Sandsnegler?

Hei.


Jeg antar at dette er sandsnegler. Spurte i dyrebutikken, og håpet at noen her kunne bekrefte det i tilegg så er jeg helt sikker.
Bildene her er i tilegg til annerledes, men det kan være forsjellen mellom voksne og unge snegler antar jeg.

Jeg har sett at sneglene har blitt mer aktive i det siste, og at de kryper rundt på plantene.
Jeg lurte på om dette på bladene er avføring, eller er det småsnegler?

I det siste har plantene blitt litt brune (Som vises nede til venstre i bilde nr 3) og jeg er redd for at de er i ferd med å dø, men etter at sneglene begynte å snegle seg rundt på dem har de sett litt bedre ut, skal jeg vente og se, eller bør jeg gjøre noe med plantene?
Helt klart sandsnegler. Det på bladene er ikke småsnegler nei, for de er perfekte, små kopier av foreldrene.

Plantene får noen visne blader innimellom, og disse er bare å knipe av. Har du nylig kjøpt dem, så er nok overvannsbladene i ferd med å dø, og nye undervanns på vei fram. Planter som selges i butikk er dyrket i sump, med bladene over vann, så plantene vil i starten tilpasse seg sitt nye miljø.
Chris-A
er det småsnegler?

Ja, det er unge sandsnegler.
Det er ikke småsnegler som ligger på bladet. Det er avføring. Sandsneglene slipper ungene slik at de flyter opp til toppen av vannskorpa. Noen ganger kan man se masse bittesmå sandsnegler som ligger og dupper i vannskorpa. Da har det vært sandsneglefødsel. De faller ned igjen av seg selv og er helt tro kopier av foreldrene. De klarer seg også selv.
I så fall lever avføringen i karet mitt med sandsnegler, Heidi

Det stemmer at sneglebarna flyter i vannflaten, men siden trekker de ned på glasset, røtter og blader. De har formen til de voksne, men er fargeløse.
Jeg har en bioflow pumpe fra Jewel, unnsuget er i topp av akvariet, slik som på bildet.
Vannet dekker ca 3/4 av innsuget i topp.
Vil sneglene som havner inn i pumpen klare å komme seg ut av pumpen igjen, eller bør jeg kansje være obs på dette og sjekke inni pumpa en gang iblandt?
Det første vannet går gjennom er en bomulls matte som stopper det meste av grums før vannet går inn i svampene, jeg antar at det er her sneglene vil stoppes også.
Enig med Heidi i at dette er avføring.

Sneglene vil komme seg inn i pumpa ja, men ikke like lett ut igjen...
Sissimor
Det på bladene er ikke småsnegler


Heidi Ingdal
Det er ikke småsnegler som ligger på bladet. Det er avføring.


Sissimor
Enig med[B] Heidi[/B] i at dette er avføring.


Dere virker bombastiske og skråsikre, så da er det naturlig å tro at dere vet hva dere snakker om. Likevel lurer eg på om dere har erfaring med sandsnegler. Joda, nesten alle akvarister har vel det

Dersom dere lagrer bilde nr. 3 og forstørrer det opp vil dere muligens se at "avføringen" har en umiskjennelig form...





Sorry Donald men har ikke slik mulighet til å forstørre. Jeg med mine datakunnskaper aner ikke hvordan man gjør det heller.....men har du gjort det og funnet ut at alt det der er sandsnegler så takk til deg for det. Da er det vel det da. Det kan muligens ligge 2-3 stk der men ikke flere ut fra det jeg ser.
chris-A, unnskyld at jeg brukte bildet ditt uten å spørre først.
Jeg beskjærte og fikk lagt på litt mer farge på bildet, og forstørret det opp. Jeg må bare holde fast ved det at jeg ser ikke mange sandsnegler der. Mest møkk eller kanskje sandsekker,,,. Jeg forstørret det etter å ha lagret det ....klarte det helt alene. Så det er en mulighet for at noen få er sandsnegler men resten er møkk. Sneglene har jo kremmerhusform og det syns jeg ikke det var så mye av det der. Så selv etter forstørrelse så mener jeg det er avføring.
Fortsatt enig med deg jeg Heidi! Og er det noen som har peiling på snegler, så er det du

Men dette finner jo trådstarter lett ut da, om de kryper eller ikke mener jeg...
ja Sissimor du sa det du ...det er jo ikke vanskelig i det hele tatt, kryper de er de babyer, ligger de bare der er det avføring. Det burde jo trådstarter sett også. Ligger det der i flere dager er det ikke snegler. Så trådstarter ligger de i ro eller kryper de unna.?
Det er fortsatt mange av de på samme bladet.
Er det avføring kan de jo ha blitt dyttet rundt av neon tetraene, eller rullet rundt pga strømninger og bevegelser i vannet.
Er det avkom så vet ikke jeg om de vil holde seg på bladet eller om de vil forsvinne fra bladet etter noen timer/dager.

Jeg vet ikke hva de spiser, sneglen krøp rundt på bladet, men var den ute etter å spise bladene eller var den ute etter å spise det som var på bladene?
Jeg husker at det var et lag med brunt grums på bladene, og det bladet i bildet ser mye bedre ut nå enn før. Bladet ser heller ikke skadd ut.

Dersom det er avføring, vil det ikke være bra å la det ligge? Vil det ikke virke som gjødsel for planten?
Hadde dette vært sandsnegler så ville det vært borte for lenge siden. De ligger ikke stille så veldig lenge. Det gjør ingen ting om avføringen ligger dær. Har du andre snegler eller reker så vil de ta det.
Hehe, så uenige vi skulle være om dette da

Mine nyfødte sandsneglebarn er ganske så stasjonære og de virker nærmest livløse, og eg må ofte kikke lenge før eg ser ørsmå bevegelser.

Men eg er enig; man skal forholdsvis lett se om det er snegler eller ei. Hvis ikke kan man bare plukke opp en "ting" og studere nærmere
Neida Donald, det var sikkert litt av begge deler der..men det er jo ikke vanskelig å finne det ut for trådstarter da. Han kan faktisk ta hånda i karet og kjenne på bladet om avføringen er hard eller bløt. Er den hard er det sikkert snegler....er den bløt ja ....he he jeg har ikke mer å gi nå...:0
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap