Beste løsning

Hei

Jeg har nå fått litt av hvert utstyr og akvarium da jeg er blitt fullstendig avhengig.
Det jeg lurte er om noen har en "anbefalt" løsning på hvordan jeg bør sette opp akvariene mine med tanke på filter.
Jeg har et 320l akvarium hvor jeg har Scalarer, Tigerbarber og panser ål i. Her står det en ekstern Am Top 3338.
Ellers så fikk eg meg nettop et hjørneakvarie på 360 liter med en eheim 2328 og en eheim 2329.
Må kjøpe nye filter duker i begge tror eg da de ikke er der. Begge har varme i filter men kun den i Eheim 2328 virker.
Hvilke ville dere brukt i disse karene?
Og hva er beste opplegg med tanke på filtermedie i disse?
Sliter med mye små "drit" som flyter rundt i 320 literen min.
Håper noen kan hjelpe

Heisan!
Jeg har lest i forumet at det er flere som har kjørt et ekstra filter i et par dager. Dette gjør de en gang i blant for å "rense opp" for mange små partikler. Det er ofte et innefilter mange har liggende... Ellers har jeg ingen råd å gi deg til det andre desverre. Håper svarene ramler inn etterhvert!

Simen
Jeg bruker en kombinasjon av mange gryteskrubber i rustfritt stål (ikke stålull, det inneholder såpe og ruster) og filtervatt samt en skive blåsvamp. Gryteskrubber har den største overflaten i forhold til volum og gir derfor plass til mengder av bakterier. Evigvarende og billig. Fungerer utmerket hos meg og har vært i bruk mer enn ett år.
530
Jeg bruker en kombinasjon av mange gryteskrubber i rustfritt stål (ikke stålull, det inneholder såpe og ruster) og filtervatt samt en skive blåsvamp. Gryteskrubber har den største overflaten i forhold til volum og gir derfor plass til mengder av bakterier. Evigvarende og billig. Fungerer utmerket hos meg og har vært i bruk mer enn ett år.


Hei

Da skal disse erstatte den blå og hvite filter duken? Eller er det steinene og det de skal erstatte?
Leste et sted at Eheim 2339 er biologisk filter og skal ikke ha noen filter duker. Men fant billige på ebay til den andre eheim pumpen.

Har kjørt med to pumper nå på 320 literen men er fremdeles mye små skit som flyter rundt.
Vil selvfølgelig være en del som flyter rundt når eg har 3 svære panser åler, men det har aldri vært så mye tidligere.
Har prøvd med hyppigere vannbytter men ingen forandring.
Gryteskrubber erstatter steiner, keremiske rør, bioballer o.l., men ikke filterduk eller annet materiale som hovedsaklig skal ta seg av partikler slik at vannet blir klart.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap