Levealder på et gammelt akvarium?

Jeg prøver med diverse søk med søkefunksjonen å finne informasjon om gamle akvarium - men får bare opp masse om hvordan man bytter silikon, og levealder på fisk.... jeg bruker nok feil sammensettning av søkeord - får opp masse treff men ikke svar på det jeg lurer på. Så jeg har altså prøvd å finne svar på egenhånd, bare så det er sagt.

Det jeg lurer på er levealderen på et akvarium.
Når er et akvarium for gammelt? Hvor lenge holder silikonen i et kar?

Jeg har stående en 25 liter som jeg vurderer å bruke som karantenekar. Dette akvariet er vel kanskje 20 år(??). Laget av glass, med en svart plastramme rundt.

Det har stått uten fisk , i et skap de siste 6 årene kan jeg tenke meg.

Er dette for gammelt til å bruke?

Er det bare å fylle det opp med vann og se om det lekker?
Ja, vil jo tro det. Hadde kanskje selv fyllt kun bunnen til å begynne med. Hvis du lar det stå noen dager uten at det lekker kan du jo fylle mer. Da ser du evt hvor høyt det er lekk. Kanskje det tilogmed kan repareres. Hvis det i det hele tatt er lekk da.
Jeg ville fyllt det opp, satt det på ett underlag du kan se forandrer farge etc hvis det får vann på seg. Feks ett mørkt håndkle. Og selvsagt i en balje, dusj etc som tåler vann dersom det skulle lekke. Så ville jeg latt det stå der noen døgn mens jeg sjekket det jevnlig. Hvis det etter noen døgn ikke viser tegn til lekkasje så hadde jeg tatt det i bruk.
Da kan det hende jeg tester det ut

har et rammekar 63 liter også, 3-4 år nyere, men dette har stått tomt ute to vintre i mange minusgrader, og da er det vel egentlig bare å kaste , ?
Tror ikke det finnes noen fasit på hvor gamle kar kan bli. Mitt eldste er en 200l som er over 25 år, og har vært med på et par flyttelass. Har også stått lagret i perioder med laber aktivitet. Som du har fått tips om tidligere er det bare å teste på et trygt sted og se om det lekker. Pass bare på at underlaget er rett så karet ikke vrir seg. Det var verre i gamle dager da vi hadde kar med sveiset stålramme og glassene satt inn med kitt. Disse ble det fort lekkasje på. Etter at man begynte å lime med silikon har jeg inntrykk av at så lenge det er gjort bra arbeid med silikon av anerkjent fabrikat lever karene evig så lenge de ikke får fysiske skader. Vil heller ikke avskrive karet som har vært lagret ute. Tilstanden kommer ann på om vann og frost har skadet noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap