- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Oppdrett og annet
Oppdrett og annet
Jeg har hatt akvarie siden jeg ble født, bokstavelig talt. Så jeg vet hva jeg må gjøre, men jeg har aldri vært borti oppdrett av fisk. Jeg lurer, hvilken fisk anbefales det å begynne med av disse?
Blå Gurami
Gul Ciklide
Scalare
Black Ghost
Disse er de jeg helst vil drive oppdrett på, og jeg vil også vite hva jeg bør passe på, se etter osv. Innen oppdrett av en av disse. Jeg kommer nok også til å gjøre det slik at jeg har mitt andre akvarium for yngel, slik at ikke de større og mer voksne fiskene spiser yngelet. Som sagt er jeg fersk på oppdrett av fisk, og noe jeg er usikker på om bør nevnes, jeg har ikke hatt fisk på over ett år.
En ting til jeg lurer på er ang. Rubrikk, om jeg vil selge et 300 liters akvarie, vil det da gå under privat eller storselger? Eneste jeg er ute etter er å få penger til et 180 liters akvarie i stedet grunnet plassmangel.
Blå Gurami
Gul Ciklide
Scalare
Black Ghost
Disse er de jeg helst vil drive oppdrett på, og jeg vil også vite hva jeg bør passe på, se etter osv. Innen oppdrett av en av disse. Jeg kommer nok også til å gjøre det slik at jeg har mitt andre akvarium for yngel, slik at ikke de større og mer voksne fiskene spiser yngelet. Som sagt er jeg fersk på oppdrett av fisk, og noe jeg er usikker på om bør nevnes, jeg har ikke hatt fisk på over ett år.
En ting til jeg lurer på er ang. Rubrikk, om jeg vil selge et 300 liters akvarie, vil det da gå under privat eller storselger? Eneste jeg er ute etter er å få penger til et 180 liters akvarie i stedet grunnet plassmangel.
Postet 06.03.12 kl 14:35
Endret: 06.03.12 kl 14:36
Inaktiv bruker
siden du skal ha dem i 180L kan du jo utelukke Scalare og Black Ghost.
Disse trenger mer plass en det. Tror også Gul ciklide skal ha over 200L ikke sikker.
Disse trenger mer plass en det. Tror også Gul ciklide skal ha over 200L ikke sikker.
Postet 06.03.12 kl 14:59
Postet 06.03.12 kl 15:13
Gul ciklide
Scalare og Black Ghost utelukket. Men min far hadde 2 gule ciklider i et 150 liter i nesten 3 år før han kjøpte 300 literen (som jeg fikk 5 år etter). Disse vokste seg store og sterke, og ble nærmere 8 år. De døde av sykdom til syvende og sist, da det ble mye stress rundt flytting.
Takker for hjelpen! Det er mye tilbehør da, det er det som gjør at jeg stusser på om det skal under storselger eller privat..
Sissimor"storselger" er hvis du selger masse. Størrelsen på karet har ingenting å si...
Takker for hjelpen! Det er mye tilbehør da, det er det som gjør at jeg stusser på om det skal under storselger eller privat..
Postet 06.03.12 kl 15:13
Endret: 06.03.12 kl 15:15
Postet 06.03.12 kl 16:07
Endret: 06.03.12 kl 16:07
Takker for hjelpen der! Jeg har også funnet litt informasjon om oppdrett av Etroplus Maculatus, men den er på engelsk og det står ingenting om krav til størrelsen på akvariet. Jeg har planer om å brukemitt 60 liters akvarie til avls akvarie når mitt nye akvarie har kommet i hus. Men vet noen om kravene til størrelsen på et akvarie for oppdrett av Etroplus Maculatus(Gul Ciklide)?
Postet 06.03.12 kl 19:38
Inaktiv bruker
Raz0r Lykke til Gleder meg til å høre resultatene!
Postet 06.03.12 kl 21:10
Endret: 08.03.12 kl 18:32
Postet 06.03.12 kl 21:37
Endret: 08.03.12 kl 18:32
Inaktiv bruker
Du kan jo prøve det på Coryer. Veldig populært og jeg synes de er veldig dekorative. De, er egentlig lett å ha med å gjøre, krever ikke alt for mye.
Men da ville jeg satsa på å drette en som ikke er så vanlig i norske akvarie-butikker.
;D
Men da ville jeg satsa på å drette en som ikke er så vanlig i norske akvarie-butikker.
;D
Postet 06.03.12 kl 22:18
Hadde lyst til å drette på Gobi, fantastisk fine fisker, men de er ikke særlig bra selskap. De spiser andre fisker på 1, 2, 3 Og det er ikke mange som vil kjøpe dem heller.. Uansett må den nok spesial bestilles for å få den hit uansett, ingen dyrebutikker i mils omkrets av meg får dem inn igjen :P
Jeg har også funnet for å skaffe et 100 liters akvarie utenom det for 180 liter. Dvs, 100 liter kan bli avls akvarie, og 60 liter kan bli yngel akvarie for å passe på at ikke de større voksne fiskene spiser dem. 180 literen tror jeg blir et selskapsakvarie.
Jeg har også funnet for å skaffe et 100 liters akvarie utenom det for 180 liter. Dvs, 100 liter kan bli avls akvarie, og 60 liter kan bli yngel akvarie for å passe på at ikke de større voksne fiskene spiser dem. 180 literen tror jeg blir et selskapsakvarie.
Postet 06.03.12 kl 22:45
Endret: 08.03.12 kl 18:33
Postet 06.03.12 kl 22:53
Jeg tror jeg mener Kameleon Goby'en(Tridentiger trigonocephalus). Jeg fant et bilde som minnet veldig om den jeg en gang hadde for noen år siden, dessverre hoppet dne ut av akvariet via noen hull vi trodde var harmløse. Ble funnet igjen 3 dager etter.
Det jeg hadde skjønt av butikken vi kjøpte dem via, var at det var ingen utenom meg og min familie som ønsket denne typen Goby, for vi måtte lever en tilbake en gang. Den ble aldri solgt ut før vi bestemte oss for å ta den tilbake.. Jeg er også usikker på om den krever stor plass, men med tanke på størrelsen min var tror jeg den trenger en del plass.
Det jeg hadde skjønt av butikken vi kjøpte dem via, var at det var ingen utenom meg og min familie som ønsket denne typen Goby, for vi måtte lever en tilbake en gang. Den ble aldri solgt ut før vi bestemte oss for å ta den tilbake.. Jeg er også usikker på om den krever stor plass, men med tanke på størrelsen min var tror jeg den trenger en del plass.
Postet 06.03.12 kl 23:39
Endret: 08.03.12 kl 18:34