Hjelp, tips til nesten ny start

Nå skjedde det som ikke skulle skje, sykdom og fiskedød..
Har nå et akvarium, med 3 neontetra, 1 sebrafisk, og 1 Ancistrus (ca 10cm)
Karet er 95 liter, med ganske så nøytralt vann, pH 6,8 - 7,2. en del strøm, litt planter noen huler og ca 5 cm grus, 3-5 mm.

Vil gjerne ha tips til nye innbyggere, tenker 1-2 algespisere til, og div andre. gjerne litt size ( større enn neontetra i hvert fall) lekne, med farge. Er litt lei sverddrager (hadde en del av de som ynglet før fiskedøden kom)

Noen som har noe tips?
Hei Jørn!
Først: -
vet du årsaken til hvorfor fiskene døde?
Det er viktig føre du kjøper inn flere fisk..
- Har du målt nitritt-verdier?
- Er dette et nystartet akvarium?

Både neontetra og sebrafisk er stimfisker, så du bør kjøpe noen flere av disse..
Kan ta det enkleste først, akvariet er ikke nystartet, det har putret og gått 2 års tid. Først hadde vi en pumpe som sikkert var litt i minste laget, men nå har vi byttet til Fluval U3, den gir mye mer sirkulasjon i vannet.

Jeg forhørte meg på den lokale dyrebutikken, han mente det var sopp, så har medisinert mot det. Lurer på om det ikke var sopp, men munn/finne råte.
Spes neontetraen har hvite "byller/kuler" rundt munnen, og finnen er på en måte slitt, ser nesten ut som noen har spist på de. Så har det såret blitt helt hvitt i kanten. Er kun på neontetraen jeg har sett det.

Lurer på om de andre fiskene kan ha dødd av medisinen mot sopp.. Brukte JBL Argudol, etter 50% vannskifte, så lot jeg medisinen gå en uke før nytt 50 % vannskifte.

Nå har jeg kun målestrips til vannkvalitet, men både nitritt og nitrat verdiene er veldig lave, 0-10. De andre veriene som jeg måler er GH, KH, og pH, alle viser normale resultat.

Har planer om å kjøre til over påske før det flytter inn flere, skal bort i påsken.. Så da har jeg litt tid på å få akvariet i orden, og planlegge litt hvilke sorter som skal få flytte inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap