Saltvannsakvarie -ikke så dyrt som det høres ut som

Klart at saltvann er MYE dyere men hvis du kan legge 3500kr ekstra, så...
Jeg har både store og små saltvann. De små på under 130 liter koster ikke så mye. Det som koster på et 100 akvarium som man skal ha saltvann i er levende stein og turbinpumper og lys.
På et 100-120liter trenger man det samme som et ferskvann men man må legge til en innvendig skummer (350kr) og 2 turbinpumper på minst 5000liter i timen for nok rotasjon, og sterkt nok lys, selv har jeg en LED på 2 x20w (tilsvarer 250w metallhalogen) som kostet litt over 800kr. 650 kr per turbinpumpe. (lave priser på Dahls dyrerike) Da er selve akvariet ferdig teknisk sett. så kommer MINIMUM 10% levende stein fra 100kr kg til 250kr kg avhengig av kvalitet. Og du må ha sand for saltvann feks korallsand, 200kr 10kg og det er nok. ( handler på norgesbilligte butikk ) selvfølgelig trenger du også salt, men det er jo derfor det heter saltvann. Og kjemi sett. driftsutgifter er avhingig av silsettningsstoffer og vannskift men jeg bytter jeg bytter 20% i uka og har alltid godt vann. (uvanlig mye vannskift men så ser det fint ut også) På bilder er mitt 120liters akvarie.
Inaktiv bruker
Jeg har fått en pris på et 450L saltvann
Akvarium Wromak Helglass akvarie 450 Liter 3210,00 kr
Lystopp til wormark 150x50 cm koster 1999,-
En Skummer som skulle passe: Boyu WG-524 150l-300l/h koster 1400,-
Wavemaker cirkulasjonspumpe 28 w, 580,-

Tot: 7189,-

Hva synes du om den prisen? Grei?
Så kommer jo salt, sand og koraller i tillegg.
på et 450 ville jeg lagt til minst tre kraftige turbinpumper og metalhalogen på 2x 150w. det er 5000kr til
Den boyu-skummeren har jeg ikke hørt så mye bra om, gitt. Til samme pris får du f.eks en aquamedic turboflotor 1000, som fungerer ypperlig. Hangon-skummer. Du trenger nok mer sirkulasjon enn én pumpe også. Du skal gjerne ha 20-50 ganger akvarievolum i sirkulasjon per time, pluss at du må passe på at det er god sirkulasjon overalt uten dødsoner. Det får du ikke til med kun én pumpe i en 450-liter.
Inaktiv bruker
Wow! Da var det straks dyrere. :S
Var det jeg fikk til svar at jeg trengte. Ikke rart jeg syntes det var billig! :/
Mye å spare på å kjøpe brukt

Her kan man sjekke annonser på kar,fisk,koraller mmm Saltvansforum.no

og Aquafreaks.no
Har du bilder av de andre karene dine også ?
Inaktiv bruker
Tja, mye og spare der må jeg si, men jeg har fortsatt for dårlig råd. :P
Har ikke så mye i lønn når jeg er ansatt bare 40% og 75% går til husleia.
Det blir nok penger av det uasett ,så dette blir vel ikke førsteprioritert.
Men det kan være greit å h noe å se frem til en gang i tiden også.
Inaktiv bruker
Japp, så det blir nok ikke før jeg har eget hus. Men jeg vurderer å heller kjøp et 450L Ferskvann og senere oppgradere til saltvann.
Det går jo fint an, det gjorde jeg med et 180 liters kar for noen år siden .
Inaktiv bruker
Lurer på hvordan det hadde blitt og gjort 70L om til saltvann?
Hva kan man egentlig ha oppi der? Noen Gobyer, pussereker og Snegler?
Eller kan man ha andre fisker? vanlig klovnefisker skal vell ha 100L+? om ikke jeg husker feil. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap