I alle dager - kuhliiene mine er bak bakgrunnen !

Jeg trodde kuhlii ålene mine var døde jeg - strøket med i prikkesyken.

Men så oppdager jeg til min store forskrekkelse at de bor BAK den innvendige bakgrunnen !! Det er en liten sprekk nederst, og der svømmer de inn og ut.

Er det så bra da??

Bakgrunnen er antagelig bare blitt limt på litt sånn på kryss og tvers, siden det ikke er tett i sidene.

Vil de slutte å svømme bak når de blir tykkere??
kuhliiene dine kommertil å svømme der til den sprekken blir helt tett..
de er helt rå på å finne trange små hull og svømme inn i.
kan gå lange stunder mellom hver gang du ser de.
Ja jeg var jo sikkert på at alle hadde dødd under varmekuren jeg. Og så såg jeg plutselig 4 stk. Over halvparten er døde, men noen lever iallefall. MEN jeg hadde jo ikke tenkt at de skulle holde til bak bakgrunnen da ..
Haha, funnet egen hule da vettu! Burde kanskje tettes :P
Hei.Beklager å ødelegge,men jeg ville tetta det igjen.Kan sette seg fast.
Blir ikke lett å tette det, for det er helt nede ved sanden, innil glasset på høyre side. Da må jeg tappe ut alt vannet, og ta bort sanden, tørke alt, og så lime, og så måtte det sikkert tørket en dag eller to, før alt kan på plass igjen

Og jeg våger ikke ha fiskene over i 128 literen siden det er sykdom i 160 literen.

Dumt at det ikke ble limt fast på en annen måte av de som gjorde det. Skulle jeg gjort det selv så hadde jeg tatt rundt alle sidene, og så sikksakk på baksiden.
Kan det hjelpe å skyve sand oppover så det stenger igjen? Pass på at alle er ute da
Eller sanda kanskje siger ned igjen.Legg en haug med smågrus der kanskje.
Det er ikke mulig å lage en liten provosorisk plugg av filtersvamp eller lignende da? I alle fall til det er mulig å tappe karet?
Hm.... Å prøve å tette igjen er jo en god ide, men jeg aner jo ikke hvor mange de er , og er redd for å stenge noen inne.
Huff lurer på hvor mye annet som er bak der jeg :-/ Der akvariet var før så hadde de mye yngel, og de små kunne nok også svømme bak . var faktisk ikke klar over at alt ikke var tett , før de avslørte seg disse små kuhliiene
Huff skummelt ): Høres nesten ut som om du burde fjerne hele og evt. feste det igjen...
Vil de fortsette å svømme inn når de blir tykkere, eller forstår de at det ikke nytter?

En av grunnene til at de er der, er kanskje at vannet er så varmt nå pga varmekuren. Ser coryene ligger på bunnen i samme hjørne, utenfor den lille åpningen.

Vet ikke hva som er verst jeg, å prøve å tette igjen - men risikere at noen sperres inne, eller å la det stå åpent og la den svømme inn og ut på egen risiko.

Ser bare ikke for meg å tømme hele karet. Er redd det vil skape masse stress for fiskene som er på vei til å bli friske. Og stress fører jo ofte til mer prikksyke utbrudd. Det vil ta flere døgn kan jeg tenke meg, er ikke sikker på hvor godt bakgrunnen sitter, og heller ikke hvor lenge ny silikon må tørke.

En løsning hvis jeg tømmer er å fylle i ovenfra og ned - det er en sprekk på omtrnet 5 mm mellom enden på bakgrunnen og glasset i sideveggen, den var sikkert bittelitt for kort.
Hei.Når du driver med varmekur og annet så er det vel greit å vente en stund før du gjør no med det.De vokser jo ikke så fort så du kan ta det problemet etter at ting er på plass igjen. Ja bak der kan det være mye rart. Snegler feks.Når man kjøper et brukt akvarie og det kanskje står over lang tid(dager) uten vann så er det fortsatt vannlommer bak der som huser feks snegler i lang lang tid.Uansett lykke til
Trans7 kan vel brukes til fuging rett i vannet, altså det vil vel herde selv om det er under vann.. tror jeg.. mener å huske at det sto på flasken. Så om mulig kan du jo prøve å bare fuge godt under bakgrunnen og la det herde - men det er vel forutsatt at du ikke har fiskene i vannet da, så de ikke herjer inne i silikonen. I luft vil vel overflaten bli litt herdet innen en time tror jeg? (leeenge siden jeg har lest på den) men under vann vet jeg ikke. så om du har mulighet, få fatt i ålene og ha de et annet sted så bare fuger du godt slik at det ikke blir små åpninger. kanskje dette vil hjelpe?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap