Skal starte opp akvarium, fiskespørsmål!

Hallo!

Vi skal etterkvart gå til innkjøp av eit akvarium. str. 120x53cm, 250 L

Har tenkt å sette meg grundig inn i dette før vi kjøper akvariet og utstyret, då eg ikkje har lyst å gå i nybegynnerfelle. Så eg veit ikkje kortid vi faktisk vil gå til innkjøp med noko som helst endå Spørs kortid eg føler meg trygg på oppstarten.

Men tenkte eg skulle begynne med fiskesortane, slik at eg kan ta innredninga av akvariet utifrå fiskane sitt behov.

Har lese litt her inne, og trur vi skal ha:
1)Poecilia retulata - guppy.
2)Poecilia latipinna -seilfinnemolly.
3)Scalare
4)Ancistrus Sp - algespiser.

Men eg ser til dømes at Scalare ønsker like vannstrømming, mens algespiseren foretrekker meir vannstrømming? Vil desse to sortane likevel fugnere ilag?

Kor mange bør eg ha av kvar fisk, for at dei skal trivast?
Veit at mollyen trenger fleire hoer til ein hann. går det med 2 hanner og 6 damer?
Dei to nederste fiskane liker ikkje selskap av samme art. Er det fordi dei trenger eit stort territorium, og ikkje vil ha nok plass i ein tank, eller er det for å unngå at folk kjøper 5-6 av samme type då DET blir for mykje?
Kan eg f.eks ha to algespisara og to scalare? og er det då viktig å tenke på ein av kvart kjønn?

Leste om ein SEA(??) algespisar. vil slike trivast ilag med desse sortane?

Og kortid har ein formange fiskar til at det "passer seg"? hjelper jo fint lite med 250L dersom vi har så mykje fisk at dei trenger større plass..

Takk for svar

Hei

Veldig lurt av deg/dere å sette dere inn i ting og tang før dere starter opp. Det første jeg ville gjort, var å ta med litt vann fra krana i ett rent glass til zoobutikken for å se hva slag fisker som trives i det vannet du har. Vannkjemi kan være en utfordring for nybegynnere, og ofte blir man "lurt" til å kjøpe middel for det ene og det andre, og utfallet blir ofte værre akvarievann enn du hadde i springen.

Når det gjelder de fiskeslag du lister opp, er nok ikke dette en perfekt sammensettning. Scalaren(e) vil spise guppyene så fort de er store nok til å få de i munnen. Du kan godt ha flere scalarer sammen i ett 250liter kar, men du må kanskje tynne litt ut på dem når de bli store og teritorielle. Scalare er veldig vanskelig å se kjønnsforskjell på når de ikke er i lek.

Ancistrus kan du nesten ha så mange du vill av, men om du starter med en hann og en hunn, vil du snart få mange fler (gratis) da dette er enkel fisk å drette, selv i selskapskar. Bare gi dem noen gode gjemmplasser, så er de i gang

SAE, eller siamesisk alge spiser, er en meget god algespiser og en naturlig fisk i de fleste kar som en vaktmester. Disse bør du helst han en liten gruppe av, da de ikke trives alene.

Når det gjelder mengde fisk, er det ikke så lett å svare på, da forskjellige fisker krever forskjellig plass, men det er viktig å ikke sette inn mange fisk i starten uansett, slik at du ikke overbelaster filteret ditt.

Les også om hvordan man kjører inn nye kar her på forumet, slik at du ikke tar livet av fisken din med nitritt.

Mvh Glenn
Takker for svar

Har alleredetesta phen, og den var 7,3.. kan vel likegodt teste vatnet her heime sidan eg bør sjekke det ofte i oppstartsfasen og derfor treng div måleutstyr uansett? Leste om salmiak artikkelen, så tenkte å ha blant anna den som hjelp.

Så typisk at guppy og scalare ikkje fungerer ilag.. :-/ såg det var fleire her på forumet som hadde den blandinga, men har jo planer om at alle fiskene skal kose seg, så då får eg heller finne ein anna fiskekombinasjon

Berre å tilføye fisker som trives elles med fiskekombinasjonen min
Sjekk også hardheten i vannet, gH og kH, dette er nesten viktigere enn pH, da pH er ganske lett å justere, men det er ikke så lett å få ned gH og kH. Men, de er lette å øke.
Okeidokei takk, då skal eg få kjøpt meir måleinstrument
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap