Hvor mange fisk kan man ha?

Noe ikke jeg skjønner er åssen man kan vite hvor mange fisker osv.. man kan ha i akvarium. sånn som at Slørhaler skal ha 200l? åssen vet man sånt? så lenge de er aktive å trives i et akvarium burde det jo gå greit?
forvirra..
Og hvordan vet man om fisken trives....? Ikke lett det der nei. Men man tar utgangspunkt i hvor store de blir og hvor stort revir de har i det fri. De kan selfølgelig ikke få så stort som i det fri. Men det er noe som man har i bakhodet for å lage det best for fisken i fangenskap. Noen fisk er jo også mer aggresive enn andre og trenger derfor mer "plass" rundt seg.

Det er skjeldent fasit svar i denne verden. Noe tenker slik og noen sånn. Men alle vil vel ha best mulig forhold for dyr de holder i fangeskap. Om det så er fugl eller fisk.

Håper dette svaret gjør deg litt klokere ;D

Og husk; Du hadde overlevd i ett kott på 2*2 meter. Men du hadde neppe hatt det årleit. ;D
Anbefalt akvariestørrelse er lagt inn basert på erfaring fra medlemmer her inne som har holdt på i lang tid.
Selv om det står at man kan ha slørhaler i en 200 liter,
så betyr det ikke at man kan ha 50 slørhaler oppi.
Dette er sånn man må vurdere selv.
Noen fisker er også veldig aktive og trenger mye plass å boltre seg på.
Dette vil gjerne reflekteres i størrelsen og lengden på akvariet.
Inaktiv bruker
Slørhaler/gullfisker kan jo da bli ca 39cm, så det er jo minste målet med 200L. Det har mye med størelse, bevegelse og om det er stim fisk eller ikke å gjøre.
Takker for svar
det som egentlig er best da er å ta fra sine egne erfaringer? jeg har forstått som at hvis fisken er ganske så aktiv å aldri går til angrep så skal den ha det bra fiskene mine stortrives ser det ut som å de er utrolig aktive å aldri slemme med hverandre.
Det beste er jo å lære av andres feil ;D Så slipper man selv. Jeg hører på hva de erfarne akvaristene sier. ( og de er heller ikke bestandig enig) Og så prøver jeg meg i nærheten av det. Og er expertene uenige, så tar jeg det som høres mest riktig ut i mine ører, eller det jeg har hørt oftest. (selvfølgelig ikke når det gjelder de store mytene).

Derfor er det genialt å være her eller i en akvarieklubb. Hvor man kan hente inspirasjon og informasjon fra de som har vært lenge i gamet på de forskjellige fiskene.
For en som har holdt på med Guppy i 10 år kan ikke nødvenigvis noe særlig om apistogramma.
Inaktiv bruker
Zinz
(selvfølgelig ikke når det gjelder de store mytene)..
hva sier de da?
Fisk har det bra i en 5L
Man MÅ ha salt i vannet.
1L vann pr cm fisk. (se for deg en 15 cm lang fisk i en 15 L)
All info om fisk som kan eller ikke kan gå sammen grunnet personlighet (ikke vannkvalitet).
Noen fisker er bare slemme uansett rase og noen fisker er snille uansett.
De er jo individer.
Se post på forumet her om myter som aldri vil dø ;D

Inaktiv bruker
Aha, de mytene. ja det er alt for mange av dem. Bedre å holde seg til fakta. ;p
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap