Penselalger på bakgrunnen

Jeg har et malawikar på 450l som etterhvert har fått et svart teppe på bakgrunnen og steinene i karet.
Dette er altså penselalger som jeg har forstått er veldig vanskelige å bli kvitt.
Men finnes det en ny metode som jeg ikke har hørt om??
Steinene kan jeg jo alltids hive ut, men hvordan kan jeg bli kvitt teppet på bakgrunnen?


Regner med at de har kommet pga høy sirkulasjon i karet, men det skal jo malawi ha...

Lurer på om det var nevnt at UV skulle kunne ta disse? Men jeg husker desverre ikke...SAE har vel også blitt sagt å beite disse, men om de går sammen med malawi aaaner jeg desverre ikke. :\

Har du mulighet til å flytte uttaket slik at vannet ikke blåses så nært bakgrunnen? Jeg har måttet flytte mine uttak når penselalger har dukket opp på røtter hvor det blåser mye vann, og da har algene som er vant med god strøm visnet en del.
Om de ikke visner kan du prøve å fjerne de manuelt, men om du bare fjerner de manuelt og ikke gjør noe annet, vil jeg tro de dukker like fort opp igjen. :\ det er en vanskelig alge, men selv syns jeg den er litt stilig....så lenge den ikke legger seg som et "støv" på frontglasset. Det har jeg fått av og til når jeg har krystet pumpa og den får litt for god fart i starten.

Alger
Samme problemet fikk jeg på vårt 450 liter, her var det gå løs med skrubben, vannbytte oftere, økning med ozon i tillegg. Men helt umulig få bort alt, en del svarte prikker på Juvel sin bakgrunn. Får vel bare leve med det( Alle verdier er toppers, med uv anlegg, ozon og meget god filtrering fatter jeg ikke hvordan slikt inntreffer.
SAE tar litt pensel alger, men det er bedre å bruke amanoreker, spesielt i malawikar, da rekene trives godt med både harheten og pH'en. Disse er uten sammenlikning de beste penselalgespiserene jeg vet om. Det kan nok hende malawi'ene klarer å spise en og annen av de, men det er overaskende hvor flinke rekene er til å komme seg unna fisk. Dessuten blir det litt størrelse på dem. Jeg har 50stk i mitt 1000liter sammen med store discuser og scalarer, og det går supert. Ikke alger av noe slag i karret etter de flyttet inn.
UV kan ikke gjøre noe med ting som ikke passerer uv lyset/filteret. Dermed er det kun svevealger det kan hjelpe mot når det gjelder alger i allefall.
Oi, amanoreker mot penselalger, hehe jah det er kanskje beste valget da
Takker for tips, må nok kanskje prøve med amonareker.

Kan ikke skrubbe bakgrunnen, da skrubber jeg av overflaten også..
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap