For sterk strøm fra pumpe?

Jeg har kjøpt et minikar på 18L og en hann kampfisk. Men når jeg setter på pumpen, strever den med å svømme. Han har funnet et sted å hvile bak planten, men er allikevel ikke helt i ro. Dessuten synes jeg at planten legger seg litt for mye utover. Pumpen står på det laveste. Karet heter Aqua Kids, tror jeg. Hva gjpør jeg? Er hjemmefra fra 7 morgen og ofte til 18 kveld. Da skrur jeg av pumpen for at den skal hvile. Er det riktig av meg? Jeg vet at mange har kampfisk i bolle uten pumpe, men det er jo ikke optimalt. Jeg vil jo at 'Vakkergutten' skal ha det bra.
Det er ikke bra å skru av pumpen i lengre tid! Jeg ville vurdert å finne en mindre og svakere pumpe, ettersom karet er så lite så blir nok strømmen fort for sterk. Kampfisken liker å ha det litt rolig, og sliter med å svømme i sterk strøm, i alle fall med lange slør å drasse på.
Plussmedlem
Skrur du av pumpen så lenge har den brått liten eller ingen hensikt i det hele tatt. Bytt heller til et luftdrevet filter. Da får du filterkapasiteten du trenger, samtidig som kampfisken får det stille og rolig....
Jeg fikk også med ei pumpe som var alt for sterk, men jeg hadde en pumpe liggende som heter AquaEl fan filter mikro. Den er veldig snedig, du kan stille inn styrken og du kan i tillegg rotere selve hodet for å snu det en annen vei, OG du kan sette på et sånn flatt hode greier som følger med. jeg syns strømmen blir for "overalt" uten dette hodet. Pumpa er stille også! Det eneste minuset er at sugekoppene blir dårlige etter noen måneder, men det skal gå og få tak i en magnet istede for å feste til baksiden
Takk for tipsene
Kanskje jeg heller skulle flytte mollyene til dette karet og ha kampfisken i 25L-karet? Der er pumpa mye stillere og går bare rett ned. Men det er kanskje dumt å flytte på babyene?
Inaktiv bruker
:O Dette var ikke store pytten for fiskene. :/
Om både kampfisken og mollyene hadde fått et større karr, ca 100L så kunne du hatt dem sammen. I tillegg så hadde det vært plass i karret til at kampfisken kunnet unngå strømmen.
Mollyer skal ikke bo i 25 liters akvarie- de krever mer plass. Synes også kampfisken har for liten plass.

Vri pumpen med strømmen mot veggen, det kan hjelpe
Inaktiv bruker
ser du skriver at du skal ha en malle sammen med kampfisken. Ikke gjør det, det er allerede liten plass til kampfsiken, du må nok kjøpe deg et større akarium.
Nå har jeg vridd pumpen og det ble så bra. Nå trives han mye bedre!
Og ja, jeg skal kjøpe et akvarium på 120 eller 150L. Kanskje jeg bare skal ha noen reker i 18L - De jo ganske artige.
Kampfisk klarer seg vel også uten pumpe, men bare bytte vann. Eller da prøve en slik luftpumpe.
Inaktiv bruker
Det er vanskelig å ha kampfisk uten pumpe, da må du få ganske så lik temp på vannet hver gang du skifter vann.
jeg har kampfisk i 20 liter, og der står en pumpe vendt mot veggen på kortsiden dypt nede i karet for å unngå for mye strøm. Har selv hatt fisker som har blitt sentrifugert i karene, og det er litt kjedelig for dem :P

Den andre kamphannen min går i en 7 liters avlang glassting som kriseløsning til jeg flytter i ny leilighet (huseier likeri kke at jeg har akvarier i det hele tatt, men jeg måååå bare :P ). Der har jeg nettopp hatt et luftdrevet filter oppi nå... det er litt for mye futt nedi der, så må prøve et luftdrevet hjørnefilter heller. Men han synes visst det er spennende med den nye saken som lager bobler så det får fungere for en stund

Men Eheim pumpa som nevnt over her er smart.

ta en titt her så ser du svarene jeg fikk da jeg spurte om det
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap