Hvilke type fisk?

Hei.

Jeg har nettop anskaffet meg et 20 liter akvarium. Er inne i andre uke i innkjøringsfasen. Har begynt å se meg rundt etter hvilke type fisker jeg skal starte med. I den annledning lurer jeg på om derre har noen anbefalinger på hvilke type, og hvor mange fisker jeg burde begynne med? Og er det nødvendig med en algespiser?

Mvh. Fossen
Inaktiv bruker
Du bør heller satse på reker og snegler enn fisk i et så lite akvarium.
Små akvarium er svert vanskelig å holde stabile.
Det finnes mange kule reker og snegler som passer godt i det lille akvariet.
Nå var det helst fisker som var i tankene når jeg gikk til innkjøp av akvariet til min lille leilighet. Hadde jeg hatt større plass, skulle jeg ha kjøpt et større akvarium. Har du noen forslag?
Inaktiv bruker
Det er ikke mange fisker som passer i et så lite akvarium, Her er den lille listen over fisk som kan passe i et akvarium på 20L (LISTE)
Det finnes noen miniatyrfisk og killi som kan trives i en 20 liter. Du kan se litt i denne tråden eller legge in søk i fiskebasen og se om du finner noe du liker

Som Jørg1 sier så kan det være en utfordring å holde små akvarier stabile så hyppig vanntesting (spesielt i starten) kan være lurt. En bør også være forsiktig med å overbelaste filteret (ofte veldig små filtre i slike kar) og derfor begrense antall fisk i karet.

Det er svært få algespisere som vil trives i et slik lite kar. Algespisere er slettest ikke nødvendig i akvarier, men om du mener at du behøver litt hjelp med algeskraping så kan jeg anbefale snegler som for eksempel tigersnegl eller sebrasnegl. De har gått i mine kar og gjort en god jobb.

Lykke til med akvaret! 20 liter er nok litt mer utfordrende enn et større kar, men ikke umulig å få til
Takk for bra linker og svar Jørg1 og tante astrid
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap