Filterpumpe til 120l?

Hei

Jeg har kjøpt meg resun sm-800 uten filterpumpe. Lurer på om noen kan komme med råd hvilke pumper som er gode. Er relativt ny innen akvarie, så jeg vet ikke hvor mye penger jeg skal legge i det. Har egentlig lyst på en utvendig, men jeg ser de starter på kroner 1000+....

Lurer også på om jeg kan bruke filterpumpa jeg har stående i et 54l akvarie for en periode uten at fiskene tar noe skade av det?

Kenneth
Det trenger ikke være veldig dyrt med utvendig filter, går du for f.eks Eheim Classic 2215 fra Webzoo så kommer du deg rett over tusenlappen selv med ekstra filtermedie som ikke følger med. Du kan fylle den med 3 pakker Tetra bioballer + den medfølgende blåsvamp biten.

Evt kan du vurdere AmTop 3336/3338 som leveres komplett med filtermateriale osv til rundt 1100,- fra Akvariekjellern.no

Innvendige filtre gjør desverre ikke sammen nytten som utvendige med stort filtervolum.

Innvendige filtre tar jo opp dyrbar plass inni selve karet. For å ikke nevne at utvendige filtre rengjør du kun 2-3 ganger i året, mens innvendige må du rengjøre titt og ofte.
Hei og takk for svar!

Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe et utvendig filter. Men kan jeg bruke pumpa jeg har i 54l akvariet for en periode?
det lønner seg og kjøpe over nett,for det er litt billigere,mener jeg.
Inaktiv bruker
KennethS
Hei og takk for svar! Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe et utvendig filter. Men kan jeg bruke pumpa jeg har i 54l akvariet for en periode?
det vil jeg ikke anbefale, det blir veldig stor belastning på den.
Spock
det vil jeg ikke anbefale, det blir veldig stor belastning på den.

Det blir jo ikke større belastning på filteret bare fordi det er større volum med vann. Det er det jo mengden fisk, fôring osv. som avgjør. Tipper det går helt fint som en midlertidig løsning, så lenge belastningen holdes lav. Det kan riktignok hende det hoper seg opp litt mer slam osv. andre steder i akvariet, hvis filteret ikke flytter nok vann.

Når det er sagt så er vel gjerne ikke innvendige filtere som følger med mindre akvarier kjent for å være kraftigere enn absolutt nødvendig.
Hvis du skal bruke det som midlertidig løsning så skal det kunne gå greit, spørs om du skal belaste det mere. Nå sier du ikke hvilket filter du har fra før. Kan jo hende den duger. Men bare husk å ikke ha store tempraturforskjeller når du setter det i det nye karet.
Larsern
det lønner seg og kjøpe over nett,for det er litt billigere,mener jeg.


Det kan du godt si... Var på zoo1, og der solgte de Eheim Classic 2213 for 1789 kroner, mens webzoo.net selger det for 526,58 kroner.

Det er jo nesten kriminelt at det skal være så mye i forskjell
ja,det lønner seg og se seg litt om,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap