Overgang til nytt akvarium

Hei!

Har kjøpt ett jewell 120l akvarium og skal overføre fisker fra et 40 liters og over til dette.

40 literen funker fint, men har fått platy yngel og det begynner å bli litt mange slike i akvariumet (CA 10-15 småtasser som svømmer rundt). Har i dag:
* 2 gurami
* 1 eplesnegle
* 3 platy (voksne) + 10-15 små
* 3 otto

Så dere forstår jeg trenger noe større

Fått satt opp jewel med biltemasand, vann (selvsagt) filter og pumpe + endel grønt fra forrige kar.

Spørsmål: Hva er beste/enkleste måte å komme i gang med det nye karet og få flyttet fiskene over?

lurer litt på å flytte over eheim pumpen (2008, opp til 60 liter). men flytter jeg denne så er jeg usikker på hvor lenge fiskene "overlever" i det gamle karet uten pumpe. Har ikke lyst til å flytte dem før vannverdiene er sånn noen lunde ok (akkurat nå er ph 8/9+ og amoniakk høyt (tilsatte litt for å komme i gang).. men har altså bare gått ca 1/2 dag...

Noen tips til hvordan få dette til enklest og uten å utsette disse små for alt for mye uødvendig stress/fare?

mvh
ØyvinJ
Hei,
de gangene jeg har utvidet til større akvarier, har jeg som du er inne på bare flyttet det gamle filteret over i det nye karet, og flyttet over fisken med det samme. Har så kjørt båder nytt og gammelt filter parallellt, og har fått en langsom innkjøring av nytt filter. Det har fungert supert, har ikke fått noe utslag på nitritt el amoniakk.

Jeg ville hvis jeg var deg tømt det nye karet for "ammoniakkvann", fylt på med nytt, og flyttet både gammelt filter og fisk.
Jeg ville absolutt ikke flyttet over bare filter og latt fisken bli igjen i 40 literen. Dumt å risikere at fisken blir syk og svak nå som den skal få nytt liv i stort kar!

Krøst svampen
Hvordan jeg ville gjort det basert på erfaringer med egen overgang fra 50 liter til 190 liter...

Du kan f.eks krøste svampen fra gamle pumpen i det nye så endel av bakteriene kommer over kjapt. Deretter sette den tilbake og la den kjøre som før. Du kan bytte 30 liter i det nye og kjøre over 10 av dem fra eksisterende...i et par dager...(altså 20 ferske liter og 10 "gamle". Gjør dette annenhver dag i en uke og hold øye med verdiene...

Når de er stabile kan du f,eks flytte over guramiene - gjerne krøst svampen en gang til først. Husk god tilvenning, bruk gjerne (minst) en times tid...la dem godtgjøre seg i en uke mens du sjekker verdiene daglig og bytter inntil 30% vann ved behov...deretter kan du ta over ottoene HVIS verdiene er gode og stabile...hvis ikke kan du vente med dem en ukes tid...så bør du holde øye med verdiene daglig/annenhver dag i et par uker og bytte vann ved behov. Platyene kan godt gå i den gamle 40 literen...kanskje gjøre det om til et artskar...? Etter et par uker kan du gå over til å sjekke annenhver/tredjehver dag i et par uker til...da har du kommet opp i en måneds tid hvorav halvparten med fisk...så da bør karet være nogenlunde innkjørt...og du kan flytte over platyene...hvis du vil

Alternativt ta over platyene før ottoene...men de små kan være mer vare for "uggent vann" så jeg ville heller satset på voksne fisk...
Takk for tilbakemelding begge to, flere muligheter til Rome her

Jeg tok sjansen på flytte alle over i nytt kar med den gamle pumpen kjørende samtidig, mye målinger og hyppige vannbytter nesten en uke så stabiliserte det seg.

Alle verdier er nå helt flotte, alle overlevde og det er til og med kommet noen nye platy småtasser underveis...

mvh
ØyvinJ
Øyvin Jakobsen
Alle verdier er nå helt flotte, alle overlevde og det er til og med kommet noen nye platy småtasser underveis...

Godt å høre - gratulerer med nyoppsatt og fungerende kar Om noen uker er det kanskje min tur !
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap