Oppstart

Om jeg får filtergugge av fra et annet akvarium, som er etablert og vært i gang i over et år, hvor lenge må jeg vente før jeg har fisk i karet?
Inaktiv bruker
Om vannet tempen er stabil og alle gassboblene er borte, to timer har jeg hørt.
Men alt med måte. Mulig jeg tar feil, men det er det jeg har hørt.
Takk for svar. Har ikke tenkt å ha fisk oppi så fort uansett.
Jeg trodde det var ganske bankers å bruke masse gugge fra godt innkjørte kar, så det gjorde jeg med 90-literen min, når jeg fikk den i hus. Jeg har mengder med god filtergugge...og brukte rikelig også! Både på alle svampene, og faktisk mye direkte i vannet også. Dagen etter hentet jeg orange laserne og puttet de oppi. I går (etter noen dager) var det mellom 0,2 og 0,4 i nitritt, og amoniakk var nesten oppi 3. Etter noen vannbytter, tok jeg en stor svamp fra 450-literen og brukte i de to filtrene i 90-literen. Da først ble all gift borte.

På meg virker det som syklusen må gå sin gang uansett. Synes ikke det høres helt logisk ut, siden det ble brukt så mye gugge...men HER hjalp altså ikke noe annet enn å fylle begge filtrene med filtermedie fra godt innkjørt filter. Men at å bruke gugge satte enorm fart på syklusen er det ikke tvil om.

Det var den ene erfaringen min. Kan ikke si at mitt forsøk er en fasit, da det sikkert er mye som kan spille inn... Jeg hadde virkelig ikke trodd jeg skulle få slike utslag etter å ha tilsatt noen liter med gugge. Får du en svamp fra dette innkjørte akvarie, tror jeg i hvert fall du er sikker til å ha i fisk straks.
(Jeg kunne bruke en hel svamp fordi jeg likevel skulle oppgradere filteret og bytte ut ene svamp med eheim-substrat)
Ja, det hørtes jo merkelig ut. Kommer til å la det stå en stund før det kommer fisk oppi, samt at det blir ikke mer enn et par til å begynne med uansett. Mulig det kan ha noe med størrelsen på akvariet kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap