Tips for fisk i 54l og 45l

Jeg har for tiden 2 akvarier. 1 på 54l og 1 på 45l. Ønsker litt tips på fisk og andre ting å ha i det.

I 54l har jeg idag - 9 Kardinaltetra, 5 Guppy, 2 Pansermaller, 8-9 reker og 3 jegersnegler. Jeg er klar over at tetraen og guppy trives med forskjellig ph.

I 45l har jeg - 6 Neontetra, 3 Platy

Har neontetra for tiden, men usikker på om jeg vil ha de alt for lenge. Dette pga nesten alle har kun 1 øye. Ikke det at dette gjør noe, men de kan være aktuell for utskifting.

Noen fisker jeg har tenkt på er Pygmecorydoras, Otto, Nigeria Killi, Klovn Killi, Kuhlii-ål. Noen andre forslag? Har også lurt på å kjøpe en pansermalle til slik at de blir 3.

Det jeg først og fremst er ute etter er tips. Hva med noen snegler i 45l (jeg har jo 3 jegersnegler i 54l, så noen andre snegler går ikke der), eller reker?
Jeg syns det virker som du har en ok mengde fisk i 54 literen, med mindre du har tenkt å kvitte deg med noen. Det eneste er at du gjerne kan kjøpe flere pansermaller av den samme typen du allerede har. Pansermaller, også kalt corydoras er en stimfisk og bør gå minst 6 stk sammen, men gjerne 10 eller flere om man har plass.

Vet du hvorfor neontetraene har kun et øye? Har de gått sammen med fisk som har skadet de? Om de er friske ellers, så kan du jo prøve å gi de bort til noen som har flere neontetra, så de får en større stim å gå sammen med. Platy liker vann med litt høyere pH og GH, så da kan du jo legge til rette for å ha f eks eplesnegler sammen med platy i 45 litern?
Du kan jo bytte plass på guppy og neontetra? Guppy og platy liker samme type vann, og neontetra vil stime fint sammen med kardinalene. Enig at du bør kjøpe flere pansermaller av samme sort som du har.

Snegler sammen med levendefødere passer også fint, og er både dekorativt og praktisk ;D

gundersen
Jeg har for tiden 2 akvarier. 1 på 54l og 1 på 45l. Ønsker litt tips på fisk og andre ting å ha i det. I 54l har jeg idag - 9 Kardinaltetra, 5 Guppy, 2 Pansermaller, 8-9 reker og 3 jegersnegler. Jeg er klar over at tetraen og guppy trives med forskjellig ph. I 45l har jeg - 6 Neontetra, 3 Platy Har neontetra for tiden, men usikker på om jeg vil ha de alt for lenge. Dette pga nesten alle har kun 1 øye. Ikke det at dette gjør noe, men de kan være aktuell for utskifting. Noen fisker jeg har tenkt på er Pygmecorydoras, Otto, Nigeria Killi, Klovn Killi, Kuhlii-ål. Noen andre forslag? Har også lurt på å kjøpe en pansermalle til slik at de blir 3. Det jeg først og fremst er ute etter er tips. Hva med noen snegler i 45l (jeg har jo 3 jegersnegler i 54l, så noen andre snegler går ikke der), eller reker?


Har du sand som bunnlag og med mener jeg ikke grus? Viss ikke Må du skaffe deg det viss du vil ha Corydoras
Glemte å si det, men ja jeg har sand i begge karene. Bruker Biltemasand grov type.

Angående hvorfor disse neontetraene har kun 1 øye er for jeg kjøpte de brukt. Men jeg studerte de ikke så nøye før jeg slapp de ut i forholdsvis nytt innkjørt kar. Dagen etter så oppdaget jeg at de aller fleste kun hadde 1 øye. Så dette har nok skjedd hos forrige eier, som også hadde en kampfisk. Men fiskene er friske og raske.

Ah, Sissimors forslag er lurt ! Flytt neontetraene over til kardinaltetraene, og guppyene til 45 litern sammen med platy.

Da vil du ha:
I 54l
9 Kardinaltetra
6 Neontetra
2 Pansermaller
8-9 reker
3 jegersnegler

Biltemasand er utmerket for corydoras. Her syns jeg du bør velge å enten kjøpe flere av den typen du har (hvilken type cory har du?), evt selge de 2 du har og kjøpe pygmecorydoras eller kuhliål (ettersom du vil ha disse). Plassen er begrenset, og i en 54 liter så blir det raskt fullt på bunnen. Da er det bedre å ha en skikkelig stim av en type bunnfisk enn noen få av flere sorter. Både cory og kuhliål trives med minst 6-10 stk sammen, og er de for få vil gjemme seg mer da de føler seg utrygge.

I 45l
3 Platy
5 Guppy

Her kan du med fordel ha høyere pH og GH enn i det andre karet. Eplesnegler og posthornsnegler vil da trives utmerket her :o)
Sissimor
Du kan jo bytte plass på guppy og neontetra? Guppy og platy liker samme type vann, og neontetra vil stime fint sammen med kardinalene. Enig at du bør kjøpe flere pansermaller av samme sort som du har. Snegler sammen med levendefødere passer også fint, og er både dekorativt og praktisk ;D


haha du kom meg i forkjøpet ang neon og kardinaler
Gundersen: Jeg har sagt til deg at kampfisken holdt seg for seg selv.Fiskene ble nøye observert!!!
StineMari aka cara79
Da vil du ha: I 54l 9 Kardinaltetra 6 Neontetra 2 Pansermaller 8-9 reker 3 jegersnegler I 45l 3 Platy 5 Guppy


Dersom jeg gjør som over, kan jeg da kjøpe 1-2 corydoras (pansermalle) i tillegg til de jeg har? Har 1 av hvert kjønn idag, hva er best å kjøpe da? Dersom jeg ikke tar de 6 neontetra over, hva kan da passe sammen med det som står i 54l over?

I 45l hva kan passe sammen med guppy og platy.

Har søkt på forumet, men er mer ute etter erfaring fra andre her. Gode råd er alltid velkommen
Cory og tetra går ikke i veien for hverandre da de bruker ulike deler av karet. Du må gjerne kjøpe 5-6 cory av samme slag som de du har fra før, da corydoras går i flokk og vil trives bedre når de er flere sammen.

Du nevnte otocinklus tidligere, og 6-7 ottoer kan også passe i dette karet. De er flittige algespisere, men litt følsomme, så det er viktig å ha gode vannverdier.

I 45 litern ville jeg ikke hatt mer fisk. Både platy og guppy får gjerne mange unger, og da blir det fort fullt. Men du kan gjerne ha eplesnegler, posthornsnegler og reker.

Edit, du kan ha 5-6 kuhliåler i 45 litern.

Når et akvarie er "fullt" kommer mye ann på filteret. Hvis du har gode filtere så kan du ha mer belastning, dvs mer fisk. Hvis du har et lite innvendig filter, så bør du ikke ha for mye fisk i akvariet, da filteret ikke greier å ta unna avfallet fra fiskene.
Nå har jeg organisert karene slik at jeg har følgende sammensetning:

I 54l
9 Kardinaltetra
6 Neontetra
2 Pansermaller (1 han og 1 hun)
8-9 reker
3 jegersnegler

I 45l
3 Platy
5 Guppy

Ser meg ferdig med 45l, for der kommer det nok endel yngel etterhvert.

I 54l derimot, så kunne jeg tenkt meg noen flere fisk. Mulig noe som går i toppdelen av karet. Tenkte også å kjøpe minst 1 ny Corydoras slik at jeg har 3 pansermaller. Bør det være han eller hun? Men er det noen som har forslag for fisk som kan passe inn? Gjerne noe med farge. Har egentlig lys å prøve ut Otto, men da ryker nok de 6 neontetraene ut. For da tror jeg det er litt for mye fisk i karet, eller? 54l er ikke så mye.
Inaktiv bruker
"Pansermaller" Er stimfisk og trives best i stim, så det vil vell være best da og skaffe flere.
Men du har 17 fisker og 11-12 skalldyr i 54L og det er ganske mye i et så lite akvarium.
Spock
"Pansermaller" Er stimfisk og trives best i stim, så det vil vell være best da og skaffe flere. :) Men du har 17 fisker og 11-12 skalldyr i 54L og det er ganske mye i et så lite akvarium.


Var egentlig det jeg var ute etter å finne ut av også. For meg så betyr det nok at Neontetraene må ut for å gjøre plass til minst 1 Pansermalle.
Inaktiv bruker
Jeg tipper at om du tar ut ALLE neontetraene så burde det gå bra med 3-4 pansermaller til. men er ikke 100% sikker, det er sikkert noen som kan svare bedre. Men personlig så hadde jeg gjort det.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap