Fisk i 125 l

Jeg har nå anskaffet meg et Juwel Rio 125 liters kar (er 55 cm høgt).

Jeg sitter nå å funderer på hva jeg skal fylle det med.

Jeg vil at akvariumet skal inneholde en stim med tetraer, en gjeng med fisker som liker seg på bunnen, noen mellomstørrelse fisker og litt større fisk som er et blikkfang i akvariet, gjerne fargerik, men vet ikke hvilke fisk.

Jeg har tenkt litt på å ha:
10 stk fantomtetra og 6 stykk panda-pansermaller,, men går disse sammen, og hvilke andre fisker kan jeg ha sammen med de? Tar imot tips til andre fiskesorter og hva jeg eventuelt kan bytte ut dusse to sortene med.

Kan jeg eventuelt ha en kampfisk eller med disse to?, og hvilke andre fisker kan jeg eventuelt ha sammen med disse? hva med scalare?

Håper på svar!


- Julla
Gratulerer med flott kar

Corydoras og fantomtetra går fint sammen. Anbefaler sand i bunnen, for max trivsel for barte-trynene.

Du kan kanskje ha kampfisk, men det kan hende fantomene vil nappe finnene.Ellers kan det også hende kampfisken er hissig og banker alle. Er umulig å gi et fasitsvar på det desverre, for fisker er personligheter de også.

Kan anbefale dverg- eller honninggurami, og kanskje ildtetra? Scalare blir desverre litt stor for dette karet, og kan også være hissige, så jeg ville valgt noe annet...

Stilig bilde forresten
Tusen takk for kjapt svar.
Har lest litt og må bare si at jeg tror jeg går for dverggurami, utrolig søte fisker

Men kan jeg da prøve med kampfisk sammen med disse?, har en 60l som jeg eventuelt kan flytte den over i hvis det ikke går

- Julla
har selv hatt cory og røde fantomtetra sammen . Fantomtetraene mine kranglet ikke med noen. Dverg gurami er søte.

Du kan prøve med kampfisk, men bra du da har 60 literen i tilfelle det ikke fungerer
Haha, føler at jeg maser litt nå, men ingenting er viktigere for meg enn at fiskene får det bra. Hvor mange kan jeg ha da, eller er det best om jeg har bare en alene?, eller trives den best med to? Isåfall hvor mange av hvilket kjønn?

- Julla
Du mener kampfisk?
Slik jeg har forstått det så fungerer de stort sett ikke så bra med andre kampfisker. To hanner dreper hverandre. Og hann og hun kan også slåss veldig .

jeg har aldri hatt kampfisk selv, antagelig fordi jeg ikke vil ende opp med slåssing og uro i karet.

Når det gjelder dverg guramier, så har jeg nå en hann og to hunner i en 160 liter, og kunne sikkert hatt flere hunner. Jeg er veldig usikker på dette med flere hanner , for har lest en god del om at det blir lett krangling og slåssing med flere hanner, også av andre gurami arter.

Mens andre sier det går helt fint.

Kommer nok veldig an på fiskene, både når det gjelder kampfiskene og guramiene.

10 fantomtetra er en grei gjeng, jeg har vel gående 12 nå, og de gjør mye av seg.
coryer liker seg foresten i store grupper. Jeg har ti stk. Og mindre tror jeg hadde vært litt stusselig. De holder seg stort sett på bunnen.

Når de har fått vannbytte så får de masse energi, og svømmer opp og ned, og danser sammen, veldig koselig å se på
Tilfeldig bekjentskap
© amanda c nagell
Reklame for plussmedlemskap