Starte med akvarium

Jeg har hatt 2 akvarier for 3-4 år siden. En 54 liter og et 12 liters akvarium som jeg hadde som yngelakvarium. Nå har jeg flytter fra byen og bor 3 timer unna nærmeste dyrebutikk. Går det ann å kjøpe planter og fisk og putte det i akvariumet 3-4 timer senere? vil fiskene og plantene overleve?
Dette med å drive med oppdrett var veldig spennende, og jeg hadde litt lyst å starte med det på nytt igjen.
Nå er det jo mange som handler på auksjoner, og det blir ganske mange timer.

Det vil nok gå bra for deg å handle fisk med såpass lang vei, men ta da noen forholdsregler. Si ifra på butikken at fisken blir i pose noen timer. Da bør en ikke ha mange fisk i hver pose, og det bør være masse O2 i posen. Temperatur bør du også absolutt tenke på. Isoporesker isolerer godt, og holder på varmen. Har du ikke dette, bruk fantasien og pakk inn posene i noe, og gjerne med en flaske varmt vann du kan legge ved posene.
Noen som vet sånn omtrent hva det vil koste for meg å starte opp akvarie igjen. Har alt av utstyr som trengs, det jeg trenger er kun planter, fisk og sand til bunnen.
Har sluttet med akvarie 2 ganger tidligere rett og slett fordi det ble for dyrt siden jeg er en fattig student. Nå har jeg litt mere råd men vil bare høre sånn OMTRENT hva det det vil koste dette til en 54 liter?
Rådasand koster ca 150 kr. Andre bruker biltemasand til akvarie for ca 75 kr mener jeg. Den sistnevnte er det litt blanda mening om her på forumet. Andre vet jeg har vasket sand fra lokale ferskvann, og benyttet dette uten problemer.

Gjør en bakgrunnsjekk på hva slags fisker du kunne tenkt deg her på forumet, og innred etter fiskens spesifikke behov. Da vet du hva du trenger. Send mail til butikken i forhold til priser eller så kan det være at du bør sjekke på rubrikkannonsen her - det kan det være at du finner rimelige fisker/planter/røtter/stein og annet interiør for en billig penge i nærområdet. Kanskje en lokal akvarieklubb ligger nære, og gir flere muligheter? Ofte koster det lite å bli med i en klubb, og du får gode rabatter når du skal handle.

Jeg tipper du kommer langt for 1500 kr hvis du skal ha alt nytt i butikk. Da har du sikkert også kjøpt noe du ikke har behov for også he he he. Men fisken bør du vente med, så akvariet rekker å bli innkjørt først. Mye bra artikler her rundt oppstart av akvarie...

Lykke til!
Kjøp fisk og planter privat, da sparer du masse penger og du får som regel bedre kvalitet også.

Jeg bruker biltemasand, og er veldig fornøyd med den. Om du har tilgang til en strandkant, så er jo det helt gratis, men da bør sanda skylles grundig og gjerne kokes også.

Det er mange som selger planter under rubrikker, og planter går som regel greit å sende i posten også, så lenge det ikke er alt for kaldt.

Pengene du "sparer" kan du bruke til et par vanntester, test for No2 og pH er veldig greit å ha om du ikke har det fra før.
Tilfeldig bekjentskap
© Renate Magnussen
Reklame for plussmedlemskap