Planter smuldrer opp - innkjøring med salmiakk

Hei!

Jeg har et 350L akvarium. Startet opp med innkjøring for ca 14 dager siden. Har 12 planter (blanding med litt av hvert hornblad etc..., 10-12 liter med lavastein, blåsesand (0.2-1mm) fra biltema + rot.

Fant ut etter en uke at jeg ville prøve med salmiakk, etter å ha lest mye her. Har nå holdt på med salmiakk i ca en uke nå. Begynte med 9 ml salmi, har deretter fortsatt med 4-5 ml i døgnet ca. Har målt PH, KH og NO4 jevnlig. Rundt 27-28 grader i snitt. 11 timer lys. PH har ligget rundt 6,5 og 8 ca. Har en ph måler fra jbl som spenner fra 3-10, veldig vanskelig og fastslå riktig. KH variert mellom 0 - 2. NH4 har vært oppi 5 ca.

Men noen av plantene begynner og råtne (smuldrer opp) Se vedlagte bilder. Skjønner ikke hvorfor dette skjer. Masse små huller i den ene planten. Har også noen planter som ikke er berørte. Ellers har jeg ikke vært berørt av noe særs med algevekst enda. Tilsatte plantegjødning i vannet fra starten av.

Noen som har vært borti dette problemet ??
Jan Øivind Holgersen
Hei! Jeg har et 350L akvarium. Startet opp med innkjøring for ca 14 dager siden. Har 12 planter (blanding med litt av hvert hornblad etc..., 10-12 liter med lavastein, blåsesand (0.2-1mm) fra biltema + rot. Fant ut etter en uke at jeg ville prøve med salmiakk, etter å ha lest mye her. Har nå holdt på med salmiakk i ca en uke nå. Begynte med 9 ml salmi, har deretter fortsatt med 4-5 ml i døgnet ca. Har målt PH, KH og NO4 jevnlig. Rundt 27-28 grader i snitt. 11 timer lys. PH har ligget rundt 6,5 og 8 ca. Har en ph måler fra jbl som spenner fra 3-10, veldig vanskelig og fastslå riktig. KH variert mellom 0 - 2. NH4 har vært oppi 5 ca. Men noen av plantene begynner og råtne (smuldrer opp) Se vedlagte bilder. Skjønner ikke hvorfor dette skjer. Masse små huller i den ene planten. Har også noen planter som ikke er berørte. Ellers har jeg ikke vært berørt av noe særs med algevekst enda. Tilsatte plantegjødning i vannet fra starten av. Noen som har vært borti dette problemet ??


Her kommer et bilde til. Disse plantene har det fortsatt fint.
Kan det være blåsesanden fra biltema ?
Er det denne du har? Det er denne som heter 175425 du skal bruke.
Har den i mine kar og plantene vokser som bare det.
Hei,

Jeg driver også innkjøring med salmiakk nå. Mange planter har tatt kvelden hos meg også. Det er nok ikke optimale forhold for plantene under innkjøringen ....

Jeg håper på å være i mål snart, og må i gang med innkjøp av nye planter igjen. Sverdplantene har klart seg best, men de er stusselige de også.

Lykke til med innkjøringen,!!!
Nye planter selges med overvannsblader, og disse vil gjerne visne ned uansett. Er røttene friske, så kommer det nok opp nye planter. Bare fjern det som er ødelagt, og gi det litt tid før du eventuelt kjøper nye...
Windm
Hei, Jeg driver også innkjøring med salmiakk nå. Mange planter har tatt kvelden hos meg også. Det er nok ikke optimale forhold for plantene under innkjøringen ....;) Jeg håper på å være i mål snart, og må i gang med innkjøp av nye planter igjen. Sverdplantene har klart seg best, men de er stusselige de også. Lykke til med innkjøringen,!!!



Greit å høre at flere er i samme båt ; ) Lykke til du også...
Rune 160L
Er det denne du har? [URLBLOCK1] Det er denne som heter 175425 du skal bruke. Har den i mine kar og plantene vokser som bare det.


Er den sanden jeg har. Leser, det er forskjellige erfaringer med sanden. Men stort sett positive. Har forandret litt på innredning nå, slik at lysforhold blir mer optimalt. Ellers må jeg nok bli flinkere å ta i bruk næringskuler i bunnlag, på rotplanter.

Men plantene er nok ikke så utrolig begeistret for salmiakken ; )
Takk for svar : ) Skal smøre meg med tålmodighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap