Trenger litt hjelp ang.salmiakk

Nå har jeg målt ammoniakk i karet 4 dager på rad,og det viser 5 på skalaen alle dager
Hva har jeg gjort galt,har hatt oppi ca 2,4 ml salmi hver dag i 1 uke før jeg begynte å måle! Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal lese av GH og KH, c",)
PH ligger på 7.5 temp på 28-29,nitrat og nitrit har jeg ikke målt i dag,men de var ok!
Hva skal jeg gjøre?
Er det lurt å vente med å ha i mer salmi og håpe på at målingen har vært kjempehøy,og at den forhåpentligvis er på vei ned igjen?
Hjeeeeelp !!!!!!
Ettersom jeg har forstått så skal man bruke 1 ml pr 100 liter og hvis målingene dine ligger på rundt 5 når du måler så tror jeg det skal være bra. Har du sjekket nitraten? Og når måler du? Rett før du har i neste dose? For da skulle det vel ha brutt ned mesteparten? Ettersom jeg har skjønt så er det bra om det bryter ned dosen på 24 timer. Går det raskere så kan man øke dosen litt for så og måle igjen når det nærmer seg 24 timer.

Jeg er langt fra ekspert på dette men det er sånn jeg har fostått det. Håper mr 530 kan komme med sin store viten og spre litt kunnskap på oss her
Tusen takk for svar
Jeg har tatt i 1ml pr 100 liter vann,hver dag i en uke før jeg begynte å måle :-S
kanskje det har vært for mye da?
satse på at 530 kan hjelpe meg videre
Har du lest artikkelen hans? Fiskeløs innkjøring heter den vel. Kanskje det står no lurt der? Han har også en tråd om dette med mange tips. Sjekk det ut. Står mye bra info der.
Jannicke Bruvik
Nå har jeg målt ammoniakk i karet 4 dager på rad,og det viser 5 på skalaen alle dager :-( Hva har jeg gjort galt,har hatt oppi ca 2,4 ml salmi hver dag i 1 uke før jeg begynte å måle! Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg skal lese av GH og KH, c",) PH ligger på 7.5 temp på 28-29,nitrat og nitrit har jeg ikke målt i dag,men de var ok! Hva skal jeg gjøre? Er det lurt å vente med å ha i mer salmi og håpe på at målingen har vært kjempehøy,og at den forhåpentligvis er på vei ned igjen? Hjeeeeelp !!!!!!


Du har ikke gjort noe galt. Det tar litt tid før det begynner å skje noe, bakteriene som bryter ned ammoniakk må få tid til å formere seg. Det er også vanskelig å se hvor stor konsentrasjonen av ammoniakk egentlig er ettersom, i et hverfall for JBL tester, skalaen ikke går lenger enn til 5. Den kan jo både være 6, 7 eller 8.

Hvis du er urolig for om det er for mye ammoniakk, kan du hoppe over et par dager, teste igjen og se om konsentrasjonen er noe lavere.

Nitrat og nitritt vil du ikke se ennå. Når du skriver at disse er ok, mener at de er null, så er det riktig nå. Først kommer nitritt, og det kan fort ta en til to uker før den dukker opp. Deretter går det en til 3 uker før nitrat kommer. Alltid i denne rekkefølgen.
Senere i prosessen vil de være høye og det er også ok. Det er først når filteret er innkjørt at nitritt skal være null og nitrat 15 - 30. Det siste regulerer du med vannbytter.
GH og KH måler du ved tilsette reagensvæsken en dråpe av gangen i et testglass med 5 ml vann, rist mellom hver gang. Når vannet skifter farge, er mengden GH lik det antall dråper som måtte til for fargeskiftet. Eks. tre dråper er lik GH 3. Det samme er for KH. (Les bruksanvisningen! )
Tusen takk for svar
skal jeg bare fortsette å tilsette salmiakk da?
eller skal jeg vente, til jeg ser at det kan vises på skalaen?
530
Hvis du er urolig for om det er for mye ammoniakk, kan du hoppe over et par dager, teste igjen og se om konsentrasjonen er noe lavere.


Du kan godt vente med mer Salmi et par dager. Test slik at du ser om det er bevegelse i konsentrasjonen av NH4.Når den begynner å synke, kan du fylle på mer Salmi. Pass på at det hele tiden er NH4 tilstede. Bakteriene klarer seg nok noen dager uten, men de vil ikke ha næring til å formere seg og da stanser prosessen opp.
Dagens målinger
Målte NH4 i går kveld,da var den på 3,så jeg fylte på 2 ml salmiakk!
I dag viser målingene på alle tester dette!
NH4-3
PH-7,5
KH-3
GH-4
NO2-mellom 0,05 og 0,1
NO3mellom 0,5 og 1

bør jeg vente med å ha i mer salmiakk,eller er det lurt å ta i litt til nå,å så måle NH4 på nytt i kveld?

mvh jannicke
Du fylte på 2 ml Salmi i går etter å ha målt NH3 til 3 og målte samme verdi idag. Det betyr at du har bakterier no\k til å bryte ned 2 ml ammoniakk i løpet avettdøgn, ellers ville NH4 målingen i dag vist høyere verdier.

Du kan altså firtsette med 2 ml Salmi daglig.

Du trenger ikke måle GH og KH nå. Disse verdiene vil kunne nedre seg dersom du putter noe opp i karet som påvirker, f.eks. kalksteien, eller hvis vannverket endrer sine tilsetninger til drikkevannet, noe de ikke gjør i tide og utide.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap