Hvor fort i innkjøring kan fisk puttes oppi?

heisann, har da startet et Juwel 420L og lurer på om hvor fort jeg kan tilsette noe fisk....
Kalkstein og grus og vann ble tilsatt lørdag (11.02.2012) med helt ny pumpe så vet det må vente noen uker med all fisk pga nitritt osv, men vil ha i ancistrus så fort som det er mulig uten å skade fiskens helse å uten å få nitritt
tenker på ancistrus for at de skal kunne finne seg plasser før de andre fiskene kommer og finner sine plasser....

Takker for svar =)
mellom 4-6 uker er normalt.

Det raskeste er jo å øverføre filtergugge fra et annet innkjørt filter.
En annen metode er salmiakk metoden, som kan ta fra 10 dager til 4 uker.

Uansett hva du gjør så råder jeg deg til å holde øye med nitritt!
Inaktiv bruker
JA, kan vell ikke sies så veldig mye mer en det. Iallefall ikke som jeg kommer på nå klokka 00.01 :P
JO! pass på at vannet ikke blir for hardt og surt eller basisk for Ancistrus
Temperatur: 20-30o C
PH i vannet: 6.0 - 8.0
GH (Hardhet): 0 - 12o dH
innkjøring er at det skal bare stå å godgjøre seg selv uten at jeg jør noe annet enn ta vanntester innimellom?
ingenting som skal tilsettes eller ?
Det beste er å gjøre klar karet med all "innredning", også la det stå til nitritt har blomstret og fallt igjen (:

Trenger ikke tilsette noe, ved mindre du har lyst til å prøve deg på salmiakk metoden^^
Inaktiv bruker
Leste du tråd nr2? :P Ser du den grønne skriften? Det er en link der det står om den enkleste innkjørings metoden.
Eller du kan vente, og tilsette litt mat hver dag, men da kan det ta sin tid.
Det er mange måter og gjøre dette på. Hvis du har noen du kjenner med akvarium, så kan du buffe filter gugge, da kan du tilsette LITT fisk etter noen timer (Bommet jeg nå? var det 3 timer eller 3 dager?) Uansett, det er lurt og ha tålmodighet! Vent heller litt lenge en alt for kort, da kan det bli både dyrt og fritt for fisk. :/
ok, har tatt ca 60-70L fra et annet akvarium som er malawi fisk i oppi det jeg kjører inn hjelper vell litt det?
tenkte på det med å Kryste filteret til det karet jeg tok vann fra og oppi det nye akvariet
Inaktiv bruker
Hvis du bare tok vanlig akvarievann så har det lite og si dessverre.
Du må ha guffen som er i filtersvampene.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap