Hjelp! mallene mine dør

Jeg har kjøpt et akvarium med fisker for en og en halv uke siden. Flyttingen gikk greit, og det ser ut som fiskene trives. En fisk var død morgenen etter flytting, men ellers har alle overlevd og spiser. Før nå.... I går morges lå plutselig en liten malle (den "vanlige sorten"- en Ancistrus?) stiv og død på bunnen. Jeg målte da nitritt, og vannet skal være ok i så henseende. Jeg har også målt PH som ligger mellom 7-7,5.

I morges lå den andre mallen tilsynelatende død på rygg på bunnen av akvariet. Da vi forsøkte å fiske den opp kviknet den til og svømte den sin vei, og vi har latt den være i fred. Jeg kan ikke se tegn til sykdom på den. Er det noen som har noen forlag til hva som kan være problemet?

Inaktiv bruker
Hva var nitritt verdien? For det høres ut som nitritt. :/
Hvor stort er akvariet? Hvor lang tid brukte dere på å flytte akvariet (Fra start til strømmen var koblet i på til filteret.)
Målte du verdier med strips? hvis ja, så er de veldig unøyaktige.. Anbefaler at du uansett tar et større vannbytte. Gjerne 30-40%...
Hvor lenge har filteret vært i drift og hvor lenge var det uten sirkulasjon ved flyttingen? Bruk dråpetester de er best. Kjøp også ammoniakk test, det kan være det også...
Takk for svar. Brukte JBL-dråper og fikk svar innenfor det grønne feltet (skalaen er delt inn i en grønn, en oransje og en rød sone), og oppfattet at det skulle være ok. Husker ikke resultatet nå, og sitter på jobb uten mulighet for å sjekke. Byttet likevel ut ca. 80 liter av de litt over 300 literne i karet, det samme gjorde jeg dagen før.

Huff, synes dette er frustrerende. Flyttingen tok 4-5 timer, men jeg har ikke fått utslag på nitritt når jeg testet. De andre fiskene virker som sagt OK, men mallene er kanskje mer følsomme? Skal jeg fortsette å bytte vann?

Har det gått så lang tid så vil jeg tro de fleste bakteriene i filteret er døde. Da blir det som å starte opp et filter på nytt. Jeg tror du har ammoniakk , for det er det første som kommer ved oppstart av nytt filter. Det er veldig giftig for fiskene. Jeg anbefaler at du kjøper deg ammoniakktest. Men fortsett og bytt vann. Når ammoniakken er brutt ned så kommer nitritten så du har litt av en jobb å gjøre nå med vannbytter. Ikke mat fiskene.
Da skal jeg kjøpe meg en ammoniakk test. Men er det en grunn til at bare mallene dør? Hvorfor påvirkes ikke de andre? Er mallene mer følsomme?
Maja Morling
hvilke maller har du?


Det er vanlige Ancistrus, uten at jeg vet nøyaktig art.
Susanne i Oslo
Brukte JBL-dråper og fikk svar innenfor det grønne feltet (skalaen er delt inn i en grønn, en oransje og en rød sone)

Det finnes ikke grønnfarge i fargeskalan til JBL sin Nitritttest, men det gjør det derimot på pH testen. Har du brukt riktig test?

Er det nitrittforgiftning i karet må det skiftes mye vann, og minst 50% hver dag, synes jeg. Sørg for at utblåset på filteret ditt bryter vannoverflaten. Det vil gi mer oksygen i vannet.


Inaktiv bruker
Janne
[QUOTE=Susanne i Oslo]Brukte JBL-dråper og fikk svar innenfor det grønne feltet (skalaen er delt inn i en grønn, en oransje og en rød sone)

Det finnes ikke grønnfarge i fargeskalan til JBL sin Nitritttest.
Mulig det er den streken helt på toppen hun ser på. Da er nitritten mellom 0.025 0g nedover.
Janne
[QUOTE=Susanne i Oslo]Brukte JBL-dråper og fikk svar innenfor det grønne feltet (skalaen er delt inn i en grønn, en oransje og en rød sone)

Det finnes ikke grønnfarge i fargeskalan til JBL sin Nitritttest, men det gjør det derimot på pH testen. Har du brukt riktig test?

Er det nitrittforgiftning i karet må det skiftes mye vann, og minst 50% hver dag, synes jeg. Sørg for at utblåset på filteret ditt bryter vannoverflaten. Det vil gi mer oksygen i vannet.




Nei, det finnes ikke grønt i selve fargeskalaen, men JBL har kategorisert resultatene som innenfor grønn sone, gul sone (eller er det oransje?) og rød sone. Dette skal være en hjelp for å tolke resultatet man får. Resultatet jeg fikk lå innenfor det som blir klassifisert som grønn, og dermed OK. Mulig jeg forklarer meg litt dårlig her, men skjønner dere hva jeg mener?
Ok. Er det nye tester?
Fargeskalan på min JBL nitrittest går fra lyse gul (null) til mørk rosa (1,0)
Inaktiv bruker
her er no2 fargekartet, helt til venstre er det en grønn strek. Er det den du mener?
Jørg1 AKA Spock
her er no2 fargekartet, helt til venstre er det en grønn strek. Er det den du mener?


Jepp, den helt øverst.
Ja, nå skjønner jeg. Ser nå at jeg har beholdt den gamle fargeskalaen
Likevel mener jeg det er de andre fargene som man bør gå etter, da de blir mer riktige.
Janne
Ja, nå skjønner jeg. Ser nå at jeg har beholdt den gamle fargeskalaen :-) Likevel mener jeg det er de andre fargene som man bør gå etter, da de blir mer riktige.


Helt enig med deg, men jeg sitter på jobb og bekymrer meg uten tilgang til de nøyaktige prøvesvarene som jeg skrev ned på en papirlapp i går
Jeg spør en gang til, jeg Er det noen som kan tenke seg hvorfor det er mallene som dør og ingen andre? Er det noe spesielt mallene er følsomme for? Så et sted at store fisker kan reagere først når det er problemer med vannet, men hos meg var den en liten en som døde først.

Kan det ha noe for seg å tilføre oksygen med egen pumpe? Har en liggende som bare kan kobles på. Jeg har latt dette være frem til nå fordi jeg har lest at dette kan være uheldig for CO2-nivået som plantene mine skal nyte godt av. Men akkurat nå er fiske viktigst
Hvor store er ancistrusene dine da? Små ancistrus kan være vare for endringer i vannverdiene/dårlig vannkvalitet. Kanskje det ble en for stor endring i verdiene når du fylte opp karet hjemme hos deg selv?
Lettelse! Alle fiskene ser ut til å være i god form. Ancistrusen som døde var 6-7 cm, mens den som hanglet i dag var større.

Jeg fortsetter å skifte vann og ta prøver, så håper jeg dette ordner seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Rønning
Reklame for plussmedlemskap