Ny :)

Hei!
Jeg har akkurat kjøpt min første gullfisk. Det er en slørhale, en liten en tror jeg.
Vi har kjøpte helt vanlig fiskemat og har helt rent vann. Nå har fisken min begynt å svømme opp mot overflaten og 'gispe etter luft'... Jeg er skikkelig bekymret, dette er bare dag to! trenger svar for byttet akkurat ut vann, så kan ikke være det. Har også oppi småstein/sand og to store steiner.den svømmer aldri ned, med mindre jeg kommer helt bort til bollen. HVA HAR SKJEDD??
takk på forhånd?
Gullfisker trenger mye mer plass en den får i en bolle. Så du burde skaffe deg et skikkelig akvarium. Gullfisker blir svære og lever i mange mange år, derfor er de absolutt ikke egnet å ha i en liten bolle. De bør ha 200liter+/- helst.

Har du målt vannverdiene? høres ut som det er nitritt i vannet. Er filteret innkjørt?
filteret bør kjøres inn i 4-6uker for at det skal kunne danne seg en god bakterieflora i filteret, som bryter ned giftstoffer og avfallstoffene i vannet. Uten disse bakteriene vil fisken bli forgiftet og dø.



Jeg anbefaler at du leser noen av artiklene her på siden. Der er det masse nyttig info om fiskehold.
tusen takk for svar! jeg har vel nå lest alt som er mulig, både på denne siden og andre sider. synes i grunnen alt dette er litt merkelig.. siden damen som solgte meg fiksen, sa at det gikk veldig fint med den bollen jeg har. jeg har nå satt inn en plante også. men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor den svømmer opp, og slipper ut bobler.
vårinnj
tusen takk for svar! :) jeg har vel nå lest alt som er mulig, både på denne siden og andre sider. synes i grunnen alt dette er litt merkelig.. siden damen som solgte meg fiksen, sa at det gikk veldig fint med den bollen jeg har. jeg har nå satt inn en plante også. men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor den svømmer opp, og slipper ut bobler.


Det er ikke merkelig i det hele tatt. Dyrebutikker tjener penger når de gir dårlige råd, slik av fiskene dør og kundene kommer tilbake for å kjøpe mer fisk.

Fisken din sier tydelig fra at den ikke har det bra i bollen. Bytt 50% vann hver dag. Gi veldig lite mat, de fleste gir altfor mye mat. Dette er kriseløsninger. På sikt bør du vurdere å kjøpe et større akvarium til slørhalen, evt levere den og bollen tilbake til butikken. Boller er faktisk forbudt å selge i Sverige. svenskene ligger litt foran Norge på dyras rettigheter og velferd.
Du er nok ikke alene om å gå i denne "fellen". På de aller fleste dyrebutikker får man mye og til tider grov feilinformasjon om akkurat slikt. Husk at butikken lever av å selge fisker. Og når fisken dør, hva gjør man som regel? Jo, man kjøper nye fisker. Det er desverre alt for mange fisker som lider og dør på grunn av dette, og mange ferske akvarister mister lysten på å fortsette siden de ikke får brukbar informasjon i butikkene. Mitt tips på dette området er å ta det som blir sagt i butikkene med en kraftig klype salt. Spesielt når det kommer til nødvendig størrelse på akvarium.
Les heller på nettet, og lær deg det som er viktig å vite, og gjør litt research på de fiskene du vil ha. Slik unngår du å kjøpe fisker som etter kort tid har vokst seg ut av stua.

Har du filter/pumpe i bollen i det hele tatt forresten? Filter er essensielt i et akvarium, siden det er inni dette filteret at det skal danne seg bakterier som fjerner giftstoffer og avfallstoffer i vannet. Uten disse bakteriene er det ikke biologisk balanse i akvariet, og vil vannet bli giftig for fisken. Dette er stoffer som amoniakk og nitritt. Når det er nitritt i vannet blir fisken ofte hengende i overflaten å gispe etter luft, slik som din gjør. Og dette vil ta livet av fisken hvis den ikke får nødvendig hjelp brennkvikt.

Kutt ned på foring, da fiskefor som blir liggende på bunnen vil råtne, og det vil gjøre vannkvaliteten enda værre.
Hvor mange liter rommer bollen? Bytt ut litt vann to ganger hver dag så lenge det er nitritt i vannet, dette for å spe ut nitritt. Kjøp deg vanntest på dyrebutikken. Så kan du sjekke hvor alvorlig det er.

Hvis du ikke har, så må du skaffe tak i en filterpumpe, og det finnes sikkert noen hyggelige her på forumet som kan gi deg litt filterguffe (bakterieflora).
Men alt i alt, så bør du for fisken skyld skaffe et skikkelig akvarium i stede for bollen.

les disse artiklene. Dette er ting som er viktig når man er fersk akvarist.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1954

Oppe ved toppen av siden kan du kikke innom på ARTIKLER, der kan du lese om det meste innenfor akvarium.


Det er ikke meningen å virke streng eller noe. Men, jeg tenker på fiskens beste.
Inaktiv bruker
vårinnj
tusen takk for svar! :) jeg har vel nå lest alt som er mulig, både på denne siden og andre sider. synes i grunnen alt dette er litt merkelig.. siden damen som solgte meg fiksen, sa at det gikk veldig fint med den bollen jeg har. jeg har nå satt inn en plante også. men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor den svømmer opp, og slipper ut bobler.

Og siden du har lest så mye, så står det vell ALLE plassene at den eneste gullfisken som passer i bolle er den fra Maarud? ;P heheh
Gullfisker er glupske fisker, jeg gikk i akkurat samme fellen selv.
De vokser fort og ødelegger alle plantene i akvariet. (De har ødelagt planter for 1500.-) De kan fine på å spise til maten kommer ut igjen ufordøyd. Nei, at gullfisken er en bra nybegynnerfisk er vell kun fordi den tåler en god del.
Bytt inn fiskene og bollen mot et akvarium så venter du med å kjøpt fisk til filteret er innkjørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap