Innkjøring med salmiakk?

Lurer på om jeg skal prøve denne metoden?
Har lest en del her inne,men det er så mye informasjon,at jeg blir nesten litt ør i hodet :-P Det jeg lurer på er, om jeg har forstått det riktig, 1 ml salmi pr 100L vann? Har sett at mengden varierer litt fra dag til dag,hos de som har gjort dette,så jeg er litt i villrede
Hva er best, å kjøre på med alle planter og pynt som man vil ha i karet,eller bare sand og vann?
Har kjøpt noe som heter JBL FilterBoost Granulat,er dette bortkastet,eller kan jeg bruke det sammen med eventuelt Salmi fra Lilleborg?
Skal begynne å lime på bakgrunn i dag,så gleder meg til å komme igang,men er litt spent på om jeg får dette til!
Har bestilt JBL dråpetester også,så de kommer vel til uken vil jeg tro!
Er jeg nødt å måle vannverdier fra dag 1,eller kan jeg sette igang når jeg har fått dråpene?
Håper noen er villig til å hjelpe meg litt på vei her
Hilsen Jannicke
Jeg foreslår at du leser gjennom tråden om innkjøring med salmiakk en gan til.

Du kan starte med 1 milliliter pr 100 liter vann, og så kan du, når dråpetestene kommer, tilpasse dosen slik at du oppnår ca 5 på testen for ammoniakk (NH3/4) ca en time etter at du har satt til Salmi.

Det er en fordel å vente med planter og pynt (med pynt håper jeg du mener røtter og stener og ikke slike ting som aldri har vært i nærheten av de områdene fiskene lever i .

Du kan begynne før du har fått testene hvis du holder deg til 1 ml pr 100 liter.

Filter Boost har jeg personlig ingen erfaring med. Har du kjøpt det, kan du selvsagt bruke det, hvis du ikke har kjøpt, ville jeg latt det være.
530
Jeg foreslår at du leser gjennom tråden om innkjøring med salmiakk en gan til. Du kan starte med 1 milliliter pr 100 liter vann, og så kan du, når dråpetestene kommer, tilpasse dosen slik at du oppnår ca 5 på testen for ammoniakk (NH3/4) ca en time etter at du har satt til Salmi. Det er en fordel å vente med planter og pynt (med pynt håper jeg du mener røtter og stener og ikke slike ting som aldri har vært i nærheten av de områdene fiskene lever i ;-) . Du kan begynne før du har fått testene hvis du holder deg til 1 ml pr 100 liter. Filter Boost har jeg personlig ingen erfaring med. Har du kjøpt det, kan du selvsagt bruke det, hvis du ikke har kjøpt, ville jeg latt det være.

Tusen takk for svar Ok da prøver jeg uten planter,røtter og "pynt" (1 liten vulkan lignende sak,med luftebobler).
Mn du tror ikke filterboosten kan ødelegge for salmi ? Har kjøpt det,før jeg leste her inne at slike ting ikke hadde så stor effekt
Nei, jeg tror ikke det vil ødelegge. Mange mener det ikke virker og jeg er også mer enn skeptisk. På den annen side har undersøkelser vist at slike midler inneholder sporstoffer som kan fremme bakterievekst. Bare bruk midlet du når du allerede har kjøpt det. Kanskje det vil virke positivt hos deg.
Jeg leste et annet sted her på forumet, at det ikke var lurt å ha i svart og grønn svamp i filteret,så det har jeg tatt bort nå.
Sto at det skulle byttes ut med blå svamp istedet,så da lurer jeg på om det er fin eller grov svamp,jeg bør erstatte det med?
Skal jeg putte den grønne oppi igjen når karet er innkjørt?
Har fremdeles ikke noen forandring i karet,annet enn mye amoniakk,å det er 25 dager siden jeg begynte med salmi.
Fyller på ca2 ml salmi hver dag!

mvh Jannicke
Hvis det var svamp som ble levert med filteret orignalt, er den svarte trolig fylt med aktivt kull. Det brukes helst etter medisinering for å fjerne rester av medisin. Tas deretter ut.

Den grønne vet jeg ikke sikkert hva er, men har sett at noen har ment at den skal fjerne nitrat. Det fjerner du best, eller i alle fall billigst, ved å skifte 20 - 30 % vann regelmessig (ukentlig) når karet er innkjørt og du har fisk i det.

Om du ikke ser noen endringer etter 25 dager er merkelig. Hva viser testene for ammoniakk, nitritt, nitrat og pH?

Om pH har sunket for mye, godt under 6, kan prosessen stoppe opp. I så fall bør du tilsette natron eller pH pluss som du kan kjøpe i dyrebutikken.
Ok
Har testet alt dette nå!
NO2 0,05
NH4 mer enn 5
NO3 melllom 0,5 og 1
PH 8
KH 8
GH 4
Kanskje har det aktive kullet i den svarte svampen spilt deg et puss. Jeg ville fortsatt med salmiakk en stund til, mest sannsynlig vil dette starte igjen.
det er søren meg aktivt kull i den utvendige filter/pumpen også
At jeg ikke har tenkt på at dette kunne spille noen rolle,
Urk........
Får håpe jeg ikke må vente nye 4-5 uker nå da :-S
Skjer fortsatt lite på målingen, av amoniakken :-S
Temp på 29gr,ingen tegn til alger heller...hmmm
Noen ide om hva som kan være galt?
Har tatt nye målinger i dag,men det ser ikke ut som det skjer noe her

NH4 over 5
NO2 0,025
NO3 0,5
PH 8
GH 3
KH 6

Temp 28-29
Det er også kommet et slags belegg på røttene, som er i karet,trodde først det var alger,men når jeg tar på det,så løsner det og flyter rundt,noe sleipt noe :S
Virker snodig. På den ene siden skulle man tro at den første gruppen bakterier er i gang, dersom NH3 virkelig er ca 5 (kan jo være vanskelig å lese når man er helt i ytterkant skalaen, så om den er 5 eller 7 eller 8 er vel et åpent spørsmål). Om den er 5, så tyder det på at NH3 brytes ned, men da burde NO2 vært høyere. Dersom de bakteriene som bryter ned NO2 er i gang med arbeidet sitt, burde NO3 vært høyere. Om NH3 er betydelig høyere, tyder det på at prosessen ikke går som den skal.

Prøv å vente noen dager med mer Salmi slik at du kan se hvordan NH3 utvikler seg. Om den synker, er det noe som skjer i første del av rekken i et hvert fall.
Det og kjøre inn ett akvarie med salmiakk er helt unødvendig og helt unaturlig etter min mening. Bruk rent vann når du fyller opp akvarie første gang, men husk og ta vannskifte ofte i begynnelsen. Den største oppblomstringen av nitritt får du etter to uker. Derfor er det viktig og ta ofte vannskifter i begynnelsen.
Jeg er enig i at nitrittoppen kommer etter ca. 14 dager, uansett hvordan man velger å gjøre dette. Når du imidlertid først skal anbefale en annen metode for innkjøring av filter, som må skje enten man kaller det det ene eller det andre, bør du ta med begynnelsen. Ammoniakk som skilles ut av fiskene både gjennom gjeller og urin/avføring, kommer før nitritt og er, ved pH over 7, giftigere enn nitritt. Trolig har nybegynnere mistet flere fisk grunnet ammoniakk enn nitritt. Ditt råd er i så måte lite hjelpsomt for disse.

Innkjøring med salmiakk (altså egentlig ammoniakk) er ikke mer unaturlig enn å la såkalt innkjøringsfisk produsere den samme amoniakken, men betydelig mer skånsom for fiskene. Dessuten kan det ta kortere tid fordi man slipper å tynne ut ammoniakk og deretter nitritt hele tiden for at fiskene ikke skal dø av sitt eget avfall.
Jeg synes denne måten er helt genial. Man slipper som 530 sier å unødig "plage" fisk gjennom dårlige verdier under innkjøringa. Er selv i sluttfasen av innkjøringa med salmiakk i ett karr det skal tanganyika ciklider oppi. Nå kan jeg hente alle fiskene jeg skal ha i ha de oppi samtidig og da får alle mulighetene til å finne reviret sitt samtidig. Derav burde det bli mindre krangling.
Ja jeg syns det er rart dette,har jo fulgt samme måten som de andre,som har kjørt inn med salmi!
Kan det være lurt å ha en luftestein nedi?
Hva er best? ha vannet som kommer ut av pumpen i vannflaten,eller ned mot bunnen?
Nå har jeg jo 2 pumper,kanskje en ned mot bunn,og en i vannflaten?
Målte amoniakk nå,å da har jeg ikke hatt salmi oppi siden i forgårs,men den viste like blått som i går!
La i et hvert fall et av filterne ha utløpet slik at det skaper bevegelse i vannflaten, det bør holde. Du kan selvsagt sette inn en luftestein også. Vent enda et et par dager med salmi for å se utvikling i NH3. Det kan være mye over 5 og slik sett være for mye slik at bakteriene ikke utvikler seg som de skal. Om verdien er like høy etter et par dager, kan du skifte 20 30% av vannet, helst temperert til minimum romtemperatur. Vente ytterligere et par dager og ta ny måling.

Jeg er også usikker her, så forslagene er bare basert på hva som kanskje kan ha virkning.
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap