Må en liten fisk ha like mye vann som en stor av samme sort?

Jeg tenker på dette med anbefalt akvariestørrelser.

Det skrives at gullfisker skal ha ca 250 liter.

Men er dette når de er vokst ut, eller gjelder det også når de er 4 cm lange?

Trenger virkelig en gullfisk på 4 cm så stor plass, når platyer på 4 cm kan bo i 60 liter?

Scalarer skal også ha like mange liter som gullfisk. Men trenger en bitteliten scalare like mye plass som en voksen scalare?

Kan man ikke ha fiskene til de begynner å vokse til, og så heller da skaffe de størrre plass?

Jeg synes min 160 liter er stor jeg, og tror en liten scalare eller to kunne kose seg her. Når de blir store, så er det klart de trenger mer plass. Men to små ville hatt god plass å svømme her.

De som får gullfisker, har sjelden 250 liter til dem. kan ikke en gullfisk trives i 60 liter når den er liten? Må en liten gullfisk ha 250 liter?

Noen som har tanker rundt dette?
Nei, yngel for eksempel holdes ofte i mindre yngelkar til de blir større. Derimot er det mer aktive fisker som trenger plass å svømme på.

Det er viktig at når fisken når litt størrelse at den får plass da.
Det går for en periode, men hvis du skal ha scalarer må du passe på, for de får ofte misdannede finner hvis de holdes i små kar for lenge.
De fleste fisk overlever, men de trives ikke..
Dette med anbefalt akvariestørrelse er vel utgangspunkt til voksen fisk.. Jeg har selv 3 gullfisk.. To store, men en bitte liten på 4-5 cm.. Den minste kunne nok hatt d ok i 60 liter en liten stund, men de er sosiale fisker som trives med flere artsfrender.. Så da blir fort 60 liter smått til flere gullfisk.. Og større gullfisk vil ikke trives.. Sjekk gjerne karet mitt til gullungene mine på profilen.. D er 220 liter, å det er absolutt ikke stor plass... Til mine gullfisk villejeg ikke hatt mindre.... )
Er vel en grunn til at vi kaller mindre kar yngelkar antar jeg. Har forøvrig 150-200 yngel av Tilapia mariae i en 250L. Skulle jeg hatt alle selv i tiden fremover måtte jeg nok 4-5 doblet str på karet etter kun få mnd =)
Må inrømme at i min akvarietid har jeg hatt fisker i alt for små kar. Fordi jeg ikke visste bedre. Men fiskene hadde det fint . Jeg har hatt scalarer i 60 liter, disse hadde vel en kropp på 3 cm, og så kom finnene utenom. Heldigvis så hadde ingen av disse missdannede finner. Men jeg ser helt klart problemet om fisken er 8 cm i diameter + finner !!

Klart fiskene trives bedre jo mer plass de har Men synes kanskje man er litt for streng her inne noen ganger. F.eks så skulle dolkestikkene mine hatt mer plass enn 160 liter, men de trives fint. spiser, har fine farger , og fisk som ikke trives har sjelden fine farger..... før dette bodde det et par år i 128 liter (gave fra en veninne som fant noen halvdøde fisk til 10 kr, og bestemte seg for å redde de og gi de til meg). De er nå flere år. men klart ideelt sett, skal de i følge fiskebasen ha ca 250 liter.

Tror mange blir veldig skuffet når de så kry forteller om sine 60 liter, og to nye gullfisk, og får beskjed at de skal ha 250 liter.
Tror også mange ferske som begynner med den hobbyen .hører på dem i butikkene,

så er det jo en del kostnad da som går med jo større karr man har,man mæ tenke litt på det også.ikke alle har råd til og kjøpe seg ett stort karr med det første.
Er enig i alt Sessan skriver her. Hvordan kan man så bastant si at en fisk ikke trives? Hvordan ser man at en fisk ikke trives, og hvordan ser man at en fisk trives? Finns det en sjekkeliste for sånt? Spesielt nybegynnere her inne får hard medfart når de presenterer sitt nye kar på 15-30 liter og de blir omtrent halshogd når de forteller at de har gullfisk eller kampfisk ol i de. De får ikke da den hjelpen de trenger for det har da en tendens til å spore av om helt andre ting. Dette blir helt feil for meg.
Jeg antar trådstarters spørsmål egentlig er
Må en liten fisk ha like mye plass som en stor av samme sort?

Svaret er greit nok nei. Kan du se for deg et spebarn i en voksen seng? Nope. Fisk, på lik linje med barn vokser og plassen må utvides etter hvert som dem vokser til.

Hva en fisk eller gruppe av fisk trenger av plass er jaggu ikke bestandig like lett å komme med. Men har faktisk sett min trio med apistogramma macmasteri i en 85L og etterpå en 250L alene. Det var som to forskjellige grupper fisk.

I 250L var di masse fremme, leika og koste seg. I 85L oppholdt di seg mesteparten av tiden i nøttene i karet.

Jeg skal ikke si hva som bør være av plass til den og den fisken,
men jo bedre plass fiskene har, jo mer glede har en selv iallefall, og jeg tror fiskene også trives bedre da =)
Heidi Ingdal
Er enig i alt Sessan skriver her. Hvordan kan man så bastant si at en fisk ikke trives? Hvordan ser man at en fisk ikke trives, og hvordan ser man at en fisk trives? Finns det en sjekkeliste for sånt? Spesielt nybegynnere her inne får hard medfart når de presenterer sitt nye kar på 15-30 liter og de blir omtrent halshogd når de forteller at de har gullfisk eller kampfisk ol i de. De får ikke da den hjelpen de trenger for det har da en tendens til å spore av om helt andre ting. Dette blir helt feil for meg.


*Tar bølgen og trykker febrilsk på Liker-knappen som ikke eksisterer*
Enig i at fisken sikkert trives bedre i et stort kar, men så må også "interiøret" i karet dekke dens behov for beskyttelse, svømmerom, tidsfordriv, og tak over hodet .

Men jeg mener at om noen kommer med et 50 - 60 liters kar med et par små gullfisk, så kan de fiskene fint bo i det karet til man ser de vokser. OK, man putter ikke en 10 cm lang + hale gullfisk i det karet - den fisken trenger stor plass. Men er den liten og søt, så har den jo grei plass å bevege seg på i det "lille" karet.

tror også at akvarier som er lengre enn høye, er best, for disse gir bedre plass til svømming frem og tilbake.

er såå enig med deg over her.
Tipsy
[QUOTE=Heidi Ingdal]Er enig i alt Sessan skriver her. Hvordan kan man så bastant si at en fisk ikke trives? Hvordan ser man at en fisk ikke trives, og hvordan ser man at en fisk trives? Finns det en sjekkeliste for sånt? Spesielt nybegynnere her inne får hard medfart når de presenterer sitt nye kar på 15-30 liter og de blir omtrent halshogd når de forteller at de har gullfisk eller kampfisk ol i de. De får ikke da den hjelpen de trenger for det har da en tendens til å spore av om helt andre ting. Dette blir helt feil for meg.


*Tar bølgen og trykker febrilsk på Liker-knappen som ikke eksisterer*


Hei.Jeg må også trykke liker knappen.
Veldig enig at man kan føle å bli halshogd her på forumet noe som er trist for vet om fler som rett og slett ikke gidder spørre lenger. De gidder ikke ta imot til tider ganske krass kritikk allerede i første svar som at du må lese deg opp før du spør. Hva er det for no?Da trenger vi ikke no forum lenger da hvis ikke folk kan spørre om akkurat det de vil og ta de råd de ønsker å bruke.De som er lei av å svare på de "dumme"spørsmåla får gi f... i å svare på disse da.
Stå på alle,vi får det til med tålmodighet og varsomhet
Mann kommer langt med sunn fornuft, tålmodighet, varsomhet og forståelse. Man må bare tenke litt over hvordan man sier ting og ikke dømme alt så fort nord og ned. Vi har alle vært der engang, husk det.
Yngel i yngelkar er jo en ting selvsagt, for da er jo meningen å ta dem ut når ynglen når en viss størrelse - som ikke er så stor.
Men jeg regner med spørsmålet her er om det er greit å kjøpe en liten gullfisk for å holde den i en 60liter til man ser at den begynner å bli for stor... Da tenker jeg at man må vurdere dette med stunting. Hvis fiskens kropp slutter å vokse, mens de indre organene fortsetter å vokse - hvor enkelt er det å oppdage for en nybegynner?

Jeg mener nå det er best å lære videre det man selv har lært og erfart om fiskehold, og tipse nybegynnere om at den og den fisken bør holdes i et noe større kar.. Men det bør gjøres på en god måte, fordi som det er blitt nevnt tidligere så har sannsynligvis nybegynneren spurt og fått vite i butikken at å ha den fisken går greit. Eller sett på en av de utallige mytene om akvariehold..

I tillegg må det jo være en kjedelig tanke å helt fra begynnelsen vite at fisken må flytte snart - det syns iallefall jeg :p
Godt innlegg av Vannsti!

Sessan: jeg er sikker på at du kan ha 2 små skalarer i 180 liter'n din, men små skalarer trives best i stim, så...

Så lenge man tar høyde for at fisken en kjøper blir større, og er beredt på å gi den mer plass, så kan man i starten ha den i mindre kar enn det er anbefalt. Karantenekar er ofte litt små til en del arter, men her er det jo meninga at de bare skal være i kort periode. Sunn fornuft er som Heidi sier en god ting. Og man bør ha stunting i bakhodet, slik at man gir de stort nok kar i tide.
sessan
Men trenger en bitteliten scalare like mye plass som en voksen scalare?

Hvorfor i all verden spør du om noe du allerede selvsagt vet svaret på?!
Er det for å få en delvis aksept for å kjøpe "feil" fisker?

De aller, aller fleste nybegynnere med store planer ender kun opp med store planer og død fisk...
Adina, Loffa(leif), Vannsti, Sissimor og Donald........ Gode svar !

Må selv innrømme at jeg bruker en gullfiskbolle(2-l) for yngel de første dagene for deretter å flytte dem over i et 4-liters plast-kar og videre til 60-l. Også jeg skjønner at 60-l etterhvert blir for liten for dem. Derfor blir de etterhvert flyttet over i de større karene.
mht Scalare er det vel egentlig et annet, viktig krav i tillegg : Karets HØYDE, dette blir mere og mere viktig ettersom de vokser........

Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap