360 liter - hvem kan bo her :d?

Hei.

Blir vel "litt" feil å ta dette på nybegynner forumet, ettersom jeg har vært i akvariehobbien noen år (vell.. nesten 2 :S).

Anywhoo - Fikk tak i et 360 liter akvarie og har egentlig ikke peiling på hva jeg skal ha i der :S

Har for tiden 110l akvarie hvor det bor en stim med ... Heter de sølvhai ? (Liten sølv fisk med ryggfinner som er sorte i tuppen). Samt er det rundt 17 amanoreker, 2 eplesnegler og en rolig kampfisk i akvariet til Sølvhaiene (Om det er det de heter -.-)...

Tenkte skaffe meg Prakt botia, har alltid likt hvordan de ser ut :P Det og/eller en stim med maller .. - Den type fisk.
Min første tanke var Bichir, rent fordi de ser jævla tøffe ut, men 360L er vel ikke tilstrekkelig? (Samt er jeg litt usikker med å ha en liten pølse der nede som spiser alt i et akvarie som blir i stua (Bor i et bofellesskap hvor alle akvariene/terariene er på rommet, men denne får ikke plass... bare så ingen kommenterer det senere, de er keen på å ha akvariet i stua)).

Hva tenker dere? - Er litt redd for å bare hoppe ut i en fisk jeg ikke kjenner til :S - Har vært innom Prakt Botia, var en av de som kjøpte den som liten.. så ble de VELDIG store og jeg gav dem bort.
Bare for og komme med noe, Kinesisk værål da ? Har selv 2 sånne, artige skapninger
Praktbotia er jo superfine i fargen, men som du sier blir de enorme (og ettersom de blir det, er de enorme i hodet selv som små hvis du skjønner) og må gå i stim for å trives, og da har du jo ikke glede av dem så lenge. Det finnes mange andre botiaarter som passer bedre i et "lite" akvarium, og som er minst like festlige egentlig. Har hatt Botia histronica, veldig morsomme når man har en stor stim som har mange gjemmesteder så de kan klovne rundt. Botia almorhae har også stått på ønskelisten, men så tok jeg dem på fersken i å spise hull i plantene, og leverte dem tilbake dit de kom fra fordi planter er morsomst av alt her i huset. Husfar har ikke tilgitt meg enda...

Har holdt på omtrent like lenge som deg og er enda ikke helt ferdig med nybegynnersuppa, men planen framover er å finne en hovedfisk for hvert kar, og så enten holde seg til rene artskar eller finne beboere som passer på alle tenkelige måter (krav til vannkvalitet, hastighet på strømmen, temperatur, og fórbehov) for å gjøre ting litt enkelt for meg selv. Og antagelig morsomst for fisken...

Et annet tips er å dele karet i tre i hodet, finne en art som bruker bunnen, en art som holder seg sånn omtrent på midten og en i toppen, kjøpe mange av samme art istedet for fem av hver av et hav av arter for så å slite med at nesten ingen egentlig har det optimalt. Fiskebasen er et greit sted å begynne når du har bestemt deg for hva du ihvertfall helt sikkert vil ha. Lykke til med valgenes kval, jeg lider med deg!
Malawi ciklider. Flotte farger og ett stort antall arter.
360 liter ... da har du mange fisk å velge mellom :0) Sjekk 100 på topp lista her på forumet... kanskje du får noen ideer..
360 l med feks: malawiciklider...som Roy Fredrik foreslo, blir nok et vakkert syn med masse farger
Setter veldig pris på så fyldige svar!

Nå har jeg sett på Malawi ciklider, virker som en veldig solid fisk? - Leste flere steder de sjeldent blir syke.

Tror jeg kommer til å ende opp med en bunnlevende fisk samt en fiskeart som lever midt/top (Og som alle de andre akvariene, en flokk Amano Reker) - Men mener du Prakt Botian burde ha mer plass enn 130x50x55? (360L) - Som mange har sakt før meg, det at en fisk overlever i X-liter betyr ikke at den trives.
Adina
360 liter ... da har du mange fisk å velge mellom :0) Sjekk 100 på topp lista her på forumet... kanskje du får noen ideer.. 360 l med feks: malawiciklider...som Roy Fredrik foreslo, blir nok et vakkert syn med masse farger :)


:O Viste ikke om "top 100 listen" :P
Her er hva jeg har funnet til nå som virker interessant:
- Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
- Guppy (Tenkte de små fargerike klattene kunne være interessante å ha, selv i et stort akvarie - de kommer seg ganske lett rundt i sprekker og kroker grunnet størrelsen deres)
- kakadue fisk (Hadde disse før, de gikk desverre ned under den store pesten i det gamle 110L akvariet mitt for en lang lang stund siden)
- Kinesisk værål - Denne var bare knalltøff! - Virker som en interessant liten kar

Fortsatt veldig usikker på om jeg vil ha artskar eller blande litt - For se hvordan jeg innreder akvariet først :S Men vil gjerne ha noe i bakhodet.
Hva med dette ?:
Topp og midtsikt: karidaltetra
Bunnfisk: corydoras og en eller to typer l-maller ?

Jeg synes at dette blir fin Harmoni.
Men da må det vere Ca 50 kardinaltetra
5-l-maller
10++. Corydoras.
Hvis du får deg fisk fra samme område, kan du lage ett biotop akvarie. Det er litt mer profft enn en blanding av alt mulig som ikke hører sammen.
Roy Fredrik Pedersen
Hvis du får deg fisk fra samme område, kan du lage ett biotop akvarie. Det er litt mer profft enn en blanding av alt mulig som ikke hører sammen.


Sant :P Og det kan hjelpe til på "innspirasjon" til hvordan det skal se ut (akvariet).
Ja det kan det. Så du får tenke litt på hva du vil ha, og deretter utvikle derfra.
Tenkte på en ting som kanskje hadde vært kult.
Ideen kom fra å se en fyr på tv som hadde en "Coral Catshark"- en svært liten hai (DET SKJER IKKE FORRESTEN!)

Det må jo finnes store vanlig fisk som kunne trivts alene? - Ha en fisk og bygge det rundt den ene fisken? Kinesisk værål har jo blitt nevnt, men den blir vel kanskje gjemt bort i et så stort akvarie om den lever alene (samt som den liker å grave seg ned o.l.)

Bare en tanke.

Forresten, så har jeg mulighet til å holde saltvannsfisk, ikke bare ferskvannsfisk - Er egentlig ikke så glad i "korall"-akvarier, men :P
Discus!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap