Piraya i nytt akvarie

hei kjøpte 4 pirayaer på søndag, akvariet er satt opp samme dag vil jeg få problemer med nitritt ? fiskene spiser veldig lite, hva skal jeg gjør ? prøver å bytte 10% vann hver dag
skal jeg ha oppi salmiakk ?
Ja!
Du vil alltid få nitritt i nyoppstarta akvarier, uansett om du har piraya eller neontetra i karet. Finnes forøvrig mye info om nitrogensyklusen og nitritt, både her på AF og andre steder på nettet.
Cht Toll
skal jeg ha oppi salmiakk ?


Nei, absolutt ikke. Det er for sent å kjøre inn filteret med salmiakk når du har hatt fiskene i karet. Fiskene vil skille ut ammonium gjennom gjellene, dessuten vil rester av for samt avføring og urin fra fiskene også bidra til ammonium. Ammonium er ikke hgifteig, men ved pH 7 og over vil ammonium gradis gå over til ammoniakk og det er svært giftig.

Som jeg skrev i den tråden du først spurte i, er det nå bare daglige, store vannbytter som redder fiskene dine. 10% er for lite, minst 30% ettersom piraya søpler mye og krever ekstra god filtrering, i et hvert fall når de spiser normalt. At de spiser lite nå, kan kanskje komme av at vannkvaliteten er i ferd med å bli skikkelig dårlig. Les om piraya i fiskebasen her.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap