Endringer i vanndybde og trykk?

Jeg lurer på om det har noe å si for fiskene om man stadig endrer vanndybde, dvs har mye eller litt mindre vann i akvariet. Vil de påvirkes av dette? Vil det endre trykket hvis man endrer dybden med feks 20- 30 cm?
Fiskene utligner dette, så det skal ikke være noe problem! Men plutselig endring av vannstand vil også endre trykket. Mona O her på forumet hadde en teori om at endret trykk tok livet av cory-yngel ved vannbytte, så for yngel kan det nok ha noe og si! Når ho begynte å slippe ynglene ut i vannskorpa i steden for å fylle på vann med yngelene nederst, så økte overlevelsen!
MVH Pål
Interessant. Ja, yngel er vel mer ømfintlige, og da spesielt corydoras kan jeg tenke meg. Jeg har dog lurt på om de voksne fiskene reagerer på litt forskjell i vannstanden. Vil jo at fiskene skal ha det best mulig.

Men, her blir det ofte litt forskjell hvis jeg feks slamsuger, noe jeg gjør 3 ganger i uken, og da synker vannstanden kanskje 10-20 cm.

Jeg bytter også 20-30% vann sånn ca 3 ganger i uken, i forbindelse med slamsugingen. Fiskerasene jeg har skal ha veldig rent vann, og ikke slam og dritt på bunnen, så derfor slamsuger jeg og skifter vann såpass ofte. Men, lurer altså på om hva som egentlig er det beste for fiskene. Om det er best å kun tappe ut 10 % og tilføre 10% vann hver eneste dag, eller om det er best å tappe ut 1/3 del en gang i uken osv. Dette lurer jeg på..
Karpediem
Interessant. Ja, yngel er vel mer ømfintlige, og da spesielt corydoras kan jeg tenke meg. Jeg har dog lurt på om de voksne fiskene reagerer på litt forskjell i vannstanden. Vil jo at fiskene skal ha det best mulig. Men, her blir det ofte litt forskjell hvis jeg feks slamsuger, noe jeg gjør 3 ganger i uken, og da synker vannstanden kanskje 10-20 cm. Jeg bytter også 20-30% vann sånn ca 3 ganger i uken, i forbindelse med slamsugingen. Fiskerasene jeg har skal ha veldig rent vann, og ikke slam og dritt på bunnen, så derfor slamsuger jeg og skifter vann såpass ofte. Men, lurer altså på om hva som egentlig er det beste for fiskene. Om det er best å kun tappe ut 10 % og tilføre 10% vann hver eneste dag, eller om det er best å tappe ut 1/3 del en gang i uken osv. Dette lurer jeg på..

Hvordan fisker er det du egentlig har som trenger 20-30% vannbytte annen hver dag samt slamsuging med samme intervaler? Må være noen meget spesielle fisker, for dette har jeg aldri hørt om tidligere.

Om du har store fisk i et lite kar, ja da skjønner jeg det, men om du har et normalt fiskehold skulle ikke dette være nødvendig. Ønsker å vite type og arter fisk du har.

Normalt er et vannbytte i uken med ca 30% nok og om nødvendig slamsuge da samtidig.
Jeg har 7 praktbotia i det karret, men de er ganske små foreløbig. Og så har jeg 4 Panda garra flavatra. De to rasene trenger veldig hyppig slamsuging og rent vann osv. samt mye sirkulasjon i vannet, så her er det full guffe!:0)
Jeg skrev 3 ganger i uken, og ikke annenhver dag, LOFFA.

Jeg slamsuger og fyller da opp igjen det vannet, med mellomlagret vann, og synes det fungerer helt greit sånn.

Jeg har god tid, og kan slamsuge og bytte vann så ofte jeg vil, og det er vel ikke skadelig for fiskene å få rent vann og ren sandbunn fri for slam?

De ser ihvertfall uforskammet friske ut, og oppfører seg som om de elsker livet
Det jeg prøver å få svar på LOFFA, det er om det er ideelt/ best for fiskene om man bytter feks 10% vann hver dag eller om man bytter 1/3 e del vann i uka. Med hensyn til både vannverdier og da vanntrykk i forhold til at man jo da tapper brått ned mye vann dvs 1/3 del av vannet i karret.

Det hadde vært fint om du kunne svare meg på dette istedenfor å lage masse drama ut av at jeg slamsuger ofte. Jeg prøver bare å finne ut av hva som er det absolutt beste for fiskene mine så jeg kan gi dem et godt liv den stunden jeg har dem. Har man påtatt seg ansvaret for fiskene er man forpliktet til å prøve å tilegne seg litt kunnskap. Og, siden det er så mye jeg ikke vet, så spør jeg dere som er mer erfarne enn meg.

Men, når man få sånne svar som du ga her så blir man jo helt matt og tenker at kanskje man bare skal la være å spørre om noe som helst her.

Jeg ville vel tro at å bytte 10 % vann hver dag i uken ville gi deg renere, og muligens mer stabile vannverdier. Du vil jo da bytte 70% av alt vannet i karet, og har du mellomlagret og evt justert Ph el.l så er vel dette bare fine greier Mye jobb, men det er jo en helt annen sak
Når det gjelder trykkforskjell, så har jeg aldri hatt noe problem med dette, og jeg tar 30-40% vannbytte 1 gang i uken. Jeg passer derimot på at temperatur er noenlunde lik dersom det er små yngel i karet
Det med at trykkforskjellen på vannet skal skade fiskene i ett akvarium har jeg lite tro på.

Som dykker vet jeg at trykket i vannet øker med en Bar per ti meter. Det vil si det at en forskjell i vannstand på under en halv meter vil ikke ha så stort og si.

Dessuten har fisk svømmeblære som utligner trykket for at de skal kunne holde seg på det dypet de vil.

Har drettet en rekke arter Corydoras og sluppet den fra en skål med vann til ett akvarie med 45 cm vanndyp, uten at det har gitt noe større dødlighet enn og la dem være i akvariet, mens man fyller på vann. Så den teorien til Mona tror jeg ikke holder mål. Det var nok en annen grunn til dødligheten.

Er nok enig med Loffa her i at det og bytte vann i ett akvarie hver dag ikke er nødvendig, men at en gang i uken er like bra. Ihvertfall på den fiskemengden det er snakk om her.

Ett vannbytte er ett stress moment for fiskene. Vannet som kommer rett fra springen og i akvariet innholder mye nitrogen på grunn trykk forskjellen fra vann springen til vann i friluft.

Var ikke i min mning å være "ekkel" i mitt svar, men så bare ikke behovet for vannbytter hver dag. 3 ganger pr uke er for meg og for di fleste antar jeg annen hver dag. Men beklager så mye om du oppfattet svaret mitt noe vulgært, og hopper av tråden

Takk for svar Roy Fredrik. Ja, da har jeg fått litt mer kunnskap om dette med vanntrykk.

Når det gjelder vannbytter så mellomlagrer jeg vann så det ikke skal føre til"dykkersyken" hos fiskene, (siden jeg har offentlig vann og ikke egen brønn) men jeg varmer det ikke opp - det har romtemperatur når jeg har det i akvariet. Får stå med luftestein i bøtter over natten. Blir ikke store temperaturforskjellen, synker kanskje 1 grad bare, om i det hele tatt.

Ser ikke ut som om fiskene blir stresset av vannbytter, spesielt ikke pandaene som jo slåss om å få sitte på hendene mine hver gang jeg har hendene nede i akvariet. Og siden de er så tillitsfulle smitter tilliten over på de andre fiskene også. Men, forstår hva du mener med at fisk kan bli stresset av hyppige vannbytter hvis man bruker vann rett fra krana.

Hos meg ser det ut som om de elsker vannbyttene og vil helst stå i strømmen når jeg heller i vannet. Men, dette kommer nok an på hva slags fiskeraser man har. De fleste fiskene jeg har elsker jo vannstrøm/sirkulasjon. Jeg bytter ikke vann like ofte på alle akvariene, kun på det ene.

Jeg har masse tid til rådighet og kan pusle med akvariene mine hele dagene om jeg vil, så for meg er det ikke sånn at det blir "ekstraarbeid" hvis jeg bytter vann ofte ;0)
Ja har man tid og ork til det, er det jo ikke noe problem.
Hei
Shit kom i feil tråd
Roy Fredrik Pedersen
Har drettet en rekke arter Corydoras og sluppet den fra en skål med vann til ett akvarie med 45 cm vanndyp, uten at det har gitt noe større dødlighet enn og la dem være i akvariet, mens man fyller på vann. Så den teorien til Mona tror jeg ikke holder mål. Det var nok en annen grunn til dødligheten.

gamle yngelen var når du slapp de uti da ?
Takk for svar her Abboren ;0) Selv om du svarte meg i feil tråd ))

Og du har sikkert rett i at jeg forer for mye. Bør vel prøve å trappe litt ned på matmengden.

Når jeg først kjøpte de praktbotiaene var de så fryktelig tynne, så det var liksom om å gjøre å få dem til å spise mye så de ikke døde. De hadde den akk så vanlige for praktbotia "skinny disease" da og flere døde ganske fort, men resten har klart seg og er nå gode og runde.

Fisk er jo alltid sultne og av og til ser de sultne ut uten å være det, kanskje de egentlig bare er selskapssyke/nysgjerrige og jeg forveksler det med sultne blikk:0)

Jeg får gå i meg selv her nå og foreta en grundig selvransakelse.
Hehe ja de ser sultne ut hele tiden.Ved fler av mine kar så holder det med å gå imot karet så koker det ved mathullet.De er helt ville,men de har det nok fint allikevel I naturen så må de jo lete og fighte for mat mens i kar så kommer det på sølvfat hver dag Jeg og sliter med hvor mye skal jeg egentlig mate?Er liksom redd for at de skal få både for mye og for lite.Har egentlig fått det for meg å se på fisken om den ser normal ut over magen,er de slappe,ja rett og slett prøve å forstå kroppsspråket til fisken.Nei nå drar jeg det litt ut her hehe.
Uansett så har nok ikke magen og fordøyelsen godt av å spise seg sprengmett 2 ganger om dagen.
Kan være discus som fores med oksehjerte mange ganger om dagen.
Selv bytter jeg 15 % hver dag, men det er vel fordi jeg har begrenset kapasitet til å varme mer vann. Skulle byttet mer om jeg kunne.
Ikke det at jeg vet hva ts har slags fisk, men det var et eksempel på fisk som trenger hyppigere vannbytter enn normalt.
Stian D
Kan være discus som fores med oksehjerte mange ganger om dagen. Selv bytter jeg 15 % hver dag, men det er vel fordi jeg har begrenset kapasitet til å varme mer vann. Skulle byttet mer om jeg kunne. Ikke det at jeg vet hva ts har slags fisk, men det var et eksempel på fisk som trenger hyppigere vannbytter enn normalt.

Var ment som respons til loffa sitt innlegg.
Hei.Er helt enig.men tror ikke det er snakk om discus.Kun bånnfisker tror jeg.
Abboren
Hei.Er helt enig.men tror ikke det er snakk om discus.Kun bånnfisker tror jeg. :-)

Nei som jeg sa var det bare et eksempel
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap