Hvorfor selges det skarpe gjenstander til akvarier?!

Jeg oppdaget for en tid siden at flere av fiskene mine hadde sår på snuten og så fikk to andre sår på siden av kroppen (og de to døde som hadde store sår døde).

Jeg trodde først det var sykdom, og fikk helt panikk, men så fant jeg synderen: En nyinnkjøpt "krukke" i hardplast, kjøpt på akvariebutikk. Det er skarpe kanter i krukka akkurat der fisken svømmer inn og ut av krukka, og det er så skarpt som en kniv. Jeg tok vekk krukka og sårene deres grodde.

HVORFOR selges det skarpe gjenstander til akvarier på akvariebutikkene? Jeg har også sett disse "røttene" i hardplast med sylskarpe kanter.

Jeg hadde også noen steiner som hadde skarpe kanter, de også innkjøpt i akvariebutikk, og dem fjernet jeg for sikkerhets skyld. Vil ikke miste fler fisk pga skader!

Noen andre som har erfaring/tanker rundt dette?

Og til dere som tenker på å kjøpe inn slike ting til akvariet; sjekk nøye om det er skarpe kanter inni krukka feks og ved åpningene. Nå prøver jeg å file ned de skarpe kantene, men har så langt ikke greid det, til tross for grovt sandpapir og iherdig innsats ;0)
Inaktiv bruker
Sikkert sånn kina produsert greier som dyrebutikkene kjøper billig og selger dyrt.
Jeg kjøper ikke ting i plast for og ha det i akvariet, skal det noe kunstig i akvariet blir det keramikk eller terrakotta. Ellers bruker jeg kun trerøtter og steiner.

Det kan være lurt å sjekke kanter og skjøter på ting som skal i akvariet.
Om det er skarpe kanter så kan du ta f.eks. en neglfil, fil av de skarpe kantene før du har pynten i akvariet. (Skyll tingen etterpå så du ikke får støvet i akvariet)
ja jeg har skjønt det nå. Har noen greier i terrracotta også som jeg oppdaget skarpe kanter på ( små hus/huler) til min store forskrekkelse ;0) Men, nå er alt nedfilt med grovt sandpapir.
Virker som om de selger det meste.
Akvarieplanter er også noe en må være obs på,for det er ikke alltid akvarieplanter men stueplanter som er for salg i dyrebutikken.
De står side om side med akvarieplantene,og det som gjenkjenner stueplantene er at de gjerne har dekorative blader.Disse plantene er også harde,og råtner dessverre etter kort tid i akvariumet.
Inaktiv bruker
frosken
Virker som om de selger det meste. Akvarieplanter er også noe en må være obs på,for det er ikke alltid akvarieplanter men stueplanter som er for salg i dyrebutikken. De står side om side med akvarieplantene,og det som gjenkjenner stueplantene er at de gjerne har dekorative blader.Disse plantene er også harde,og råtner dessverre etter kort tid i akvariumet.

Heheh, Jeg har tråkka rett i den fella. Trodde jeg kjøpte sånn kjempe fint gress. Viste seg å være Sump gress. :S
Så en på Facebook, han kjøpte bevist et vanlig Bonzai tre å satte ned i akvariet... :S
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap