Kjøp av akvarie og oppsett, har noen spørsmål!

Ser ut til at jeg har fått kjøpt et akvarie nå! Et 9mnd gammelt Juwel Lido med en like gammel Eheim 2224.

Er i drift akkurat nå men bare 1-2 fisk oppi, men er endel alger oppi ser jeg. Burde jeg rense/bytte filtermassen når jeg får det?

Det er med en god del sand som har stått oppi siden det var nytt, går det greit å bruke denne, eller burde jeg kjøpe ny? Har tenkt å ha sommerfuglciklider, vet ikke hvor finkornet/grov sanden er.

I rommet jeg planlegger å ha akvariet er det vegg til vegg teppe, lagt oppå et murgulv som jeg merker små ujevnheter i. Hva vil være beste løsning for at akvariet skal stå mest mulig i vater oppå her? Her er noen alternativer jeg har funnet så langt:

Alternativ 1: Kjøpe en plate som er litt større enn selve foten på skapet, ihvertfall så vekten blir litt mer fordelt, og muligens lettere å få i vater?

Alternativ 2: Bare sette skapet oppå teppet og bruke komprimert papp til å legge under hjørner til det står i vater?

Alternativ 3: Isoporplate under selve akvariet eller bare under skapet? Hvor tykk isoporplate isåfall?

Har litt noia for at det skal sprekke eller noe om det står ujevnt som dere sikkert forstår, hehe
mht dine alternativer ville jeg gått for det første for å fordele vekten
ganske jevnt, alternativt to smale paralelle, f.eks kjøkkenbenk-plater
for skikkelig avstiving.
alt. 2 : vil over tid kunne gi etter, gi skjevheter i belastningen.
alt. 3 : Under akvariet : Absolutt ikke. På de fleste (møbel-)Juwel-
akvarier skal det ikke være noe mellom akvariet og skapet(ingen underlag). Isopor er også ganske mykt, så det vil neppe være gunstig
for å jevne ut høydeforskjeller.
Litt avhengig av hvor lenge den har ligget brakk, men sanden du har
kan trolig brukes. Jeg ville nok ha skylt den før bruk.
Ved alge-angrep hjelper det nok ikke å rense filteret. Spørsmålet er :
hvilke alger ? Har selv en del alger(i det største karet). Hos deg er det
vel alt for tidlig i prosessen til å kalle det overforing(i motsetning til
mitt tilfelle). Kan her bare komme med generelle råd ift alger :
mindre mat, mindre lys, mere vannbytte og hurtigvoksende planter.
Enkelte alger er langt vanskeligere å bli kvitt. Kan faktisk være behov
for mørklegging av karet i uker i tillegg til full stopp i foring av fiskene.
Ikke ment for å skremme, men det hjelper om du kan beskrive algene
litt bedre. Mange kompetente medlemmer her inne vil da kunne hjelpe
deg langt bedre enn det jeg kan.
Sommerfugl-Ciklider er såkalte 'snille' Ciklider, fungerer likevel best i par.
Er jo ganske mange andre arter du kan ha sammens med dem, f.eks.
Coryer og Tetraer. Dessuten trenger du vel noen alge-spisere ; f.eks. Ancistrus/Snegler/Reker/Otto...........
Takker for svar! Når det gjelder isopor tenkte jeg først og fremst på å ha det under platen som akvariebordet skal stå på for å fange opp ujevnheter i gulvet. Men tror absolutt jeg går for den plateløsningen

Algene var noen små grønne "dotter" som lå og fløt øverst i akvariet. Hun som jeg kjøper det av har det i bruk enda, jeg har kun vært å sett på det og avtalt at jeg tar det. Har ikke mulighet til å få hentet det før i morgen-overmorgen, så frem til da vil det stå i bruk hos henne, så ringer jeg henne en liten stund før jeg skal hente det, så hun får tappet det.

Siste månedene har det stått med bare 2 killifisk, så kan godt være at mangel på algespisere er årsaken. Med tanke på overforing vet jeg jo ikke siden det ikke er jeg som har hatt det i bruk til nå. Vet ikke om algene kanskje forsvinner når jeg får nytt vann oppi og skylt gjennom sanden?
Tilfeldig bekjentskap
© LeneH
Reklame for plussmedlemskap