Leksadferd i alt for tidlig alder?

Slørhalene mine er ca 2.5 mnd gamle,( i følge dama på dyrebutikken) og er ca 5-6 cm pluss hale. Jeg fikk for noen uker siden en eldre slørhale (som jeg innbiller meg er ei jente, m.t.p. kroppsformen, mer rund). De to som jeg innbiller meg er gutter (lenger i formen) har fått små "kviser" på gjeldelokkene. Jeg har behandlet mot hvitprikk; jeg har lo lest at slørhaler ikke kommer i lek før de er ca 1.5-2 år. Og damen i dyrebutikken trodde også det var hvitprikk (hun husket at jeg hadde kjøpt fiskene hos henne).
Men etter behandling er prikkene selvfølgelig ikke borte, og de er sprell levende, spiser godt og oppfører seg som de pleier. Etter hva jeg har lest om hvitprikk burde de to "guttene" ha vært døde nå. Og det er bare de to som jeg tror er gutter som har disse prikkene på gjellelokkene.

Men nå ser det altså ut til at de har kommet i lek med den eldre damen. De gnir seg inntil damefisken, har hodet helt inn til gattåpningen, og "freser" rundt i akvariet. Og så "susser" de litt.

Så da er spørsmålet mitt; kan de virkelig komme i lek så tidlig om det er ei eldre fiskedame i akvariet? Jeg er ikke sikker på hvor gammel jenta er, da den har bodd forskjellige plasser.
Legger ved et bilde av "kvisene". De ser større ut på bildet enn de er, for bildet måtte forstørres for å hvise prikkene...
Slørhaler er oppdrettsvarianter av gullfisk. Hannene får slike kviser på gjeldelokkene når de er i gytemodus. Det er altså ikke sykdommen hvitprikk. Fiskene du har er eldre enn 2,5 måneder siden de har en lengde på 5-6 cm pluss hale.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap