Sammensetning 125 l

Jeg har et selskapsakvarie som har vært i gang i 1,5 år.

Det var det første karet mitt, og nå er det en herlig fisksuppe oppi der... Jeg kunne godt tenkt meg noe nytt oppi der, og kanskje fått "ryddet ut" noen fisker i opprenskingen?

Pr. i dag går det:

- 9 kobbertetra
- 10 Oddessa barber
- 1 Seilfinne Molly (hann)
- 3 Klovne Pleco
- 1 L-144 (han stakk av da de resterende 3 ble fanget og solgt)
- 3 Platy

Diverse sandsnegler...

Ph ligger på 7,5, og Gh er på 5

Jeg føler det er rotete i midtsjikt med 2 typer stimfisk, og skulle gjerne hatt noe som kan være blikkfang?

Takknemlig for alle tips!
Inaktiv bruker
Mit tips. Få bort de fiskene som ikke passer sammen, få en bedre vannverdi og kjøp flere av de artene du allerede har.
Platy og molly skal ha Hardt og basisk vann, de andre liker mer surt og bløtt vann.

Du kan jo ha noen coryer (Pansermaller) 6stk+
Eller bytte ut alle å gå over til dverg ciklider?

Slamkryper er en dårlig idè om man ikke har erfaring. Den krever litt mer en vanlige akvariefisk. (land, brakkvann, høyt under taket, osv.)
Jeg har egentlig lenge sett på ciklider, men så leser jeg til stadighet her inne at hannen gjerne kan være aggressiv på hunnen også? Hvordan løser jeg det? Er det noen av de fiskene jeg allerede har som kan gå sammen med ciklider?

Vannverdiene er som de er rett ut av springen, så det er av ren latskap de ikke er endret.

Sånn som det er nå er jeg egentlig mest glad i Odessa barbene. De er utrolig flotte, men sammen med kobbertetraene blir de liksom bare en suppe. Finnes det noe som kunne vært fint å kombinere med barbene?
Inaktiv bruker
JA, de barbene er flotte.
Dverg ciklider som Apistogrammoides pucallpaensis
Kan i følge vannverdiene gå sammen og de blir ikke så store at deg gjør noe.
Nå er ikke jeg så inne på Ciklider, men om du har et par ( en ho og en han) godt med huler og planter så vil jeg gå ut i fra at disse kan gå sammen med Barbene, Tetraene, L144 og Klovnepleco ene, men da må vannverdien forandres til ph 6 og Gh kan ikke være mer enn 5
Da har du et godt befolket akvarium. Mulig jeg tar feil siden jeg ikke er 100% inne på Ciklider. (Om jeg tar feil må noen rette på meg, Lærer så lenge jeg lever)

*Går også an å få flere karr? ;P Man får aldri for mange akvarium. ;D
Nannacara anomala kunne jo vært fint: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1937
Disse er rellativt hardføre, og ikke like "bråkete" som mange andre ciklider. Passer også greit sammen med barbane. Om du ikke har å mye ulike typer fisk får du et ryddigere akvarium
Inaktiv bruker
Anitarus
Nannacara anomala kunne jo vært fint: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1937

Ah! Dem glemte jeg! ;O Har lyst på dem selv, men passer ikke sammen med Pygmeusene
Rød kurvciklide kan vel også fungere. Står her på akvaforum at den ikke skal ha lavere temp enn 25 grader, og barben ikke høyere enn 22, mens andre internett kilder påstår eksempelvis minimum 20 på cikliden, og maks 24 på barben. Etter min erfaring er ikke disse to fiskene veldig krevende, så går sterkt ut fra at dette burde fungere greit.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1791
Tusen takk for tips!!

Det var akkurat slike tips jeg håpet på.

Karet er allerede godt beplantet, har 2 skiferhuler og en rot oppi + at jeg har 2 kokosnøtthuler som ikke er i bruk akkurat nå. Så da skulle jo det passe perfekt for ciklider! Skal lese litt om de ulike typene dere nevner her før jeg bestemmer meg.

Et ryddigere akvarium er akkurat det jeg trenger. Nybegynner suppen er klar for å byttes ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Bergheim
Reklame for plussmedlemskap