Plasserin av luftstein

Hei.
Er ganske fersk som akvarist og lurer på om plasseringen av luftstein har noe å si på effekten, i nærheten av filteret eller lengst mulig unna ?

Takk for hjelpa.
Jeg tilfører luft både med brusestein og diffusor for å gi ekstra oksygen til vannet i mallekar. Hos meg er enkelte sirkulasjonspumper påsatt diffusor og de blåser småboblene rundt i karet. I andre kar bruker jeg brusestein, og den blir som oftest plassert foran filterutløpet.

Nå man tilsetter ekstra luft i karet vil det lufte ut CO2. Plantene setter slett ikke pris på det...

Hvorfor tilsetter du luft?
Hmm.. kanskje du nå ga meg svaret på hvorfor jeg aldri lykkes noe særlig med planter :0)

Jeg har alltid veldig sterk sirkulasjon i mine karr, men bruker ikke luftestein, kun kraftig filterpumpe med stor bevegelse i vannoverflaten.

Har jeg forstått det riktig når du sier at for mye luftbobler og sirkulasjon i vannet ikke gavner plantene?
Planter trenger CO2 for fotosyntesen. Bruker man luftestein eller difusor som Janne sier, lufter man ut all CO2en. Dermed trives plantene dårligere.
Ok, så dette gjelder kun for luftestein og ikke om man har en sirkulasjonspumpe eller filterpumpe med sterk sirkulasjon i karret?

Plantene mine trives ikke så godt, men så har jeg heller aldri tilsatt gjødning eller gjort noe særlig for å få dem til å bli fine. Fiskene mine herjer jo helt villt med dem også
Anubias overlever dog alt, så jeg satser mest på den planten.
kan jeg lånde denne her litt,jeg har også luftstein i eller det er vel bare en leding

med sånn luftdyse,har også problem med att plantene ikke vokse noe særlig,

jeg har en tertraplant c02,greit det er bare til 100 liters karr,men tenker att noe er bedre enn ingenting,før jeg kutte ut den luftdysen da,får att plantene skal vokse.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap