Nytt brukt akvarium og innkjøringstid

Jeg har nettopp tatt opp igjen hobbyen etter nærmere tjue års avbrekk, og fikk napp på et grisebillig brukt 70liters akvarium med fisk, planter og alt utstyr. Jeg vet jo at aller helst burde akvariet vært innkjørt i noen uker før man tenkte på å sette fisk i, men her kom altså greiene levert på døren, fisk i posen og sand og pumpe og varmekolber etc i en bøtte/plastpose ved siden av. Sannsynligvis hadde filteret (et bioflow innvendig filter) vært uten vanngjennomstrømning i et par tre timer, men jeg hadde egentlig ikke annet valg enn å bare få ting igang og opp og gå så kjapt jeg kunne. Så gjenstår det da å se om ting går bra....

Er det noe jeg burde/skulle/kunne gjort annerledes?
Går sannsynligvis bra dette, men kjøp dråpetester for ammoniakk og nitritt, slik at du kan følge med om det skulle oppstå noe.
Takk for svar! Pris på sånn tester? Sist jeg hadde akvarium, hadde jeg ikke HØRT om slikt engang, og det var ihvertfall ikke tilgjengelig for den jevne akvarist. Så det kan sikkert være en god ide å investere i noe sånt.

Jeg vet forøvrig ikke hvor lenge slike pumper som den jeg har kan være ute av drift før filterguggen og bakteriene er vekk og man egentlig begynner fra schratch. har hørt at det ikke tar mere enn et par timer. og for alt jeg vet kan filterpumpen i mitt brukte akvarium ha vært avslått hele halve dagen, men at akvariet var innkjørt på forhånd tror jeg nok, da det fulgte med en L 165 gibbiceps som eier sa var ca 7 år gammel.

Noen som vet egentlig hvor lenge pumpen kan være ute av drift før bakterieguggen i filteret slutter virke og dør?
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap