Forslag til passende fisk?

Hei og hopp

Jeg har et akvarium på ca 300 liter. Det er sandbunn og tett beplantet. pH er 7 og holder 25-26 grader.

I dag går det følgende fisk i karet:

17 dronningrasbora
7 sebrafisk
2 dverggurami
2 perlegurami
4 praktbotia
7 kuhliiål
1 black ghost
1 pleco (tror jeg, se bilde)
2 Schistura mahnerti
1 kampfisk hann og en hunn
10 Otocinclus affinis

De fleste av disse fiskene har jeg overtatt og har lest meg til at noen av dem må bort enten på grunn av størrelsen eller for å redusere "rotet" i akvariet. Planen er som følger:

- Praktbotiaene er 6-7 cm lange nå, og må bort før eller siden. Men de er så morsomme og søte at jeg er fristet til å beholde dem en stund til...

- Black ghost må bort, den blir alt for stor og er allerede 15 (?) cm.

- Plecoen er også ca 15 cm. Den er veldig fin og godslig, men bør vel forlate akvariet ganske snart?

- de 17 dronningrasboraene vil jeg selge så raskt som mulig.

- dvergguramiene synes jeg er veldig vakre, men har lest at de er ekstra mottakelige for sykdom fordi de har vært avlet frem i store mengder. Jeg vil derfor ikke ha flere av disse, men ønsker meg heller mer robuste arter.

Jeg hadde blitt glad om noen kunne kommentere fiskesammensetningen, og vil veldig gjerne ha forslag til andre arter. Jeg er på jakt etter fisker som ikke er aggressive mot annen fisk, som anses for å være sunne og friske og som har en interessant atferd.

Forslag?

Susanne
Synes det høres veldig fornuftig ut å fjerne disse du har nevnt. (:

Det første som slo meg var at du kunne jo hatt flere kampfisk hunner? Nå aner ikke jeg hvordan din kampfisk hann oppfører seg, men de kan ofte mobbe hunnene, spesielt hvis de er få.

Hva med cory eller l-maller ??
Kampfisken min er overhode ikke interessert i hunnen. Er ikke det litt rart? Eller kan det rett og slett bety at hun ikke er kjønnsmoden enda? Den eneste fisken han bryr seg om en av dvergguramiene som han til stadighet tøffer seg for. Vil gjerne ha flere kampfiskhunner, så det er et godt forslag.

Jeg har også lurt på om det kan være lurt å ha enda flere perleguramier? De holder seg mye i bakgrunnen av karet, og er ikke av de mest frempå når mat blir servert. Kanskje flere artsfrender gjør dem litt barskere?

Jeg ønsker meg både L-maller og cory. L-mallene lar seg vel ikke så lett bølle med (?), men lurer på om Schistura mahnertiene kan bli litt masete for coryer? Jeg har ikke sett at de har plaget noen, men de er ganske aktive (nærmest hopper rundt på bunnen), spesielt ved foring. De har imidlertid ganske begrenset aksjonsradius, så jeg lurte på om jeg skulle skape avgrensede områder på bunnen så coryene kunne finne plasser å være litt i fred.

Har dere kanskje en L-malle å anbefale?

L-144 er da ganske vanlig
Ville ikke hatt flere perleguramier, for det kan bli skikkelig slossing om du innfører nye. Holder de seg i bakgrunnen, så er det nok noen andre som er dominant i karet.

Dvergguramier er gjerne skjøre når de kommer fra butikk, men har de klart seg så langt, så er det nok ikke noe problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap