Sammensetting i 240l akvarium

Hei!
Vi har kjøpt oss akvarium som rommer 240liter, lurer på hvilke fisker dere anbefaler at vi kjøper ?
Vi ønsker oss en 'Oskar' og en malle.
Ellers så er ønskene fisk som trives og får småfisk.
Vi ønsker at det skal være et pent akvarium, med litt arbeid

Håper på en hjelpende hånd, da vi bare har hatt gullfisker i gullfiskbolle fra før
Les litt mer om Oscar please ,de krever mye større kar og blir diiiigre


Hvis ønsket er yngel i karet kan dere uansett glemme det for de blir snaddermat med en gang med Oscar i karet


Men det finnes utrolig mye flotte fisker å velge mellom ,så søk litt i fiskebasen om dere finner noe dere liker og spør gjerne videre derifra

240 liter er bra størresle på et kar og mye å velge mellom .Selv er jeg Corydorasfrelst og vil helst fylle opp alle kar med disse sjarmerende fiskene
Med oscar mener du da denne? Hvis det er den du mener så er nok akvariet ditt for lite, på fiskebasen står det 500 liter som minimum størrelse. Her er en link som viser masse fisk som trenger maks 240 liter.
Sølvi Gullaksen
Les litt mer om Oscar please ,de krever mye større kar og blir diiiigre [URLBLOCK1] Hvis ønsket er yngel i karet kan dere uansett glemme det for de blir snaddermat med en gang med Oscar i karet:( Men det finnes utrolig mye flotte fisker å velge mellom ,så søk litt i fiskebasen om dere finner noe dere liker og spør gjerne videre derifra :) 240 liter er bra størresle på et kar og mye å velge mellom .Selv er jeg Corydorasfrelst og vil helst fylle opp alle kar med disse sjarmerende fiskene ;)


Oi, blir de så store :o Var dama i dyrebutikken som foreslo bla. denne til vårt akvarium, men er jo ikke sikkert hun vet så mye ?! Nei, stakkars fisk, kan ikke ha en sånn om jeg har for lite kar..


Takk til dere begge!
Litjpia
Oi, blir de så store :o Var dama i dyrebutikken som foreslo bla. denne til vårt akvarium, men er jo ikke sikkert hun vet så mye ?! Nei, stakkars fisk, kan ikke ha en sånn om jeg har for lite kar.. Takk til dere begge! :)



hehe, det er vel første leksa man får her på akvaforum. Ikke hør på hva dyrebutikken sier om hvilke fisker du kan ha! Er jo litt forståelig ettersom de prøver å selge mest mulig, men det går dessverre utover fisken ):
Sant.. Vanskelig å begynne med fisk, når ikke engang de i dyrebutikken kan hjelpe...
Bra akvaforum.no finnes..
Velkommen til akvaforum
Er akvariet innkjørt og klart for fisk ? Innredet ?

Takk for det

Blir nok snart klart for fisk ja, skal handle til helgen Har innredet det med tre planter ( en stor og to ' normale' ) Og to gjemmesteder, vurderer å få tak i en rot eller en hule, for at flere kan trives.


Har fått et par snegler og vil ikke at akvariet skal fylles med det, så lurer på om malle og praktbotia går sammen?
Joda de vil gå fint sammen men praktbotia kan bli veldig svær. 40 cm
Jeg også synes de er kjempe fine men hva gjør man når den vokser ut av akvariet

<embed src="http://www.youtube.com/v/tPWrbMhf_5g?version=3&hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tips ang snegler. Siden praktbotia blir relativt store og liker å være i flokk ville jeg valgt noe annet, med mindre dette er "hovedfisken". Jeg bruker snegler for å holde snegler i sjakk (!). Hvis du anskaffer deg EN jegersnegle vil den fint holde bestanden av snegler nede. Jegersnegler formerer seg kun hvis du har en hun og en han. (Og til og med da relativt sakte) De graver seg for det meste ned i sanda, men når de er oppe er de dekorative å se på.
"vanelige" snegler er uansett kjekke å ha i ett kar. De spiser opp matrester og døde plante-rester, slik at det ikke dannes for mye nitrat-nitrit. Se på dem som søppeltømmere. ;D

Jeg har ett lite 25L kar med reker og jegersnegler. Jeg ser nå og da en her og der.
Men når de får mat kommer de frem. Jeg tror jeg har over 50 stk der nå. Men ser dem ikke til vanlig.
Hvordan høres dette forslaget ut ? :

6 Endler
2 Maller
6 Guppy
1 Ildhale
2 Scalare
1 Kampfisk
2 Sølvhai


Hadde også lyst på forskjellige ciklider, stjernedanio og chili rasbora, men de så det ut som at ikke gikk...
Sånn
Nå tror jeg du har vært nesten borti alle fisker som kan bli store. Sølvhai er ikke egnet for akvarium under 900 liter. Faktisk noen maller kan bli opptil 50 cm men det er kun noen få.

Guppy og Molly skal ha veldig likt vann så de går fint sammen. Litt over nøytral ph og litt hardt vann. Nøutral ph er 7
Alle de andre fiskene liker det litt surt og bløtt vann (under nøytral ph) derfor vil jeg si at alle fiskene du ønsker sammen er ikke en enkel kombinasjon.

Uff jeg vet hvordan du føler det, jeg hadde det akkurat slik for 2-3 år siden og fant fort ut at det gikk ikke bra med en slik miks sammen. Man ønsker seg ditt og datt og så kommer det noen her på forumet og sier at det annbefales ikke. Hvorfor vi sier det er fordi mange av oss har gått den veien og lært/erfart at det ikke er så lett.

Jeg vet at du kommer til å finne ut hvilke fisker du ønsker etterhvert. Bruk litt tid på å sette seg in i vannverdier fisken helst skal ha og da kan man begynne å sette sammen fisk.
Æsjda...

Kan ikke du sette opp et smart forslag for meg da ? Akvariet er 240liter, jeg vil ha fisker som er pene å se på, litt underholdning, og om yngler...
Noen store og noen små..
hvor mange fisker jeg kan ha hadde det også vært fint om du satte opp :p

Er ikke sikkert dyrebutikken her har typene som blir skrevet opp, men vi får se på det til helgen...
Hm, mye lettere å komme med forslag om du vet hvilken ph og gh du har.

Endlers og guppy vil forresten blande seg...
Jeg kjøpte et 260 liters der det fulgte med 2 sebraciklider, en blåøyd tigerciklide, en gibbiceps, en praktbotia, en fryktelig stor praktbikir, og en litt mindre slangehodefisk.

Alle disse er fisk som vokser deg ut av huset (bortsett fra ciklidene) og i tillegg er kjøttetere, og vil spise alt du introduserer av småfisk.

Jeg endte opp med å gi bort de største gjeddene (bikir og slangehode), pluss den ene cikliden. Jeg skaffet så tre damer til de to gjenværende sebraene, og disse produserer yngel hele tiden.

Botiaen synes jeg synd på, siden den liker å være i flokk, så der har jeg byttet til meg 6 til i ymse størrelser. Disse vokser ikke gruelig fort, så du kan ha glede av de lenge.
Det er flere med store akvarier der ute som setter pris på å få voksne individer også.
Jeg vet om flere som vil overta hvis de vokser ut av mitt kar :o)

Deretter fikk jeg tilfeldigvis med én SAE på kjøpet av noen, og siden de også lever i flokk måtte jeg kjøpe fler. De er fine i karet fordi de holder seg i mellomsjiktet, og siden jeg ikke kan ha den store stimen med kardinaltetra jeg drømte om i begynnelsen (de passer nemlig inni munnen til ciklidene), så får de duge som en erstattning.
Vær bare oppmerksom på at de spiser på endel planter i tillegg til å holde alger vekk, så ikke overdriv stimen.
Når det er sagt så er de til gjengjeld en av de beste algespiserne du kan få.

I starten hadde jeg drømmer om scalarer, tetra, masse fiskebarn og frodige planter.

Veien blir til mens man går.
Jeg er nok ikke ferdig enda...
Ikke akuratt fisketips - men husk å bruke penger på planter også. De har sine funksjoner.
1 - er pene å se på
2 - gir fiskene naturlig ro og fred og sjulesteder
3 - bruker opp avfallstoffene og co2 som fiskene puster ut.
4 - gir fiskene oksygen i vannet

I et slik kar kan du ha masse masse planter. 3 er lite, knapt nok til en gullfiskbolle hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap