Bolle

Har tenkt å ha en liten gullfisk i en bolle, hvor ofte må en bytte/tilføre nytt vann? bollen er ca 1,5 l vann. Dette er ikke noe permanent løsning, bare midlertidig da jeg har en gullfisk som ikke er helt frisk, vil ta den vekk fra det akvareit som han er i å la den være i en bolle til den frisker opp igjen. Er dettte en god løsning? Venter spent på svar.
Det er absolutt ikke en god løsning, fisken kommer til å bli svært stresset og enda sykere. Hva feiler det den?
jeg vet ikke, har blitt tynnere, de andre gullfiskene evt. maller har spist opp halefinnen på den så at han kan ikke svømme riktig, så urolige gullfiskene er, når dem svømmer rett forbi den syke gullfisken blir den med i dragsuget og kommer på ryggen, stakkar. dette er en hvit gullfisk med en rød hatt.
Hvis du ikke har noe annet enn 1,5 liters bolle, så bruk heller en 10 liters bøtte.

Er dessverre redd for at den syke gullfisken ikke kommer til å overleve uansett.

Hvordan holder du de andre gullfiskene? Hvor stort er karet, hvor mange fisk, pumpe, vannverdier og foring, fortell litt om dette.
Jo, helt nytt 60 L akvarie, har 2 orange ca 10 cm lange, en hvit ca 15 cm lang, og en av samme type som er syk, ca 5-7 cm lang. Har to sugemaller samt 4-5 reker, av mat får dem flak av typen JBL flaks, verdier har jeg ikke pr dags dato. Akvariet ble kjøpt inn mellom jul og nyttår, fiskene hadde jeg i et 180 L Juwel akvarie før, for annskaffelse av scalare og en Juwel, ettersom disse ikke kunne leve i samme akvarie, så sånn er historien til disse gullfiskene mine.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286

Her kan du lese litt om bl.a hvor store disse gullfiskene dine kan bli, og hva som er deres minstekrav til plass. Kan nok ses i sammenheng med sykdom(mer)
Ser jo at dem kan bli opp til 38 cm og at en må ha et akvarie på minst 200 l, nå er jo dem ikke så store da, er vel ikke noe problem med 60 l ennå?
Geir Moseby
Ser jo at dem kan bli opp til 38 cm og at en må ha et akvarie på minst 200 l, nå er jo dem ikke så store da, er vel ikke noe problem med 60 l ennå?

Jeg mener 60 l til de store fiskene er et stort problem nå! De bør absolutt ha større kar.
så du mener at de på 10 og 12 cm gullfiskene bør ha større enn 60 l?
Absolutt. De har nesten ikke noe plass å svømme på, og så store fisker i så lite vann gjør at vannet raskt blir forurenset, og fiskene blir syke. Dette har du jo allerede oppdaget på den leie måten.

Vil anbefale deg å skaffe et større akvarium, evt bytte inn de store fiskene du har i noen mindre som kan trives i en 60 liter.
takk for hintet, skal tenke på det, men tror nok det at da er det mange gullfisker som lever trangt
Jeg signerer StineMari her.
Som jeg skrev, så tror jeg den bitte lille plassen de har, er svaret på sykdom. Og jeg vil tro at det etter hvert vil ramme de andre også.

Bytt de inn ja, og få fisk som passer og trives i en 60-liter. MYE triveligere for deg også!
Geir Moseby
takk for hintet, skal tenke på det, men tror nok det at da er det mange gullfisker som lever trangt


Det er et stort problem ja, at det finnes forestillinger at disse ikke trenger mye plass. Så du har veldig rett i at mange gullfisk lever trangt. Og derfor er også mange gullfisk som dør. Dette er fisk som under normale forhold blir svært gamle
har lest om gullfisker som har blitt over 30år gamle, men vet selv at de fleste ikke blir mye gamlere en 3 år fordi de har alt for liten plass.

jeg å ville anbefale deg å bytte inn gulfiskene dine i en dyrebutikk (eller legge inn en bytte anonse her på akvaforum) og få tak i noen fisker som triver i en 60L.
som fks.
Dverggurami
Ancistrus 'oppdrettsvariant'
Rosa pansermalle
Panda-pansermalle
Sebrafisk
osv...

men dette er jo spørs på vann verdier og hva du har i akvariet fra før av
du har mye fint å velg i, men det er jo du som bestemmer. så dette er min mening da
Geir Moseby
takk for hintet, skal tenke på det, men tror nok det at da er det mange gullfisker som lever trangt

Å ja, det er det.

Men (heldigvis?) ikke så lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap