Med denne akvariepakken jeg gikk til innkjøp av fulgte det også med et middel for å øke planteveksten; Nutrafin Plant Gro. Hva slags innvirkning kan dette ha på vannverdiene osv?
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap