Grums/biltemasand

Nå har jeg fulgt rådene til mange her inne og kjøpt Biltema-sand, den det står på posen at kan brukes i akvarium. Men vannet er og blir grumsete. Har bytta vann 2 ganger, men det blir ikke bedre. Har også prøvd å ha i filtervatt sammen med svampene i pumpa, men det blir ikke bra. Hva gjør jeg nå? syns synd på fiskene mine! Nesten så jeg har lyst å ta tilbake grusen som var der, selv om jeg vet at det ikke er bra for de...
Hm... Har du kjøpt den fineste sanda kanskje, den med nr 175422?
Nei, den som slutter med 25 den det står at man skal ha...
Merkelig. Har brukt mange sekker av denne, og aldri hatt problemer...
ja, og det er det også flere som har gjort ser jeg..... merkelig!
Jeg leste også her at man kunne bruke den uten å skylle først, og gjorde det i det nye 100-literskaret mitt. Heldigvis var det ikke et kar med fisk, sier jeg.. Vannet var grått selv etter 4 totale vannbytter, så jeg tok til slutt opp hele sulamitten. Skylte ca. 3 kilo av gangen godt i bøtte under rennende vann mens jeg gravde rundt. Hadde alt tilbake, fylte på med vann, og allikevel tok det to dager før jeg så bakveggen i hjørnekaret. Mulig det er forskjell på sekkene, ettersom det er så mange forskjellige erfaringer med denne sanden.
Jeg vasket også sanden før bruk.. men ikke riktig så nøye som du gjorde.. Har vurdert tanken jeg også; å tømme hele skiten igjen, og gjøre alt på nytt. .
Sett inn et ekstre filter med vatt i, dette vil sikkert samle opp det meste av grumset
Hvor lenge har det vært slik da? Synd å stresse fiskene med flytting og tømming. Nå vet ikke jeg om de tar skade av dette støvet, da.
Tviler på at støvet er skadelig. Elver og vassdrag er ikke akkurat glassklare etter et stor regnskyll...
Biltemasand
Blåsesanda er grå ett par dager , la det roe seg så går det fint skal du se.

Vi har begge kornstørrelser i karene og det er krystallklart etter noen få dager. Dog så er det kun Luftdrevne filtre i våre kar og det er jo ikke så mye sirkulasjon som flytter partikler rundt da. Vi har også etterfylt med mere sand mens det er fisk i karet og det har ikke skada fiskene hos oss ihvertfall.

Lykke til
Takk takk Jeg har prøvd med ekstra filtervatt, og da gikk plutselig pumpa ad dundas Skulle ikke være enkelt! Har heldigvis et annet akvarie som jeg passer på, så jeg lånte pumpa derfra i natt, og i dag er det bedre *løp og kjøpe ny pumpe* Men forstatt stusselig farge på vannet, men satser på at det blir bra snart
[External Image]
Tror du har vært veldig uheldig med den sanda du kjøpte. Har etterhvert skiftet til biltemasand i flere kar, og aldri hatt problemer med uklart vann. Har til og med sluttet å sette en talerken på bunnen som vannet treffer når jeg fyller karet etter en vellykket test uten. Som bildet viser fyller jeg rett fra hageslange så sanda hvirvels opp, men den legger seg pent rundt uten å støve. Sanda er for øvrig ikke blåsesand, da dette er sand med skarpe korn for å fjerne maling og rust. Sanda for akvarier har runde korn, og brukes av murere ol i tillegg til oss som har akvarier.
Da satser jeg på at det blir helt bra tilslutt så Doffen, Joffen, Biffen og Trine får det aldeles utmerket
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap